پیام مازند

آخرين مطالب

انتخابات 1400؛ تبلیغات مزاحم و دردسرهای مردم اجتماعي

انتخابات 1400؛ تبلیغات مزاحم و دردسرهای مردم
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


وی می افزاید: نامزدهای شورای شهر همه شعارهای زیبا می‌دهند، ادعاهای بزرگی می‌کنند اما هنوز بر صندلی شورا تکیه نزده بر خلاف شعارهای خود عمل کرده و بی‌قانونی می‌کنند.
رضا امیرزاده یک شهروند کاشمری با ابراز نارضایی از حجم بالای تبلیغات کاغذی به خبرنگار ایرنا نیز می گوید: حجم تبلیغات کاغذی کاندیداها در شهر زیاد است و گویی شهر به یک آلبوم عکس در ابعاد مختلف تبدیل شده است، به ویژه آنکه در این تنگناهای اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، هزینه های بالایی که برای تبلیغات کاغذی صرف می شود، نوعی بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم تلقی می شود.
وی که در حاشیه یکی از خیابان‌های اصلی شهر منزل دارد و از نصب پوستر بر در و دیوار خانه اش ناراضی است؛ خاطرنشان می کند: کاندیداهایی که برای شهر و زیبایی آن توماری از برنامه نوشته‌اند با نصب پوسترهای خود بر در و دیوار شهر، موجب نازیبایی آن شده اند.

پیام مازند

فاطمه میری شهروند دیگری است که با انتقاد از نصب بنرهای چند متری و پوسترهای رنگارنگ توسط کاندیداها اظهار می دارد: هنوز آثار برخی از تبلیغات نامزدهای ادوار گذشته انتخابات از در و دیوار شهر پاک نشده، باز شاهد چسباندن تصاویر کاندیداهای جدید در برخی نقاط شهر هستیم که علاوه بر نادیده گرفتن فرهنگ صرفه جویی، زیبایی شهر را مخدوش می کند.
با وجود اینکه چندین و چند مکان تبلیغاتی از قبل مشخص برای تبلیغات کاندیداها تعبیه شده و کلاس های توجیهی هم برای آنان هم گذاشته شده است باز هم شهرهای مختلف کشور، شاهد بی قانونی نامزدها و هواداران آنان هستند . این روزها سطل های زباله، تیرهای برق، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، جداول خیابان ها، شیشه‌ مغازه ها، نماهای ساختمان و درخت ها از دست نامزدها در امان نیستند.
امروز محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از تشکیل بیش از 30 پرونده تبلیغات زودهنگام و غیرمجاز انتخاباتی در قزوین خبرداده و در عین حال به این نکته اشاره کرده است که یک خلاء قانونی در زمینه برخورد با تبلیغات غیرمجاز وجود دارد که دستگاه قضا تنها می تواند آنها را جمع آوری کند ولی خسارتی که تبلیغات غیرمجاز بر تاسیسات عمومی وارد می کند دیده نشده است.
قاسمی تاکید کرد: این خسارات را باید نامزدها و طرفداران متخلف پرداخت کنند و درست نیست شهرداری از بودجه عمومی برای رفع این خسارات اقدام کند و در آخر هم اثر این تبلیغات بر پیکر شهر باقی بماند. کاندیداها در رعایت موازین تبلیغاتی بسیار می توانند موثر باشند ولی برخی از آنها متاسفانه این مهم رعایت نمی کنند و اثرات مخرب تبلیغات غیرمجاز آنها بر چهره شهر تا سالها باقی می ماند.
قاسمی گفت: در این دوره از انتخابات برخورد با تبلیغات غیرمجاز را شدت بخشیده ایم و حتی دستور توقیف ماشین های نصب داربست های غیرمجاز تبلیغاتی را در مکان های خطرناک و نامناسب نیز داده ایم.
رقص محلی ، موسیقی و شام در ستادهای انتخاباتی
تخریب محیط زیست مثل چسباندن پوسترها روی تنه درخت ها و همچنین روی تمام در و دیوار شهر اعم از خانه ها و مغازه ها و مکان های عمومی که چهره این روزهای بیشتر شهر ها را نازیبا کرده است یک طرف ، کرونا و تجمع ها و سخنرانی های نامزدها در ستادها و جاهای دیگر به ویژه مکان های مسقف یک طرف دیگر ،آه از نهاد مسئولان بهداشت و درمان را برآورده است.
مثلا امروز مهدی محمدی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اینطور خبرداد: برخی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بر همین اساس حدود 30 نفر از آنها برای رسیدگی به تخلفات شان به فرمانداری‌ها معرفی شده‌اند. این در حالی است که تمام نامزدهای انتخابات شوراها در کرمانشاه تعهد نامه امضا کرده‌اند که در آن تاکید شده است در فضای بسته از برگزاری هرگونه سخنرانی و جلسه خودداری کنند.
وی افزود: آنها همچنین متعهد شدند در فضای باز نیز هشت مترمربع برای هر نفر فضای خالی در نظر بگیرند و از 30 درصد فضای باز موجود برای ظرفیت حضور افراد استفاده کنند. متاسفانه در ستادهای برخی نامزدهای انتخابات تجمع افراد وجود دارد و پروتکل‌های بهداشتی به درستی رعایت نمی‌شود.
محمدی یادآور شد: نامزدهای انتخاباتی متعهد شده‌اند که هیچ گونه مواد خوراکی غیربسته بندی مثل شربت و شیرینی بین هواداران خود پخش نکنند سلامت مردم در اولویت اول است لذا نامزدها باید سلامت رای دهندگان برایشان مهم باشد.

پیام مازند

به نظر می رسد که مسئولانی مثل محمدی بی خود و بی جهت، حرص می خورند چرا که بیشتر نامزدها این روزها کار خودشان را انجام می دهند. مثلا امروز گزارشی از سنندج منتشر شد که خبرنگار این طور گزارش داده بود: ستادهای تبلیغات کاندیدهای شوراهای شهر هم این شب و روزها شلوغ است. از سخنرانی و برگزاری نشست تبلیغاتی و تحلیل مسائل اجتماعی و سیاسی گرفته تا موسیقی و رقص محلی و دادن شام به مهمانان و طرفداران، از برنامه‌هایی است که این روزها زیاد دیده می‌شود.
به خبرنگار ایرنا در بجنورد نیز عادی انگاری کرونایی در ستادهای تبلیغات انتخاباتی به خصوص شوراهای اسلامی شهرهای خراسان شمالی که بیشتر آنها به دلیل سایه افکندن تعصبات قومی و قبیله ای از تب و تاب بیشتری نسبت به ستاد نامزدهای ریاست جمهوری برخوردارند،در اکثر اوقات عصرگاهی محل اجتماع دهها و گاهی صدها هواداریست که ساعت ها در فضای بسته سرگرم تبلیغات و یارگیری برای نامزدهای مورد علاقه شان هستند.
دکتر افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از عادی انگاری کرونایی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در ستادهای تبلیغات نامزدهای انتخابات 28 خردادماه 1400 انتقاد کرد و گفت : برخی افراد همچنان نسبت به زدن ماسک کم توجهی می کنند و هم اکنون متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، نسبت به چند ماه گذشته کاهش یافته است.

پیام مازند

وی اظهارداشت: در حالی که این استان به تازگی از روند صعودی بیماری کووید 19 بستری در بیمارستان های استان خارج شد، همچنان پروتکل ها از سوی مردم و ستادهای انتخاباتی رعایت نمی شود و این بی توجهی می تواند استان را درگیر خیز جدیدی از ویروس کرونا کند.
بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا طی سه روز گذشته از ستادهای انتخاباتی شوراهای شهر آمل نشان می دهد که در اکثر این ستادها نه تنها فاصله گذاری اجتماعی طبق اعلام ستاد کرونا رعایت نمی شود ، بلکه حتی ساده ترین پروتکل های بهداشتی یعنی استفاده از ماسک نیز مورد غفلت قرار گرفته است.
البته ناگفته نماند در برخی از این ستادها شربت و شیرینی نیز پخش می شود و همچنین به دلیل بافت طایفه ای و فامیل بودن افراد ، ستادهای انتخاباتی شوراهای شهر مملو از جمعیتی است که ساعت ها کنار هم بدون رعایت فاصله اجتماعی و ماسک مشغول صحبت هستند؛ گویا مردم آمل به این باور رسیده اند که کرونا را شکست داده اند.
این در حالی است که همانطور که قبلا از قول یکی از اعضای ستاد کرونا گفته شد، نامزدهای انتخاباتی متعهد شده‌اند که هیچ گونه مواد خوراکی غیربسته بندی مثل شربت و شیرینی بین هواداران خود پخش نکنند سلامت مردم در اولویت اول است لذا نامزدها باید سلامت رای دهندگان برایشان مهم باشد.
به گفته علیرضا شریعت فرماندار شهرستان آمل رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از مهم ترین مواردی است که در برخورد با آن هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت و تمامی ستادهای انتخاباتی اعم از ریاست جمهوری و شوراها ملزم به رعایت دستورالعمل های ستاد ملی کرونا هستند. ضمن اینکه در صورتی که تخلفات انتخاباتی در ستادی صورت گیرد که سبب به خطر انداختن جان مردم شود ، امکان رد صلاحیت کاندید مذکور وجود دارد.
نامزدها این همه پول را از کجا می آورند؟
این سوالی است که خیلی ها می پرسند یعنی نامزدها ، این هم پول برای تبلیغات را از کجا می آورند؟! طوریکه هزینه تبلیغات انتخاباتی گاهی سر به فلک می زند. مثلا به گزارش خبرنگار ایرنا در سنندج تعدادی از کاندیداها که وضعیت مالی بهتری دارند، بنرهای بزرگی در نقاط مختلف شهر زده‌اند تا توجه مردم به آنان بیشتر باشد و از این راه بتوانند خود را بهتر در معرض دید شهروندان قرار دهند.
اتفاقا امروز عید علی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین می گفت: گاه هزینه های انجام شده توسط برخی نامزدهای شوراهای اسلامی از کل حقوق طول عمر یک کارگر بیشتر است.امروز شاهد هستیم برخی نامزدهای ریاست جمهوری و شوراها برای ستادهای خود هزینه های آنچنانی و قابل توجه می کنند که معتقدم این موضوع کمکی به افزایش مشارکت در انتخابات نمی کند.
رحیمه یک بانوی اردبیلی نیز از ریخت و پاش‌های انتخاباتی گلایه داشت و می گفت: این نامزدها این همه پول را از کجا آورده‌اند، مگر شورا چقدر برای آنها عایدی خواهد داشت که اینچنین هزینه می‌کنند. نامزدی که میلیاردی برای تبلیغات هزینه می‌کند چگونه این هزینه را در دوران نمایندگی شورای شهر جبران خواهد کرد؟
ناصر رضایی یکی از شهروندان نسیم شهر در گفت وگو با ایرنا، با گلایه از بی قانونی و بی نظمی نامزدهای این دوره از شورای اسلامی اظهار داشت: بعضی از ثبت نام کنندگان هیچ سابقه مدیریتی ندارند و گویی از زور بیکاری، گزینه ثبت نام در انتخابات شوراها را برگزیدند و با پول های باد آورده می خواهند خودشان را در این شورا جا دهند.
کریمی ، دیگر شهروند نسیم شهر هم این نظر را داشت: عده ای با صرف هزینه های گزاف در جهت معرفی خود هستند و ما نمی دانیم این قلک شورا چقدر بزرگ است که افراد جهت تسخیر این کرسی میلیاردها تومان خرج می کنند.
اینکه قلک شورا چقدر بزرگ است که عده ای میلیاردی برای کسب کرسی شورای شهر خرج می کنند نمی توان نظری داد اما همانقدر را می دانیم که شماری از اعضای شورا شهر دوره پنجم برخی از شهرها با مشکلات قضایی مواجه شدند و کار به منحل شدن برخی شوراها انجامید. مثلا ساری به دلیل حاشیه‌های برجسته و پررنگ شورای شهر و شهرداری در دوره پنجم و بازداشت همه اعضای منتخب شورای پنجم و بسیاری از مدیران شهرداری و حتی شهردار این شهر و در نهایت نیز انحلال شورای شهر ساری، یکی از این شهرهاست.
اتفاقا در همین راستا گزارشی از مرکز خبرگزاری ساری با تیتر نبرد شعارها در شهرها منتشر شد و نقبی هم به انحلال شورای شهرساری و همینطور حاشیه های مدیریت شهری شهرهای دیگر مثل بابل، سلمانشهر، بهشهر و آمل زده شد.

پیام مازند

خبرنگار ایرنا در این گزارش با مروری بر شعارهای انتخاباتی نامزدهای شورای اسلامی برخی شهرهای مازندران به این نتیجه رسیده است که شعارهای برخی نامزدها علاوه بر وعده‌های همیشگی، ردّی از تلاش برای بهره‌برداری از حاشیه‌های دوره پنجم مدیریت شهری را نشان می‌دهد؛ جریانی که می‌توان آن را در برخی شهرها که مدیریت شهری آن حاشیه‌هایی داشت مشاهده کرد. شهرهایی مانند ساری، بابل، سلمانشهر، بهشهر و آمل. اما در این بین ساری به دلیل حاشیه‌های برجسته و پررنگ شورای شهر و شهرداری در دوره پنجم و بازداشت همه اعضای منتخب شورای پنجم و بسیاری از مدیران شهرداری و حتی شهردار این شهر و در نهایت نیز انحلال شورای شهر ساری، نشانه‌های بیشتری از این تفاوت را در شعارها دارد.
گشت و گذاری در خیابان‌های مهم شهر ساری و مروری بر پوسترهای ده‌ها نامزد انتخاباتی شورای شهر مرکز مازندران به وضوح نشان می‌دهد که عمده نامزدها تلاش می‌کنند خودشان را با شعارهایی که انتخاب کرده‌اند از جریان پیشین مدیریت شهری جدا کنند و نوید آینده‌ای و برنامه‌ای متفاوت را بدهند.
خبرنگار ایرنا همچنین این شعارها را دسته بندی جالبی کرده که بدین ترتیب است: شعارهای شهروندمحور، شعارهای شهرمحور، وعده صداقت و درستی و پاکدستی، شعارهای توسعه‌محور، شعارهای نام‌محور، شعارهای صنفی و شغلی، شعارهای واژه‌محور.
براساس تقسیم بندی هایی که خبرنگار ایرنا انجام داده است تعدادی از شعارهای نامزدهای شورای ششم ساری نیز شهرمحور هستند ؛ شعارهایی که در آن‌ها واژه‌های «شهر» و «ساری» به چشم می‌خورد و برخی از آن‌ها اشاره تقریبا مشهودی به تخلفات مالی دوره پنجم مدیریت شهری و بازداشت مدیران شهرداری و تمام اعضای شورا و انحلال شورای پنجم ساری دارند.
«شهر هوای تازه می‌خواهد» یکی از همین شعارهاست که به ضرورت تعویض و تغییر نگاه در پارلمان شهری ساری برای عوض شدن حال و هوای این شهر اشاره دارد. یکی از نامزدها هم شعار «ساز ساری را کوک کنیم» را انتخاب کرده تا ناکوک بودن ساز ساری را به دلیل حاشیه‌های چند سال اخیر مطرح کند.

پیام مازند

شعارهای «همه با هم برای شهری سربلند» و «در سرم نیست جز سربلندی‌ات #ساری_سربلند» نیز در دسته همین شعارها قرار می‌گیرند که پسِ آن‌ها ناراحتی و دلخوری از پررنگ شدن نام ساری با تخلفات مالی مدیران شهری را می‌توان دید.
«همشهری صدایت را می‌شنوم»؛ شعاری که تلویحا اشاره به فاصله مدیران شهری ساری با شهروندان در چند سال اخیر دارد. نامزد دیگری هم شعارش را «یکی از شما» انتخاب کرده تا بگوید که از شهروندان جدا نیست.
شعارهای نام محور هم در ساری جالب است . در بین شعارهای انتخاباتی شورای ششم ساری مانند برخی شهرهای دیگر می‌توان شعارهایی را یافت که ارتباط مستقیمی با نام یا نام خانوادگی نامزد دارند. یعنی نامزد از نام یا نام خانوادگی خود برای ساختن شعار بهره گرفته تا با یک تیر دو نشان بزند. «حافظ شهر باشیم» و «عادل باشیم» از همین نمونه‌ها هستند.
یکی هم با استفاده از نامش شعارش را با پس‌زمینه‌ای تاریخی و تلویزیونی منتشر کرده و روی پوسترها و بنرهایش نوشته «مختار سازندگی آمد». برخی‌ها هم از نام خانوادگی خود برای ساخت شعار استفاده کرده‌اند. «بهبود حال شهر»، «ساعی برای ساری» و «متولیان شهر مردم‌اند» از همین گروه هستند که سعی کردند به بهانه یک وعده و شعار انتخاباتی نام خود را هم ارائه کنند.
مواردی از این دست را در شهرهای دیگر مازندران هم می‌توان مشاهده کرد. مثل «باصفا باشیم» که توسط یکی از نامزدهای شورای ششم قائمشهر است.
تبلیغات نامزدها فقط در شعارهایشان خلاصه نمی شود . ژست های برخی از آنان بسیار جلب توجه می کند. مثلا گشت و گذاری کوتاه در خیابان های شهر خرم آباد و ژست های تبلیغاتی داوطلبان در کنار بناهای تاریخی و ظرفیت های گردشگری حاکی است از زکاوت این افراد برای همراه سازی مردم با خود و جلب آرای بیشتر دارد.
در این میان برخی نیز بر آسیب های اجتماعی و مناطق حاشیه ای شهر تمرکز کرده اند و با حضور در این مناطق و جلسات با خانواده ها و ساکنان این مناطق از دغدغه مندی خود برای برون رفت از آسیب های اجتماعی پرده برداری می کنند.
در سنندج هم عکس نامزدهای خانم با لباس کُردی و محلی روی بنرهای تبلیغاتی بیشتر خودنمایی و چشم عابران را به خود جلب می‌کند. البته این تنها شامل خانم ها نمی‌شود، برخی کاندیدهای آقا هم از لباس محلی برای تبلیغ استفاده کرده‌اند.
نوشته‌های روی عکس‌ نامزدها در سنندج هم از نظر خبرنگار ایرنا جالب است، همه دکتر یا مهندس هستند و هرکدام مدارک و سوابق تحصیلی یا احیانا مدیریتی خود را درج کرده‌اند.
شعارهای نامزدهای سنندجی نیز جالب است. یکی با شعار " همدلی و همفکری، تحول و سازندگی"، پا به میدان گذاشته، یکی دیگر " یارمه‌تی بو شار(کمک برای توسعه شهر) را شعار خود قرار داده، دیگری با شعار "شهر را تجربه می‌سازد" وارد رقابت شده و آن یکی "سه‌ر به‌رزی نیشتمان هیوای منه(سربلندی وطن آرزوی من است)" را شعار انتخاباتی خود در نظر گرفته است.
نامزدهای شورا در قصرشیرین ستاد ندارند
در این هیاهوی تبلیغات انتخاباتی و گاهی مزاحمت ها و بد اخلاقی های برخی نامزدها و هوادارانشان، شاید باورش سخت باشد اما امروز گزارشی از دفتر ایرنا در قصر شیرین منتشر شد که خبرنگار آن این خبر را داد: بیشتر کاندیداهای قصرشیرین در یک حرکت شایسته با توجه به همه گیری کرونا امسال در این دوره از دایر کردن ستادهای انتخاباتی برای رفاه حال همشهریان خودداری کردند که یک اقدام شایسته و قابل توجه بود و می تواند به الگویی در کشور تبدیل شود.

