پیام مازند

آخرين مطالب

مهار سیلاب‌های غرب مازندران با افزایش طرح‌های آبخیزداری مقالات

مهار سیلاب‌های غرب مازندران با افزایش طرح‌های آبخیزداری
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر - ایرنا – افزایش توجه به طرح‌های آبخیزداری در عرصه‌های منابع طبیعی در چهار سال اخیر و تخصیص بیش از 530 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در غرب مازندران سبب شده که علاوه بر حفظ منابع طبیعی، از بروز خسارت به مردم این منطقه در اثر وقوع سیلاب‌های متعدد نیز کاسته شود.

به گزارش ایرنا ، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب مازندران طی یک دهه اخیر بارها مشاهده شده و خسارات متعددی نیز به ساکنان شهرها و روستاهای مختلف این منطقه وارد کرد. مروری بر خبرهای مرتبط با سیل‌های رخ داده در مازندران طی چند سال اخیر نشان می‌دهد که سیلاب در این نقطه از استان به صورت بالقوه ساکنان مناطق مختلف به ویژه روستاها را تهدید می‌کرد و هر سال بخش مهمی از زیرساخت‌های منطقه به ویژه در حوزه راه از وقوع این سیل‌ها آسیب جدی می‌دید. وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان ریشه در اجرا نشدن طرح‌های آبخیزداری در این منطقه داشت. نبود طرح‌های آبخیزداری در سال‌های گذشته سبب شده بود که با بارندگی‌های شدید و طغیانی شدن رودخانه‌ها هر سال خسارت‌های سنگینی به منطقه وارد شود.
با نگاهی به مساحت 640 هزار هکتاری حوزه آبخیزداری زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر که غرب مازندران را با 313 هزار هکتار عرصه جنگلی و 197 هزار هکتار مرتع از رامسر تا رویان زیر پوشش دارد، اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری با توجه به وسعت زیر پوشش و جمعیت ثابت و شناور آن بیشتر احساس می‌شود.
نگاه ویژه به طرح‌های آبخیزداری
اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در مازندران و به ویژه مناطق غربی این استان که خسارات متعددی از سیلاب‌ها و طغیان رودخانه‌ها دیده بود سبب شد که دولت تنها در چهار سال اخیر اعتبارات مورد نیاز برای اجرای ده‌ها طرح آبخیزداری برای این منطقه را تأمین کند. به طوری که با تخصیص 530 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و استانی، عملیات اجرای 184 طرح آبخیزداری در 400 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی غرب مازندران را به سرانجام رساند.
به گفته معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر از این تعداد 6 پروژه شامل سازه بندهای مشبک بتنی موسوم به سرشاخه‌گیر بر روی رودخانه‌های مهم منطقه از جمله رودخانه‌های کرکرودسر و خیرود نوشهر، تیروم‌رود تنکابن و چالکرود و پلنگ‌رود و میجران شهرستان رامسر با 84 هزار و 640 هکتار، عرصه‌های منابع طبیعی منطقه را پوشش می‌دهد.
محمدرسول رجبی به خبرنگار ایرنا گفت: 178 طرح آبخیزداری ساخته شده در چهار سال گذشته در منطقه نیز بندهای سنگی ملاتی و سنگی کابیونی و دیوار سنگی ملاتی هستند که بیش از 315 هزار هکتار حوزه منابع طبیعی منطقه را در بر می‌گیرد.

پیام مازند


وی خاطرنشان کرد: این میزان طرح آبخیزداری طی چهار سال اخیر در حالی اجرا شده که از آغاز اجرای عملیات آبخیزداری در منابع طبیعی تا پایان سال 1395 فقط در 160 هزار و 675 هکتار حوزه منابع طبیعی طرح‌های آبخیزداری اجرا شده بود. این میزان افزایش اجرای طرح‌های آبخیزداری بیانگر نگاه ویژه به پیشگیری از بحران و حفظ منابع طبیعی منطقه به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری و همچنین حفاظت از عرصه‌های طبیعی و به ویژه جنگل‌های هیرکانی در مقابل سیلاب است.
وی بر لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در محدوده 16 رودخانه از 34 رودخانه غرب مازندران تاکید کرد و افزود: تاکنون سازه‌های بندهای مشبک بتنی موسوم به سرشاخه‌گیر در 6 رودخانه این منطقه اجرا شد. اما با توجه به سازه‌های سنگینی که این سرشاخه‌گیرها دارند برای اجرای این پروژه در 10 رودخانه مد نظر دیگر به اعتبارات زیادی نیاز است.
مهم‌ترین نتایج اجرای طرح‌های آبخیزداری کاهش خطرات ناشی از سیل، کنترل فرسایش خاک به همراه توسعه و تقویت پوشش گیاهی در شیب‌های ناپایدار و تامین آب برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است.
کاهش سیل
مازندران پس از گیلان از نظر میانگین بارندگی رتبه دوم کشور را دارد که با توجه به مدیریت نشدن آب‌های سطحی، در سال‌های گذشته خسارات زیادی بر تاسیسات زیربنایی، مسکونی، کشاورزی و پوشش گیاهی و خاک در غرب مازندران وارد شده است. با مرور خسارات سال‌های نه چندان دور ناشی از سیلاب در غرب مازندران، عمق فاجعه‌هایی که سیل برای منطقه به بار آورده و تبعات سنگینی و مختلفی را در پی داشته بیشتر مشخص می‌شود.
در این زمینه می‌توان به تجربه تلخ چند سیل سال‌های اخیر در غرب مازندران اشاره کرد. برای نمونه بارش شدید باران در مهر 1397 که موجب بروز سیل در تنکابن شد، بیش از 700 میلیارد تومان خسارت به 2 هزار و 500 واحد مسکونی، ده‌ها واحد تجاری و صنعتی و همچنین زمین‌های کشاورزی، تاسیسات زیربنایی وارد کرد و علاوه بر آن به دلیل فرسایش خاک و از بین بردن پوشش گیاهی آسیب‌های زیادی به منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع منطقه زد.

پیام مازند


همان روز سیل 56 میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی، ابنیه و واحدهای مسکونی شهرستان نوشهر خسارت وارد کرد و موجب فروریختن پل موسی‌آباد در مسیر ارتباطی کمربندی نوشهر - چالوس شد که با توجه به حجم بالای تردد خودرویی استان‌های گیلان و تهران به شرق مازندران، برای مدتی از این مسیر ترافیک شدید را در داخل شهر ایجاد کرد.
همچنین 600 میلیارد تومان برآورد خسارت در دو سیل اسفند 1397 و فروردین 1398 بود که به بیش از 91 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی خسارت زد و علاوه بر آن با آسیب زدن به برخی واحدهای فعال در صنعت طیور و پرورش آبزیان، از بین رفتن تعداد زیادی کندوی عسل و تلف شدن دو هزار رأس دام خسارت اقتصادی سنگینی به اشتغال مولد این منطقه وارد کرد. عمده این خسارات نیز متوجه روستانشینان بود.
کاهش فرسایش خاک
روند تجدید حیات گونه‌های مختلف گیاهی در بیشتر مناطق جنگل‌ها و مراتع طی سال‌های اخیر به دلیل از بین رفتن لایه مفید و مؤثر خاک دچار مشکل شد. این روند در غرب مازندران به خاطر افزایش و شدت میزان بارندگی شدیدتر است و افزایش سیل‌ در این منطقه نیز بیانگر همین وضعیت بحرانی است.
استاد خاک‌شناسی دانشگاه آزاد چالوس با بیان این که خاک سرمایه با ارزش و تخریب آن غیر قابل جبران است، گفت: اجرای برنامه‌های آبخیزداری تاثیر بسزایی برای مقابله با کاهش پوشش گیاهی در مناطق جنگلی و مراتع خواهد داشت.
دکتر توفیق احمدی به سایر پیامدهای فرسایش خاک در منطقه اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر حیات موجودات دریایی نیز با ورود خاک شسته شده از بالادست و کاهش اکسیژن آب به مخاطره می‌افتد و حتی رسوب خاک در مزارع نیز بروز مشکلاتی را در حوزه کشاورزی به همراه خواهد داشت.

