پیام مازند

آخرين مطالب

پایان کابوس 30 ساله تخلیه زباله در جنگل‌های نور مقالات

پایان کابوس 30 ساله تخلیه زباله در جنگل‌های نور
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - آغاز عملیات اجرایی کارخانه کمپوست در شهرستان نور یکی از بزرگ‌ترین گام‌های زیست محیطی دولت تدبیر و امید برای ترمیم خراش 30 ساله ناشی از تخلیه و رهاسازی زباله در مناطق جنگلی « الیمالات » بوده است تا این زخم ناسور برای همیشه بهبود یافته و پرونده سواری گرفتن سودجویانه از آن پایان یابد.

به گزارش ایرنا ، طبق گزارش های رسمی به طور میانگین روزانه سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می شود که در فصول گردشگری و ایام تعطیل سال این رقم تا دو برابر افزایش می یابد. بیشتر این مواد آلاینده محیط زیست به خاطر بی توجهی های تاریخی در پهنه مناطق طبیعی و جنگلی رها می شود . 
شهرستان نور به سه نقطه شهری نور ، چمستان و بلده بیش از 120 هزار نفر جمعیت دارد. با وجود اینکه این شهرستان ساحلی همواره شاهد مسافران و گردشگران پرشماری بوده است ، اما از حیث فقر امکانات زیرساختی همچون فراهم نبودن امکانات لازم برای حل معضل زباله در محرومیت قرار داشت و به همین دلیل هم طی 30 سال زباله های این شهرستان به مناطق جنگلی الیمالات منتقل و در آنجا تخلیه می شد.
به گفته مسئولان حوزه محیط زیست ، گذشته از اینکه تخلیه زباله در مناطق جنگلی به خودی خود یک معضل است ، اما معضل زباله در شهرستان نور فراتر از این بود ، چرا که تخلیه زباله در آن به صورت کاملا بی سامان بود و استانداردهای حداقلی مانند ایجاد سیستم هدایت شیرابه ، گود برداری برای دفن زباله و پس از آن دفن و ریختن چند لایه خاک بر روی آن رعایت نمی شد .
رییس اداره محیط زیست شهرستان نور می گوید که به خاطر عدم رعایت حداقل های رهاسازی زباله در منطقه جنگلی الیمالات چندین بار از شهرداری و شورای اسلامی شهر شکایت شد و حتی برخی از این شکایت ها منجر به انفصال خدمت برخی مدیران گردید ، اما آنچه که حل نشده باقی ماند ، همان معضل اصلی بوده است.
معضل دیرینه و مزمن زباله شهرستان نور سرانجام در دولت تدبیر و امید بویژه با روی کار آمدن یک استاندار بومی ، گوش شنوایی پیدا کرد و سرانجام عملیات اجرایی ساخت کارخانه کمپوست اوایل امسال آغاز شد ؛ پروژه ای که همچون بیش از 20 پروژه دیگر شهرستان نور گره کور چندین ساله برای اجرای آنها رفع شد و از دید و نگاه مسوولان نور و استان مازندران نوید بخش سالهای رهایی از مشکلات تخلیه زباله در این شهرستان می باشد . 

پیام مازند


سنگینی بار زباله بر دوش مناطق جنگلی
رییس اداره محیط زیست شهرستان نور با اشاره به اینکه زباله شهرها و روستاهای شهرستان در مناطق جنگلی تخلیه می شود ، گفت که روزانه یکصد تن زباله در منطقه جنگلی الیمالات که یکی از بهترین مناطق جنگلی مازندران به شمار می رود تخلیه و رها می شود .
عباس بابایی افزود : سال های سال است که این زباله ها بدین صورت در این عرصه جنگلی به وسعت هشت هکتار تخلیه و رها می شود که به همراه خود مشکلات زیست محیطی ‎همچون روان شدن شیرابه ها و متاثر شدن جنگل و حتی روستاهای پایین دست و آلودگی آب های زیر زمینی و آلودگی هوا و فضا را به همراه داشته است و اثرات آن برای هر بیننده ای قابل مشاهده است.
وی ادامه داد : محیط زیست بر اساس قانون پسماند به عنوان ناظر مراحل تخلیه و انباشت زباله به شمار می رود و بر این اساس طی این سال ها پیگیری های زیادی برای برطرف شدن این مشکل از نهادهای مربوطه از جمله شهرداری صورت گرفته است . 
به گفته رییس محیط زیست نور ، به همین منظور این روند پیگیری ها منجر به آن شد که طی این سال ها به دلیل اقداماتی که صورت نگرفت چندین مرحله شکایت از این نهادها انجام شد و حتی کار به توبیخ و انفصال خدمت هم کشید اما نتیجه ای که بتواند رفع کننده مشکل مربوطه باشد محقق نشد . 
وی افزود : پارسال عزم جدی برای رفع این مشکل در مسئولان مشاهده کردیم و برای این منظور سرمایه گذاری جذب شد که قرار است ضمن ایجاد کارخانه کمپوست برای تبدیل زباله به کود برای رفع مشکلات ناشی از شیرابه ها نیز سیستم تصفیه خانه نیز احداث کند .
بابایی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی مکان تخلیه زباله شهرستان نور از نظر شرایط محیط زیستی دیگر از مرحله بحرانی عبور کرد و فوق بحرانی شده است ، گفت : اوایل امسال عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و با توجه به ضرورت تسریع در انجام کار ، هفتگی از روند اجرای کار بازدید صورت می گیرد تا با سرعت تکمیل و به بهره برداری برسد . 

پیام مازند


پیش‌بینی اعتبار 400 میلیارد ریالی
فرماندار شهرستان نور هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در مدت فعالیتش به عنوان فرماندار در سه سال اخیر توانسته است با شناسایی پروژه های نیمه تمام و اجرای آنها مشکلی از مشکلات منطقه را برطرف کند، گفت : بیش از 20 پروژه نیمه تمام را شناسایی کردم که سابقه برخی از آنها به چندین دهه می رسید. 
علی شادمان از رفع مشکل زباله به عنوان یکی مشکلات مزمن شهرستان یاد کرد که سال های سال مسئولان و مردم درگیر آن بودند، افزود : در طول سه دهه گذشته همواره تلاش بر این بود تا کارخانه کمپوست برای تبدیل زباله ها به کود و به نوعی دفع بهداشتی زباله در شهرستان صورت بگیرد ، اما همیشه در حد شعار باقی می ماند و اقدام قابل توجهی انجام نمی شد.
وی ادامه داد : سرانجام در دولت تدبیر و امید با تلاش استاندار بومی مازندران و پیگیری های مجدانه اش ، این مشکل دیرینه با آغاز ساخت کارخانه کمپوست در سال جاری وارد مسیر درست حل شدن قرار گرفت.
شادمان در تشریح وضعیت این پروژه ، توضیح داد : کارخانه کمپوست را بخش خصوصی با هزینه 400 میلیارد ریالی در دست ساخت دارد و با قرارداد 15 ساله ، علاوه بر تبدیل زباله های شهرهای رویان ، نور ، چمستان ، رستم رود و ایزدشهر ، زباله روستاها نیز از این طریق تبدیل به کود می شوند .
وی با اظهار این که ظرفیت کارخانه کمپوست شهرستان نور 250 تن است ، گفت که این کارخانه در مرحله نخست با ظرفیت 15 تن فعالیتش را آغاز خواهد کرد .
فرماندار نور گفت : این پروژه طی هفت فاز تکمیل خواهد شد که از تفکیک زباله شهر نور در مبدا شروع می شود و با نوسازی زیر ساخت های موجود ادامه می یابد و در نهایت با نصب خط پردازش و تولید کود کمپوست و کنترل شیرابه به سرانجام خواهد رسید .
وی افزود : ایجاد مجموعه تصفیه فاضلاب نیز بخشی از این پروژه است که سرمایه گذار متعهد به اجرا آن می باشد که با ایجاد آن موضوع شیرابه ها نیز رفع خواهد شد .
برچسب‌ها
دولت تدبیر و امید مازندران دفع زباله نور

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/215115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل