پیام مازند

آخرين مطالب

پول پرقدرت اجازه اجرای عدالت آموزشی را نمی‌دهد اقتصادي

پول پرقدرت اجازه اجرای عدالت آموزشی را نمی‌دهد
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان سنجش نمی‌خواهد مشکل کنکور را حل کند تا زمانی که پول پرقدرت در کنکور هزینه شود و کنکور به این شیوه جریان داشته باشد عدالت آموزشی در کشور اجرا نخواهد شد. - اخبار اجتماعی -
احمد حیدری معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ضرورت تقویت مدارس دولتی اظهار کرد: در آموزش و پرورش آینده باید به مدارس دولتی عادی توجه ویژه‌ای کرد و نسبت به معلم، امکانات و زیرساخت‌ها و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله دقت داشت یعنی اولویت نخست مدارسی باشد که در کشور موجود هستند اما به دلیل سیاست‌های نادرست کارایی خود را از دست داده‌اند.
وی افزود: باید بتوانیم کارایی مدارس دولتی عادی را برگردانیم و این مدارس به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی محله اقدام کنند مثلاً برای مدرسه سالن ورزشی بسازیم تا دانش آموزان در طول روز و اهالی محل بعدازظهر از آن استفاده کنند.
حیدری گفت: مدارس سبک زندگی ایرانی و اسلامی را آموزش نمی‌دهند و دانش‌آموز برای زندگی آینده تربیت نمی‌شود باید برای استعداد و توانمندی دانش‌آموزان در مدارس هزینه کنیم تا سرمایه‌های آینده جامعه به خوبی شکوفا شود.
پول پرقدرت در کنکور
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تا زمانی که پول پرقدرت در کنکور هزینه شود و کنکور به این شیوه جریان داشته باشد عدالت آموزشی در کشور اجرا نخواهد شد. یکی از الزامات عدالت آموزشی این است که استعداد هر فردی شناسایی شود و متناسب با استعداد دانش آموزان، معلم و امکانات در اختیار قرار گیرد تا سال‌هایی از عمر دانش آموز که در آموزش و پرورش سپری می‌شود، استعدادش رشد یابد، در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم دانش‌آموزی با معدل پایین به خارج از کشور رفته، در رشته پزشکی تحصیل می‌کند و به کشور بازمی‌گردد اما دانش آموزی در دورترین نقطه کشور با معدل بالا از سد کنکور عبور نمی‌کند، این فروش آینده و مشاغل پرطرفدار در سیستم آموزشی کشور است.
وی در پاسخ به این پرسش که تنوع مدارس تا چه اندازه به مدارس دولتی عادی لطمه زده است، مطرح کرد: تنوع مدارس از دو منظر قابل بررسی است، تنوع در مدارس باید به نسبت استعدادهای دانش آموزان باشد یعنی برای دانش آموزی که استعداد قرآنی دارد، مدارس قرآنی و برای دانش آموزی که استعدادی هنری دارد، مدارس با اولویت‌های هنری ایجاد کنیم اما با زیرساخت و امکانات مشخص.
مدارس خاص با عناوین مختلف
حیدری بیان کرد: اینکه در حالت موجود اسامی و عناوین مختلف برای مدارس بگذاریم و در قالب این عناوین، امکانات و نیروی انسانی پرقدرت و توانمند را در مدارس خاص قرار دهیم باعث می‌شود مدارس دولتی عادی در ضعف قرار بگیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که مدارس غیردولتی و مدرسه‌داری مسئولان به ویژه مدیران آموزش و پرورش چه تبعاتی را برای نظام آموزشی کشور به همراه داشته است؟ بیان کرد: در آموزش و پرورش با مدارس غیردولتی موافق اما با خصوصی سازی آموزش مخالف هستیم. در چند سال اخیر شاهد بودیم مدارس دولتی به موسسه بخش خصوصی برای اداره واگذار شد. با مدرسه غیرانتفاعی مخالف نیستیم اما چند نکته باید رعایت شود، نخست آنکه مجوز به اهل آن داده شود یعنی به شخصی مجوز دهیم که شاکله‌ تعلیم و تربیت کشور را قبول داشته باشد، توانایی اداره مدرسه و دانش آموز را در ساحت‌های تربیتی مختلف داشته باشد، شاخص‌های مورد نیاز یک مدرسه با دقت بررسی شود و نظارت کافی بر نحوه آموزش و پرورش صورت بگیرد.
مدرسه یا بنگاه؟
حیدری تصریح کرد: در مدارس غیرانتفاعی باید کار تعلیم و تربیت صورت بگیرد نه درآمدزایی چون بنگاه خصوصی نیستند اما برخی مدارس غیردولتی بنگاه خصوصی شده‌اند که با این رویه مخالفیم.
وی در پاسخ به این پرسش که حذف دروس عمومی از کنکور سراسری و استفاده کامل از سوابق تحصیلی برای این دروس و حذف کنکور سمپاد پایه هفتم، به عنوان دو اقدام می‌تواند تاثیر مثبتی بر آموزش و پرورش که حدود 30 درصد جمعیت کشور مستقیم با آن در ارتباط هستند، داشته باشد، گفت: هیچ کشوری مثل ایران کنکور ندارد و 12 سال آموزش را در 4 ساعت سنجش نمی‌کنند، مجلس شورای اسلامی قانون حذف کنکور را مصوب کرد چون بررسی‌های تطبیقی انجام دادند و مشخص شد این شیوه پذیرش دانشجو غلط ترین روش است.
حیدری عنوان کرد: زمانی که معاون وزیر بودم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحث شد که اگر کنکور را حذف کنیم نمرات آموزش و پرورش قابل اتکا نیست بنده آنجا گفتم چگونه نمرات دیپلم دانش آموزان وقتی شهریور ارائه می‌شود تا در دانشگاه ثبت‌نام کنند قابل قبول است اما در تیر ماه برای کنکور قابل قبول نیست. سازمان سنجش نمی‌خواهد مشکل کنکور را حل کند و اصلی ترین معضل این سازمان است که نمی‌خواهد کنکور حذف شود.