پیام مازند


طبق نظر کارشناسان با اجرای طرح‌های آبخیزداری به ازای هر هکتار پوشش عرصه‌های طبیعی از فرسایش سالانه دو تن خاک در هکتار جلوگیری می‌شود که با توجه به مساحت 48 هزار و 835 هکتاری سازه‌های آبخیزداری اجرا شده در اراضی غرب مازندران می‌توان گفت که طی چهار سال اخیر از فرسایش حدود 97 هزار تن خاک حاصلخیز و ارزشمند منطقه پیشگیری شد.
در کشورهای توسعه یافته اجرای طرح‌های آبخیزداری از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا علاوه بر ممانعت از فرسایش به ازای هر هکتار، سالانه چهار تن رسوب در هکتار کنترل خواهد شد. به عبارتی از ایجاد حدود 200 هزار تن رسوب نیز در غرب استان جلوگیری شد.
تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و افزایش پوشش گیاهی
یکی از مسائل مهمی که ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری را بیش از پیش پررنگ می‌کند بحران کاهش بارندگی و آب در کشور و پیرو آن در مازندران است. بر اساس آمارها در سال زراعی 98-99 (اول مهر 1398 تا پایان شهریور 1399) به طور میانگین 787 میلیمتر بارندگی در مازندران ثبت شد که این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 8.3 درصد کاهش داشت.
امروز مشکل کمبود آب در کشور به یک بحران جدی بدل شده و یکی تاثیرگذارترین راه‌های برون‌رفت از آن نیز اجرای پروژه‌های آبخیزداری است تا علاوه بر کنترل خطرات سیلاب‌ها، در تامین آب با تغذیه سفره‌ آب‌های زیرزمینی در مازندران به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی از این معضل کاسته شود.
کارشناسان جبران بحران آب و تامین آب سفره‌های زیرزمینی را یکی از تاثیرهای مهم آبخیزداری بیان می‌کنند. به گفته کارشناس آبخیزداری اداره منابع طبیعی مازندران - نوشهر به ازای هر هکتار عرصه منابع طبیعی زیر پوشش آبخیزداری سالانه 530 متر مکعب آب باران و برف ذخیره می‌شود.
دکتر زهرا ابراهیمی خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری 530 میلیارد ریالی دولت طی چهار سال اخیر سالانه بیش از 25 میلیون متر مکعب آب که رقم قابل ملاحظه‌ای است در این منطقه به سفره‌ آب‌های زیرزمینی افزوده شد.
از سوی دیگر اجرای طرح‌های آبخیزداری موجب افزایش پوشش جنگلی و مرتعی و نیز محصولات کشاورزی منطقه می‌شود. به طوری که به گفته کارشناسان اجرای آبخیزداری به ازای هر هکتار، افزایش 120 کیلوگرمی علوفه و پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی را به همراه دارد. یعنی با توجه به مساحت 48 هزار و 835 هکتاری سازه‌های آبخیزداری اجرا شده در مناطق زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر این میزان سالانه 5 هزار و 860 تن برآورد می‌شود.
بومی‌سازی سرشاخه‌گیرها
نخستین سازه آبخیزداری در عرصه‌های تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر، به صورت پایلوت و فلزی روی رودخانه کاظم‌رود شهرستان عباس‌آباد ساخته شد که برگرفته از نمونه ژاپنی بود و علاوه بر داشتن برخی نواقص، با اکولوژی منطقه سازگار نبود و کارآیی لازم را برای مقابله با سیل و تخریب پل‌ها و ابنیه نداشت.
ولی با بومی‌سازی این سازه‌ها و تغییر ساختار آن از شبکه‌های فلزی به بتون مسلح از سال 1383 سازه جدیدی به عنوان سد مشبک سرشاخه‌گیر طراحی و اجرا شد و طی چند سال اخیر با ساخت سدهای مشبک سرشاخه‌گیر، سیلاب‌ها کنترل و مدیریت شد. عملکرد این سدها به گونه‌ای است که هنگام وقوع سیلاب تنه‌ها و شاخه‌های درختان و سنگ‌های غوطه‌ور در سیلاب پشت این سدهای مشبک متوقف شده و بعد از نشست سیلاب، استحصال آنها نیز به لحاظ اقتصادی برای مردم منطقه آورده مالی به همراه دارد.

پیام مازند


امروز همچنین شاهد تبدیل سدهای مشبک سرشاخه‌گیر به جذابیت گردشگری هستیم و استقبال مردم از این مکان برای گردشگری منجر به ساخت پارک‌هایی نیز در کنار آن‌ها همچون در حاشیه سد سرشاخه‌گیر کاظم‌رود عباس آباد شده است.
آبخیزداری به دانش و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ات مکانیکی یا بیولوژیکی لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود.
مازندران دارای دو اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری در غرب مازندران با مرکزیت نوشهر است که حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر بیش از 662 هزار هکتار از مساحت مازندران را در بر دارد.
برچسب‌ها
نوشهر منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/216083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است