پیام مازند

براساس گزارش ایرنا از قصر شیرین، امروز دیگر فضای هر محله و کوچه و خیابانی انتخاباتی است و جمع های 2 و یا چند نفره به گمانه زنی در خصوص انتخابات و تجزیه و تحلیل مسایل این حوزه اختصاص دارد. همچنین هواداران کاندیداها با نصب پوسترهای تبلیغاتی بر روی خودروهای خود فضای خاص دیگری ایجاد کرده اند و با تردد در سطح شهر به رونق این فضا کمک می کنند.
"خانواده ها و اطرافیان کاندیداها سخت مشغول آخرین تحرکات انتخاباتی خود هستند و محله به محله و خانه به خانه با توجه به فضای کوچک شهر قصرشیرین و همچنین روابط قومی و فامیلی مردم شهر برای جمع آوری رای سر می زنند.امروز دیگر اگر صدای زنگ خانه ای که به صدا در می آید خبر از تبلیغ شخص یا افرادی برای کاندیدای مورد نظر است و این امر بیشتر از سوی خانواده ها و نزدیکان کاندیداها صورت می گیرد."
"البته در حوزه فضای مجازی نامزدها و هواداران آن ها با بیان شعارهای مختلف سعی دارند خود را به عنوان یک شخص اصلح و آشنا به امور معرفی کنند و رقابت خاص دیگری در این فضا بین آنها شکل گرفته است.هر کاندید و یا هواداران آنها سعی دارند بیشترین تعداد اعضای یک کانال را به خود اختصاص دهند تا در این زمینه برتری خود را به رخ رقیبان بکشند."
تدین و پاکدستی ، معیار اصلی برای منتخبین شوراهای شهر و روستا
شوراهای شهر و روستا که این روزها در تمام شهرها و روستاها، بحث انتخابات داغی دارند، طی پنج دوره ای که از تولدش می گذرد ،افت و خیز هایی هم داشته است که امروز مرکز خبرگزاری کرمانشاه ، مفصل به آسیب شناسی آن پرداخته است . اما قبل از آن اشاره ای کوتاه به اظهارات حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ایمانی ، امام جمعه شهر فردیس داریم که گفت:
تجربه این سال ها نشان داده که مهمترین معیار در بحث شورای شهر و روستا تدین و پاکدستی منتخبین باید باشد و بعد عرق به شهر و روستایش و بعد هم تخصص است که اولویت اول نیست زیرا افراد متخصصی وارد شوراها شدند که سرنوشت سیاهی را برای شوراها رقم زدند زیرا پاکدستی و تدین لازم را نداشتند.
امام جمعه شهرستان فردیس با بیان اینکه این افراد غیرمتدین جیب خودشان مهمتر از مسایل شهر و مردم است، ادامه داد: افراد دیندار حلال و حرام برایشان مهم است و اگر شخصی در شوراها متخصص نباشد ولی دین دار باشد، از متخصصین مشورت می گیرند و منافع شهر را تامین کنند.
و اما ببنیم نخبگان شهر کرمانشاه چه برداشتی از پنج دوره فعالیت شورای شهر در این شهر داشته اند.
به گزارش ایرنا از کرمانشاه، معیارهای اصلی برای انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر متاسفانه به دلایل فراوانی مغفول مانده و اکنون شهروندان در انتخاب های خود کمتر به تخصص، تجربه، برنامه و سابقه کاری نامزدها توجه دارند. کارشناسان و فعالان سیاسی معتقدند انتخابات شورای شهر و روستا با نظارت حدقلی؛ مردمی‌ترین انتخابات کشور است اما جایگاه آن در قانون اساسی ضعیف است و از این رو باید اختیارات آن در راستای مدیریت بهتر شهری افزایش یابد به همین خاطر نیاز به اصلاح ساختاری دارد.
ایرنای کرمانشاه بر همین اساس میزگردی با حضور چند تن از نخبگان کرمانشاه برگزار کرد که هر کدام نظراتشان را در خصوص شوراها ارایه دادند. مثلا مهدی نوروزی، دبیر حزب کارگزاران سازندگی در استان کرمانشاه
اینطور گفت: در این 20 سال که انتخابات شوراها در کشور برگزار می شود، بیش از 90 درصد پرسنل شهرداری کرمانشاه توسط اعضای شوراهای شهر استخدام شدند و اینها افرادی هستند در انتخابات برای اعضای شورای شهر فعالیت کردند و سیستم بروکراسی شهرداری ها را از نیروهای شایسته و متخصص خالی شده است.
نوروزی اظهار داشت: شهردارها نیز اگر وابسته به جایی باشد و حمایت شود، اصلا اهمیتی به شورای شهر نمی دهد و خود محور عمل می کند و اگر هم شهردار پشتوانه حاکمیتی نداشته باشد و از جایی حمایت نشود، مطیع اعضای شورای شهر می شود.
حسینعلی مهدوی چشمه گچی، دبیر حزب توسعه استان کرمانشاه هم دربخشی از سخنانش این ها را گفت: انتخابات شوراهای شهر در تمام دنیا مانند نهاد ریاست جمهوری و پارلمان نماد دموکراسی است که مردم بر سرنوشت خود نظارت و دخالت می کنند و خیلی از احزاب در دنیا مانند حزب توسعه و عدالت کشور ترکیه آقای اردغان ابتدا از یک شورای شهر کار خودشان را شروع کردند و الان 2 دهه است زمام امور این کشور را به دست گرفتند بنابراین شوراهای شهر اگر خوب کار کنند عملکردشان مهم است.

پیام مازند

وی افزود : بحث شوراهای شهر در استان کرمانشاه یک تراژدی است متاسفانه شوراها از نقش و وظیفه ای که در قانون اساسی دارد، فروکش و عدول کرده و الان شاهدیم در شورای شهر کنونی کرمانشاه با وجود 25 بار مکاتبه رسمی با شهردار نتوانسته است او را به جلسه شورای شهر بیاورد چند سوال از او بپرسد، شهردار اصلا اهمیت برای شورای شهر قائل نیست دلیل آن هم خود اعضای شورای شهر هستند که اهمیتی برای جایگاه شان قائل نیستند و شورا را از کارکرد و خاصیت اصلی اش انداخته اند.
حمید رضا صمدی، سخنگوی جبهه اصلاحات استان کرمانشاه هم اینطور اظهارداشت: کار شوراهای شهر و روستا معمولا معشیت و اقتصاد مردم نیست، کار آنها زیباسازی و عمران شهری است بنابراین به کسانی رای داده شود که خودشان ابتدا از یک معیشت متوسطی بهره‌مند و به لحاظ اجتماعی جایگاهی داشته باشند.
وی اظهار داشت: اگر عملکرد شوراهای شهرهای استان ما خوب نیست به خاطر این است که بیشتر مردم از نظر معیشتی مشکل دارند و آمادگی انتخاب صحیح از نظر فرهنگی و اجتماعی را ندارند و به فکر این نیستند که یک متخصص به شورای شهر بفرستند، متاسفانه مردم انتخابات شوراها شهر را به عنوان یک آزمون استخدامی می بینند و به کسانی رای می دهند که به آنها وعده کار و اشتغال بدهد و با آنها یا نسبت قومی، دینی و زبانی داشته باشد.
امیرصالحی، دبیر حزب مردم سالاری در استان کرمانشاه هم گفت: یکی از اشکالات مردم استان ما این است مطالبه گر نیستند، از اعضای شورای شهر نمی خواهند پاسخگو باشند چرا که به خاطر منافع کوتاه مدت خودشان به آنها رای داده اند در واقع رای آنها در برابر مساله نبوده که مطالبه گر و پاسخ بخواهند.

پیام مازند

شرکت نکردن در انتخابات می تواند در راس گناهان کبیره باشد
اینهایی که تا الان بدان ها اشاره شد فقط اخبار انتخاباتی ایرنا را برای امروز تشکیل ندادند بلکه خبرهای دیگری از جمله اظهارات نخبگان استان ها در خصوص انتخابات بویژه انتخابات ریاست جمهوری نیز حجم قابل توجهی از اخبار امروز را در برداشت.
همانطور که مستحضر هستید بحث ضرورت مشارکت مردم در انتخابات موضوعی است که این روزها بسیاری از نخبگان به آن تاکید دارند. مثلا احمد رجاییان، عضو بسیج جامعه مهندسین استان کرمان گفت‌: با شرکت در انتخابات 28 خرداد ادامه دهنده خون شهدا باشیم و شهید حاج قاسم سلیمانی چهره مردمی بودو اعتقاد بر مشارکت مردم در امور داشت. 
عضو بسیج جامعه مهندسین استان کرمان با اشاره به اینکه مراجع تقلید تاکید کردند که شرکت در انتخابات امری واجب است گفت: مقام معظم رهبری به نقل از امام راحل فرمودند که شرکت نکردن در انتخابات در برخی اوقات می‌تواند در رأس گناهان کبیره باشد بنابراین با این تعبیر شرکت در انتخابات واجب است. 
معصومه نژاد اسماعیلی ، معاون امور خواهران بسیج مهندسی صنعت کرمان با تأکید براینکه با انتخاب اصلح می‌توانیم شرمنده خون شهدا نباشیم بیان داشت: طبق فرموده شهید همت هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می کوبد همان جبهه خودی است و در حاضر می‌بینیم جبهه دشمن کجا و چه شخصیت‌هایی را می‌کوبد نشان می‌دهد که این شخصیت‌ها با دشمن نیستند با مردم هستند. 
وی تاکید کرد: مردم با بینش و بصیرت و با انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری در انتخابات می‌توانند پاسدار خون شهدا و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی باشند. 
محمد جواد حق شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت حضور مردم، احزاب و نخبگان در پای صندوق‌های رای تاکید کرد و گفت: قهر کردن با صندوق رای، جمهوریت نظام را تهدید می‌کند. شاید در همه انتخابات مسئله ما گزینش اصلح بوده است، اما این بار در انتخابات، مسئله انتخابات شایستگان و افراد مناسب برای قبول مسئولیت نیست؛ بلکه این بار اصل انتخابات است که در معرض خطر است.