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم گفت: با تأسیس دانشگاه فرهنگیان مقرر شد سالانه 25 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و حدود 4 هزار نفر از طریق دانشگاه رجایی جذب شوند براین اساس سالانه 30 هزار نفر وارد آموزش و پرورش می‌شدند اما اولین اقدامی که در زمان وزارت آقای فانی رخ داد این بود که گفتند 100 هزار معلم مازاد داریم و برنامه انحرافی از همین جا شروع شد.
وی مطرح کرد: همچنین پذیرش دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان از 25 هزار نفر به سه هزار نفر کاهش یافت و نتیجه این سیاست‌ها باعث شد تا امروز با کمبود 190 هزار نیروی انسانی مواجه باشیم و اگر حساب و کتاب ساده انجام می‌شد متوجه می‌شدند خروجی از آموزش و پرورش با ورودی آن تطبیق ندارد؛ برای جبران کمبود معلم می‌توان به دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان کلاس درس داد و از آنها برای جبران کمبود معلم استفاده کرد.
استخدام معلم ماده 28 به حداقل می‌رسد
عضو ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی افزود: در آموزش و پرورش آینده، استخدام از طریق ماده 28 را به حداقل می‌رسانیم یعنی در موارد ضروری و زمانی که دانشگاه فرهنگیان نتواند معلم مورد نیاز را تربیت کند از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها استخدام خواهیم داشت.
وی درباره برنامه‌ها در حوزه فرهنگیان اظهار کرد: در حوزه فرهنگیان نیز باید در دولت آینده برنامه‌هایی مدنظر باشد موضوع نخست بیمه تکمیلی آنهاست، بیمه طلایی توانسته بود رضایتمندی را برای معلمان ایجاد کند بنابراین باید خیال معلم را از درمان راحت کنیم.موضوع دوم توجه به مسکن معلمان است و در یک برنامه منسجم از ظرفیت وزارت مسکن و دولت استفاده شود تا با مکانیزم‌هایی مسکن مناسب در اختیار معلمان قرار بگیرد.
موضوع سوم تأمین معاش زندگی روزمره است، حقوق معلم باید به‌گونه‌ای باشد که به شغل دوم نیاز نداشته باشد. سال 92 طرح رتبه بندی معلمان مصوب و کتابچه آن چاپ شد که مصوبه هیئت دولت را داشت اما از آن سال تا به امروز هنوز رتبه بندی اجرا نشده است البته با پیگیری نمایندگان مجلس در روزهای پایانی دولت لایحه رتبه بندی به مجلس ارائه شد، امیدوارم این طرح که نقایصی دارد و بازنشستگان نیز باید در آن لحاظ شوند با رفع نقایص مصوب شود و دولت آینده آن را اجرا کند.
حیدری در پاسخ به این پرسش که بحث ساختار جزیره‌ای آموزش و پرورش یک موضوع کلان در آموزش و پرورش است به عنوان مثال دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور پردیس دارد اما هیئت علمی و پول به میزان کافی ندارد، دانشگاه رجایی پردیس نیاز دارد و هیئت علمی و پول مناسبی در اختیار دارد، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هیئت علمی دارد اما پول نداشته و وظایف پژوهشی آن با هر دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان همپوشانی دارد؛ چگونه می‌توان این ساختار جزیره‌ای را حل کرد؟ گفت: برای آموزش از مهدکودک تا دانشگاه باید نقشه ویژه داشته باشیم یعنی ببینیم نیاز جامعه چیست؟ آیا نظام آموزشی کشور مبتنی بر نیاز جامعه است؟ همه دستگاه‌های کشور باید نیازها را بررسی کنند یعنی مهندسی معکوس داشته باشیم مثلاً بگوییم 50 مهندس عمران، 500 پزشک، 2 هزار وکیل نیاز داریم و اقدامات لازم را برای تامین آن آغاز کنیم.
هر بخش ساز خود را می‌زند
وی افزود: باید در نظام آموزشی کشور یکپارچگی ایجاد شود، اینکه در آموزش و پرورش دیپلم بدهیم و دانشگاه هر رشته‌ای را که تمایل داشت اجرا کند نتیجه آن جمعیت بیکارانی می‌شود که هم‌اکنون وجود دارد. در هر دولت باید به این موضوع توجه داشت که وزیر آموزش و پرورش و علوم با هم همفکری کنند و این کارها در دولت هماهنگ شود تا متناسب با نیازها، امکانات به صورت عادلانه در کل کشور توزیع شود، اگر این مسائل درست شد آنگاه در درون آموزش و پرورش کارها را درست خواهیم کرد.
حیدری خاطرنشان کرد: ساختار آموزش و پرورش یکی از مباحث مطرح در سند تحول بنیادین است در جایی نیاز داریم ساختار سمپاد به گونه‌ای باشد یا ساختار مدارس غیردلوتی به گونه‌ای دیگر، وقتی سند تحول را اجرا کردیم ساختار آموزش و پرورش متناسب با ساحت‌های تربیتی خواهد شد هم‌اکنون ساختار مربوط به 60 سال قبل است و آن را حجیم کرده‌ایم، هماهنگی بین آنها وجود ندارد، سمپاد برای خودش کار می‌کند، سازمان مدارس استثنایی برای خود و دانشگاه نیز برای خود در حالیکه آموزش و پرورش مثل چرخ‌دنده است که اگر به هم وصل نشوند حرکت عظیمی ایجاد نمی‌شود.
صلاحیت و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان سنجش می‌شودوزیر آموزش‌وپرورش: نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم معلمان باکیفیت تربیت کرده‌ایم انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/213601/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

سیاه‌چاله چیست و چگونه نور را می‌بلعد؟!

وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های2 متری

حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد | تکلیف کاپیتان و دو نفر با هم مشخص می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

حدادی: عدد شش برای ما مقدس است!

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های مازندران

معاون وزیر کشور : طرح نور با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند

یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح نور اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند

افزایش 4 برابر لایروبی رودخانه‌های مازندران

ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی 10 میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال

آغاز عملیات ارتقای تصفیه خانه آب رامسر

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران

رفع تصرف 4 هزار متر مربع از اراضی ملی بابل

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با 15 برنامه در سپاه ساری

مردم و تشکل‌های اجتماعی از «طرح نور» حمایت و پشتیبانی کرده‌اند

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر

رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل

آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال

اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند

ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد

تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا

توزیع 1000 بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

300 برنامه هفته کار وکارگر در مازندران اجرا می شود

اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران

بیش از 8 هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر 14 سال مازندران

گرامیداشت هفته کارگر در مازندران با 300 برنامه

300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران اجرا می شود

نشاکاری 25 درصدی شالیزار‌های محمودآباد

بیش از 8 هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

بررسی پرونده پتروشیمی مازندران

گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟

توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

راه 10 روستای مازندران مسدود شد

ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟

توضیح معاون وزیر درباره ادامه کار «طرح نور»

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران