پیام مازند

آخرين مطالب

روایت تسنیم از آشفتگی بازار مرغ و تخم مرغ در مازندران / چرا 400 مرغداری سنتی تعطیل شد؟ اجتماعي

روایت تسنیم از آشفتگی بازار مرغ و تخم مرغ در مازندران / چرا 400 مرغداری سنتی تعطیل شد؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


گروه استانها- در همایش چالش ها و فرصت های صنعت مرغداری مطرح شد: سوء مدیریت مهمترین عاملی باعث آشفتگی در بازار مرغ و تخم مرغ کشور شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل ، مرغ یکی از مهمترین اقلام غذایی بر روی سفره‌های خانواده‌های ایرانی است که در جایگاه سرانه مصرف بین سایر اقلام مواد غذایی پر مصرف در این جایگاه قرار می‌گیرد.
به طوری که قشرهای کم درآمد و متوسط جامعه نیز توانایی خرید گوشت را نداشتند به طور ماهانه خرید 2 عدد ما را داشتند اما ناگهان این قشر متوسط از جامعه ایرانی با نوسانات قیمت مرغ در بازار روبرو شدند، آن هم با افزایش قیمت‌های سرسام‌آور و چند برابری که توانایی همین یک قلم جنس از گوشت قرمز را داشتند.
در آستانه پایان دولت دوازدهم که کنترلی در تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت های کلیه مایحتاج زندگی ایرانی ها را نداشتند و با وجود بررسی کارشناسان اقتصادی و افزایش تورم بالای 40 درصدی تاکید بر کاهش تورم داشتند، متاسفانه افزایش ناگهانی مرغ را با وجود زیر نظر بودن دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت هیچچ وزارتخانه‌ای این مسئولیت را برعهده نگرفتند.
در زمان نشست‌های ستاد کشوری تنظیم بازار و یا سایر جلسات از سوی کمیسیون اقتصادی در مجلس، علت افزایش مرغ را بر عهده وزارتخانه متقابل می انداختند و با آن بهانه ارز نیمایی یا 4200 تومانی صاحبان مرغداری را با وجود خرید خوراک طیور برای گذاشتن یک نرخ ثابت بلاتکلیف نگه می داشتند و این موجب ایجاد مشکلات عدیده در جامعه می شد تا علاوه بر آشفتگی بازار مرغ، باعث کوچک شدن سفره خانواده ایرانی شوند و دولت در این بین بدون توجه به خواسته‌های مرغداران و سفره خانواده‌های ایرانی فقط نظاره‌گر شدند.
قیمت مرغ به 9100 تومان بالاتر از نرخ مصوب رسیددرخواست مرغداران برای افزایش قیمت مصوب تخم مرغ تشکیل اجرای طرح پشتیبانی و رفع موانع صنعت طیور
در این بین کمیسیون تحقیقات کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تصمیماتی را با تشکیل طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید اتخاذ کردند که سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس در همایش چالش ها و فرصت های صنعت مرغداری به میزبانی آمل، این شهرستان را بعنوان ستون محوری در امنیت غذایی کشور عنوان و بیان کرد: این استان به دلیل صنعت طیور در جایگاه ویژه ای قرار دارد و وظیفه دولت و مسئولان نگاه ویژه ای به آن است.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات صنعت طیور قانونی تحت عنوان پشتیبانی و رفع موانع تولید طراحی شده است، افزود: این قانون در 14 ماده با کمک خود بخش ها طراحی شده که از روز سه شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی کلیات آن تصویب شده و جزئیات آن در حال بررسی است.
ساداتی نژاد بخشی از این طرح را مربوط به قیمت گذاری ها و مشکلاتی که در حوزه بازار برای این صنعت وجود دارد، مطرح کرد و گفت: در بخش های مختلف مثل تنظیم بازار کشاورزی را به منظور ایجاد وحدت در این بخش، مستقل کردیم تا از قیمت دستوری در این بخش پرهیز کند و با حضور خود تولیدکنندگان قیمت تعیین شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از اینکه دولت به تنهایی تعیین قیمت کند و از بخش مربوطه کسی نباشد، منسوخ شده است.
وی ادامه داد: همچنین ستاد تنظیم بازار کشاورزی را مستقل می کنیم با توجه به اینکه در بازار تجارت آشفتگی فراوان داشتیم، سازمان توسعه کشاورز مستقل برای رفع این مسئله به منظور تمرکز از تمام بخش های وزارت صمت ایجاد شود.
ساداتی نژاد یکی از مشکلات در حوزه کشاورزی را سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت در 40 سال گذشته در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کمی داشته است؛ همچنین یکی از موادی که در این قانون لحاظ کردیم، مواد بروکراسی در این بخش است که در مجوزها با وجود طولانی بودن فرآیند اخذ مجوز، تلاش کردیم مسائل مشکلات بخش را برطرف ‌کنیم، امیدواریم با تصویب این قانون شرایط مطلوب‌تری برای حوزه کشاورزی، صنعت دامپروری و طیوراتفاق فراهم شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی به عنوان صدای بخش کشاورزان تلاش می‌کنیم تا جایگاه این بخش به جایگاه واقعی اش برگردد زیرا صنعت کشاورزی تامین‌کننده امنیت غذایی کشور است.
وی آشفتگی در بازار مرغ و تخم مرغ تنها عامل اصلی را سوءمدیریت بیان کرد و گفت: در حوزه قانون‌گذاری هیچ مشکلی نداریم اما در حوزه اجرا و تصمیم گیری مشکل داشتیم و زمانی که در آبان ماه از بانک مرکزی خواستیم که خرید اعتباری نهاده دامی صورت بگیرد تا کمبود برطرف شود این تصمیم با چهار ماه تاخیر در اسفندماه تصویب شد که نتیجه آن آشفتگی بازار و صف های طولانی شد.
ساداتی نژاد از مشکلات حوزه نظارت را عدم وحدت فرماندهی دانست و تاکید کرد: زمانی که وزیر جهاد را دعوت می‌کردیم می گفت مشکل از توزیع است و مربوط به ما نیست، وقتی متناسب وزیر صمت را دعوت می‌کردیم، عنوان می کرد مشکل از تولید است به همین خاطر به موضوع وحدت فرماندهی پرداختیم.
وی خاطرنشان کرد: باید از مزرعه تا سفره در اختیار وزارت جهاد باشد تا ساماندهی به بازار کشاورزی بر گردد و در داخل و خارج از کشور به نتیجه مطلوب برسیم.
امر نظارتی در بخش صنعت طیور کشور وجود ندارد
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در این مراسم بیان کرد: از ابتدای فعالیت دوره جدید نمایندگان مجلس کارگروه های مختلفی در حوزه و بخش های مختلفی از صنعت، کشاورزی، دام و طیور، مسائل عدیده کشور تشکیل شده تا به بررسی مشکلات این حوزه ها به منظور مطالبه گری پرداخته شود.
رضا حاجی پور با بیان اینکه آمل در بخش صنعت طیور رتبه اول در مازندران و این استان در کشور در جایگاه نخست قرار دارد، افزود: با وجود جایگاه صنعت طیور در دولت با تصمیم‌گیری‌هایی بیشترین فشار به عرصه طیور وارد شده است.
وی عنوان کرد: تولید کنندگان در کار خود مهندسی دارند و آن تولیدی که در زنجیره غذایی مطرح می‌کنند مهندسی شده است و بر اساس کارشناسی نمی‌توانند خارج از آن تصمیم گیری به ازیاد تولید بپردازند.
نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه بیش از 400 واحد سنتی در مازندران فعالیت داشت که الان تعطیل شده است، گفت: امروز در امر نظارتی مشکل داریم که مجلس باید قانونی اتخاذ کند تا در کنار تولیدکنندگان باشند؛ در امر نظارتی مجاب کرده تا آنچه بهره کردن نیاز دارند تأمین شود اما این اتفاق نیفتاده و هر یک از آنها دچار چالش شدند.
عدم حمایت‌های دولت عامل اساسی در ایجاد مشکل صنعت طیور کشور
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز در مراسم با بیان اینکه طی چهل سال از پیروزی انقلاب حدود 143هزار تن محصول طیور با میانگین چهار و نیم میلیون کیلوگرم مصرف در کشور فراهم شده است، بیان کرد: امروزه مصرف روزانه طیور 35کیلوگرم رسید که به طور سالانه 400 هزار تن با سرریز تولید تامین می‌شود.
عطاالله حسن زاده افزود: عدم حمایت‌های دولت امروز با این مشکل در صنعت طیور ایجاد شده با توجه به وجود حمایت مجلس و وجود مصوبات ماده 141، 143، 33، قانون ارزش برابری و قانون جامع صنعت که همه آنها معقول بوده همچنان این مشکل هست.
وی با اشاره به اینکه با وجود کمیسیون کشاورزی اخیراً حمایت‌هایی در امر صنعت مرغداری و تولید صورت گرفته است و این دفاع نبود پیکان تولید به خطر می افتاد، گفت: با مصرف سرانه 4میلیون کیلوگرم به 30کیلوگرم رسیده هنوز ظرفیت بالقوه را داریم اگر چه جایگاه واردات و صادرات در تصویب ها و تصمیم های نهایی را نداریم.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با تاکید بر اینکه بعد از نفت، صنعت طیور آورده توجیه اقتصادی دارد و در جایگاه فرصت های شغلی، امنیت غذایی و بهداشتی غذایی قرار داریم با بدترین شرایط تولید را قرار داریم، اظهار داشت: فرصت‌های زیادی ایجاد شد و در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز موردهای ایجاد شده که می‌توان صادرکننده در تولید جوجه، صنایع تبدیلی و صادرات باشیم.
وی ادامه داد: صنعت طیور با 300هزار تن تولید می‌توانست جایگاه اول باشد ولی با وجود تحصیلکرده های جوان مرتبط این صنعت نخواستند به آن ظرفیت ها دست یابیم.
حسن زاده با بیان اینکه توقع داریم در میدان عمل به حمایت از تولید طیور بپردازند، افزود: در این استان شرایط اقلیمی حکم می‌کند و این نیاز منطقه ظرفیت ایجاد شده در امر صادرات امکانات فراهم شود؛ در مجلس قانون افزایش بهره وری، قیمت تضمینی به صورت مصوباتی وجود دارد اما همه آنها در حد همان چارچوب مصوبات مجلس معطل مانده است که امیدواریم در دولت بعدی مشکلات بخش کشاورزی حل شود.
گزارش از کبریا مقدس
انتهای پیام/ ع

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/212917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع

تعیین تکلیف حدود 1500 حلقه چاه بدون پروانه مازندران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

ساماندهی 5 هزار چاه کشاورزی در مازندران

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای طرح نور