پیام مازند

عضو شورای شهر تهران افزود: به عبارت دیگر جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است که امروز با مخاطره روبرو شده است.
آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان و امام جمعه زاهدان هم گفت: مشارکت حداکثری از عوامل مهم تامین امنیت پایدار کشور بوده و می‌تواند برای برخی کشورهای همسایه نیز مهم باشد زیرا که چشم امید آنها به ایران به عنوان پایگاه مقاومت اسلامی است.
حجت الاسلام سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسانات اینطور بیان کرد: برای تحقق جامعه اسلامی باید دولت اسلامی تحقق یابد و لازمه آن ایجاد نظام اسلامی است و این هنر امام است؛ امام نظام جمهوری اسلامی را ایجاد کرد اما تشکیل نظام بدون حضور و مشارکت مردم امکان ندارد.
امام جمعه لواسان ادامه داد: اگر حاکم امیرالمومنین سلام الله علیه باشد و مردم‌ با او مشارکت و همراهی نکنند، ناموفق خواهد بود. بنابراین وظیفه من و شما خیلی سنگین است و نباید از آن استنکاف کنیم و از جمله حضور آگاهانه در انتخابات است.
و اما حسن ختام امروز را بیایید با خواسته های کارگران قزوینی همراه باشیم که حرف ها با رییس جمهور آینده داشتند.
مهار تورم و تامین امنیت شغلی در کنار توجه به بهبود وضعیت بیمه ای و افزایش دستمزد از مهم ترین مطالبات و توقع کارگران و نمایندگان جامعه کارگری استان قزوین از رئیس جمهور و دولت آینده به شمار می‌رود.
در گزارش قزوین با تیتر "مهار تورم، مهم‌ترین توقع کارگران قزوین از رئیس‌جمهور آینده" از کارگری یاد شده که با اشاره به مطالبات جامعه کارگری از رئیس جمهوری آینده گفت: ساعت قانونی کار هفت ساعت و 20 دقیقه تعیین شده ولی این موضوع در بسیاری از واحدهای تولیدی رعایت نمی شود که ناشی از بی توجهی به اجرای قانون کار است که رئیس جمهور آینده باید به رفع این معضل کمک کند.
این کارگر که صاحب 2 فرزند است گفت: در طول هفته به مدت 6 روز مجبور به انجام روزانه بیش از 10 ساعت کار هستیم که در خیلی از روزها به دلیل نیاز شرکت این زمان به 12 تا 14 ساعت نیز می رسد و اگر با این رویه مخالفت کنیم باید انتظار اخراج و بیکار شدن را داشته باشیم.

پیام مازند

این کارگر در ادامه افزود: ساعات طولانی کار موجب شده تا عملا فرصتی برای زندگی و با خانواده بودن برای ما وجود نداشته باشد. در برخی از روزهای جمعه و همچنین تقریبا در بیشتر تعطیلات رسمی موظف به حضور در شرکت هستیم و ساعت کار طولانی اجباری موجب فرسایش و بروز بعضی بیماری ها در بین کارگران از جمله خودم شده اما برای تامین مخارج زندگی چاره ای جز تن دادن به ادامه این روند ندارم.
عید علی کریمی ، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین هم نداشتن امنیت شغلی را از دیگر معضلات مهم کارگران برشمرد و با بیان اینکه دولت آینده باید یکی از اولویت های خود را توسعه اشتغال و همچنین حفظ شغل های موجود قرار دهد،ادامه داد: در حال حاضر کارگران مجبور هستند برای اشتغال به قراردادهای تحمیلی و سفید امضا تن دهند به شکلی که برخی از آنها به جای هشت ساعت قانون کار روزانه مجبور به 12 ساعت کار هستند و حقوق بیشتر بابت ساعات اضافی کار دریافت نمی کنند و در برخی مواقع نیز بیمه که از حقوق اولیه و بدیهی کارگر است از سوی کارفرما پرداخت نمی شود که این موضوع ظلم مضاعف به قشر مظلوم کارگر است.
آیت اسدی رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین و نماینده کارگران در شورای عالی کار کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قراردادهای موقت و سفید امضا یکی از مشکلات مهم جامعه کارگری است و حل این مشکل و برچیده شدن بساط آن یکی از مطالبات جدی جامعه کارگری از رئیس جمهور و دولت آینده به شمار می رود.
وی اضافه کرد: ارایه حق انتخاب تشکل های آزاد جامعه کارگری نیز از خواسته های ما از دولت محسوب می شود تا فعالان این حوزه و نمایندگان این قشر با قوت بیشتری در راستای احقاق حقوق کارگران قدم بردارند.
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز جمعه هفته جاری 28 خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.
برچسب‌ها ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات انتخاباتی انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری پروندهٔ خبری انتخابات 1400

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/213232/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