پیام مازند

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می دهد؛

سایه سنگین هوای جهنمی بر مازندران! گفتگو

سایه سنگین هوای جهنمی بر مازندران!
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران مازندران نیز با وجود اینکه یک منطقه پربارش محسوب می شود اما بی نصیب از تغییرات دمایی قرار نگرفته و بهار امسال شاهد گرمایی بیش از آنچه انتظار داشتیم در این خطه بودیم،هرچند برخی کارشناسان معتقدند وجود سدها می تواند در جهت تعدیل آب و هوا تاثیرات مطلوب بگذارد.

بیش از سه دهه است که موضوع تغییر اقلیم در سطح جهان مطرح شده و آثار و تبعات آن نیز کم و بیش مشهود است و به این دلیل، بررسی تأثیر تغییرات آب و هوایی و روند تدریجی گرم شدن زمین بر استراتژی توسعه در حوزه‌های مختلف، بیش از پیش درکانون توجه دولتمردان و مراجع علمی قرار گرفته است، چراکه از منابع آب و حوزه انرژی گرفته تا کشاورزی، منابع غذایی، بهداشت، جنگل و مرتع و رویدادهای طبیعی نظیر سیل و طوفان می‌توانند از تغییرات آب و هوایی تأثیر بپذیرند، مازندران نیز با وجود اینکه یک منطقه پربارش محسوب می شود اما بی نصیب از تغییرات دمایی قرار نگرفته هرچند برخی کارشناسان معتقدند سدها می توانند در جهت تعدیل آب و هوایی نقش بسیار مهمی ایفا کنند.
محمدرضا رضوی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: گرم شدن کره زمین مقوله ای که درتمام دنیا در حال رخ دادن است اما برخی کشورها مانند ایران به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی و نبود خودروهای استاندارد و غیره از منابع آلوده کننده اصلی در جهان به شمار می روند.
وی تصریح کرد: استقرار حدود یک سوم جمعیت کشور در دو سوی البرز مانند مازندران، قزوین، کرج، تهران، رودهن و بومهن تاثیر به سزایی درگرما دارد.
مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته سال گرمی بود، خاطرنشان کرد: میانگین دما در سال گذشته حدود 4.5 درجه افزایش را نشان می داد که از پیامدهای هوای گرم ذوب شدن برف ها و یا جلوگیری از وقوع پدیده برف را می توان نام برد.
رضوی گفت: مازندران وابستگی شدید به منابع آب کوهستان مانند روخانه هراز، چالوس، سجاد رود، کلارود دارد و متاسفانه گرم شدن هوا باعث فصلی شدن این رودخانه ها می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: در برخی استان ها هرچند بارش ها خوب است اما با گرم شدن یک باره هوا برف ها آب شده و گاهی در خرداد ماه رودخانه ها خشک می شود، بنابراین تبدیل شدن رودخانه های اصلی به رودخانه های فصلی دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به اینکه پیش از فصلی شدن رودخانه ها باید سد سازی انجام شود، تاکید کرد: هرچند همکاران محیط زیست ملاحظاتی دارند که اجازه ساخت سد را در هر جا را نمی دهند، اما احداث سد هزار باعث تعدیل آب و هوای کوهستان می شود و می تواند از فصلی شدن رودخانه ها جلوگیری کند.
مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه تفاوت یک درجه دما رژیم بارش ها را تغییر می دهد، افزود: دنیا به دنبال این است که تا پایان سال 2040 فقط اجاره افزایش 1.5 درجه را به کره زمین بدهد چرا که با همین یک درجه حداقل ها افزایش و حداکثر ها هم افزایش بیشتری پیدا می کند. به عنوان نمونه در مازندران یک درجه کم شدن هوا بارش ها را به برف تبدیل می کند اما اگر همان یک درجه از دست برود در منطقه میانبند هم دیگرپدیده برف رخ نمی دهد.
رضوی ادامه داد: تغییرات آب و هوایی زمان ، مکان، شدت و مدت بارش ها را تغییر می دهد.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر گرم شدن زمین آلودگی هم به شدت در حال افزایش است، یادآورشد: سال گذشته مازندران جز 6 استان آلوده کشور بود که یکی از دلایل آن نیروگاه مازند نکا بوده که حدود 4 درصد برق کشور را تولید می کند در این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می شود که این آلودگی تا فریدونکنار و محمودآباد کشیده شده است.
مدیرکل هواشناسی مازندران افزود: مسافرخیز بودن مازندران باعث افزایش زباله می شود و متاسفانه زباله جمع کن ها غروب و شب شروع به آتش زدن ضایعات می کنند و این چرخه آلودگی، مدام در مازندران وجود دارد.
رضوی ادامه داد: کشاورزان حدود یک ماه دیگر پس از درو کردن برنج ها برای ایجاد کشت دوم برنج کاه و کلش ها را آتش می زنند که گاهی اوقات دید شهرها به 50 متر می رسد.
وی اتفاق اساسی تر در آلودگی مازندران را شخم و شیار دوباره مزارع پس از برداشت برنج برای کشت دوم دانست و گفت: شخم و شیار دوباره باعث آزاد شدن گاز متان می شود که 20 برابر گاز کربنیک توانایی حفظ گرمایش را دارد، یعنی زمین ها پس از شخم و شیار گاز متانی که 6 ماه در زمین نهفته بود را بیرون می زنند که این خود باعث افزایش گرمایش شده، در واقع کشت دوم خود باعث گرمایش و آلودگی می شود.
مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: ادامه این روند زمستان های کوتاه تررا به دنبال دارد وقتی سرما و یخبندان در جنگل ها رخ ندهد برخی آفات که براثر سرما از بین می روند در زمستان هم زنده می مانند وباعث بروز مشکلاتی چون از بین رفتن شمشاد ها می شوند.
رضوی بیان کرد: امسال بهار زیاد افزایش دما نداشت اما چندی پیش به یک باره در فصل بهار رکورد 40 ساله زده شد که به آن شوک گرمایی گفته می شود که خود مشکلاتی چون آسیب رساندن به محصولات و برنج و غیره را نیز به دنبال دارد اما برای امسال تابستان هوای گرمی را پیش بینی کردیم همان طور که زمستان حدود 4.5 درجه گرمتر از میانگین بود.
وی با اشاره به اینکه کوهستان ها مانند یخچال عمل می کند، افزود: متاسفانه قله دماوند به دلیل تغییرات دمایی هوا در حال از دست دادن یخچال هایش است مثلا گرمای دو سال پیش باعث جاری شدن سیل شد؛ طی مطالعات اصلا بارشی در آن سال رخ نداد و آن سیل تنها به دلیل ذوب شدن یخچال های دماوند بر اثر گرمایش جوی بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/212591/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟

توضیح معاون وزیر درباره ادامه کار «طرح نور»

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران

مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 قم

آموزش مهارت‌های دیجیتال به 10هزار دانش‌آموز سنندجی

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته به سمت مازندران

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک

لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو

رقابت 38 هزار داوطلب آزمون سراسری از فردا در مازندران

میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست

آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران

آسمان مازندران امروز ابری و باران پراکنده

خط کشی 100 کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

انسداد 10 محور روستایی براثر سیلاب بهاری در مازندران

مهدوی سرپرست ورزش وجوانان نکا شد

نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر

ضارب 3 دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است

تداوم بارش باران تا ظهر امروز در مازندران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد

ارسال پیامک واریز اشتباهی شگرد کلاهبرداری مرد زندانی

فراجا اطلاعیه مهم صادر کرد+ جزئیات

ضارب متواری دانش آموزان آملی دستگیر شد