پیام مازند

آخرين مطالب

روز‌های تلخ بزرگترین دریاچه جهان مقالات

روز‌های تلخ بزرگترین دریاچه جهان
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شمالی باشی و تابستان باشد و شنا هم بلد باشی دلت آب تنی می‌خواهد، جزر و مد دریا و موج‌های کف آلوده هوایی می‌کند که تنی بخیسانی، اما اگر تابستان باشد و شنا ممنوع و دریا هم آلوده، دلت نه آب می‌خواهد نه آب تنی و اگر عاقل باشی مجبوری گوشه‌ای کِز کنی تا اول و آخر سفرت به بالای جغرافیای ایران بشود شیر بلال خوردن کنار ساحل و جمع کردن گوش ماهی‌ها از ساحلِ خیسِ دریایی که دیگر اصل نیست.
شنا نکنید بیمار می‌شوید
هوا که گرم می‌شود می‌شود هر سال صحبت از آلوده بودن شناگاه‌های دریای خزر می‌شود چراغ اول آلوده خواندن دریای خزر را امسال کامران نصیراحمدی رئیس اداره محیط زیست دریایی محیط زیست مازندران روشن کرد و اواسط خرداد ماه گفت: پایش‌های میکروبی در آب‌های ساحلی مازندران و مکان‌هایی که مسافران و مردم شنا می‌کنند انجام شد و چهار شناگاه شهر رویان، سیترای نوشهر، نمک‌آبرود و رادیو دریا در چالوس آلودگی میکروبی زیادی دارند و شنا کردن در این آب‌ها مساوی است با ابتلا به بیماری‌های پوستی و گوارشی و...
نصیر احمدی انگشت اتهامش را به دو سو نشانه می‌رود ورود آلاینده‌ها از رودخانه‌ها و فعالیت واحد‌های گردشگری و ویلا‌های شخصی در محدوده سواحل که اگر چه فاضلاب هایشان را در چاه‌های نزدیک به ماسه‌های ساحلی تخلیه می‌کنند، اما همین چاه‌ها، جریان آلودگی را به راحتی وارد دریا می‌کنند.‌
می‌گوید میزان آلودگی میکروبی دریا در غرب مازندران بیشتر است، چون هم تراکم جمعیت در آنجا زیاد است، هم تعداد ویلاها، هم تعداد مسافر و هم فاصله رودخانه با دریا کم است و هر چه که برای آلوده کردن دریا نیاز باشد را می‌توان اینجا یافت.

پیام مازند

رئیس اداره محیط زیست دریایی گفت: این اداره هر سه ماه از شناگاه‌های دریای خزر پایش‌های میکروبی انجام می‌دهد و اگر آلودگی بیش از حد استاندارد باشد برای اعمال قانون به نهاد‌های قانونی معرفی می‌شوند که شاید جریمه‌ای شوند یا مکان شنا را جابجا کنند.
نصیر احمدی می‌گوید: تابستان که می‌شود با حضور مسافران و بازشدن طرح‌های دریا یک مشکل بزرگ دیگر نیز رخ نمایی می‌کند، سرویس‌های بهداشتی این طرح‌ها فاصله کمی با دریا دارند و حتی اگر برای تصفیه فاضلاب‌های انسانی از چاه‌های جاذب و سپتینگ استفاده کنند باز به علت بالا بودن سطح آب به داخل دریایی منتقل می‌شوند که دیگر اصل نیست.
ناآگاهانه شنا می‌کنند، ناآگاهانه بیمار می‌شوند
مردمان عجیبی هستیم، ساحل مازندران که تا پیش از کرونا فقط آخر هفته‌ها غلغله بود حالا در همه روز‌ها پر از مسافرانی است که بی ماسک و فاصله‌ها دوست دارند کنار هم در ساحل و دریا به آرامش برسند، تنی به آب بزنند و هندوانه سرخی زیر آسمان آبی نوش جان کنند، بی خیال زباله‌هایی که گوشه و کنار ریخته شده است، بی خیال فاضلاب‌هایی که نمی‌بینند و انگار نمی‌خواهند هم ببینند.
حسین یکی از گردشگران خراسانی است که چند روزی به ساحل چالوس آمده و با خانواده کنار دریا چادر زده است سر صحبت را باز می‌کنم، بگذریم از اینکه در این روز‌های کرونایی چگونه بی دردسر محدودیت‌های کرونایی را پیچاند و از خراسان به مازندران رسید، از لذت قدم زدن روی گوش ماهی‌هایی که در ساحل به اندازه چند سانتی متر تلنبار شده اند می‌گوید، از لذت آب تنی در حوضچه اکنونی که نمی‌داند بیمار است.‌
می‌گویم می‌دانی این ساحل جزء سواحل آلوده است و شنا کردن در آن یعنی در عمق آلودگی میکروبی دست و پا بزنی کلامم را قطع می‌کند و می‌گوید من اینجا آلودگی نمی‌بینم!

پیام مازند

چند نقطه را نشانش می‌دهم تکه تکه زباله‌هایی که همه جا ریخته شده است از پوست هندوانه تا جمجمه جانوری که نمی‌دانم چیست، شاید کله پاچه‌ای که یک مسافر برای صبحانه نوش جان کرده بود؟! می‌گویم از همین جایی که نشسته‌ای برویم پایین تا ساحل؟ فقط چند متر است. 
قبول می‌کند و راه می‌افتیم درست انتهای بلوار رادیو دریای چالوس چسبیده به چند مجتمع مسکونی حداقل سه آبراهه را نشانش می‌دهم که آب تیره از زیر آسفالت آرام آرام وارد دریا می‌شوند، بو‌هایی حس کرده چشمهایش حالا دریا و ساحل را جور دیگری می‌بیند که ضربه بعدی وارد می‌شود می‌گویم می‌دانی فاضلاب‌های انسانی این مجتمع‌های چسبیده به دریا به کجا می‌ریزد؟ شانه بالا می‌اندازد یعنی که نمی‌دانم، اما من می‌دانم و قرار نیست سراغ تک تک مسافران بروم و قانعشان کنم پس می‌نویسم که " این دریا دیگر اصل نیست"
فاش می‌گویم و از گفته خود ...
گفتنی‌ها را باید گفت می‌خواهد به مذاق مسافرانی که چند صد کیلومتر آمده اند برای شنا خوش بیاید یا نیاید، بازی با سلامت مردم خوش آمدن ندارد، باید اصل ماجرا را شنید اینکه دریای خزر آلودگی میکروبی دارد آن هم از نوع کلیفرم مدفوعی و باکتری‌های روده‌ای (حالتان بد شد؟ اما این یک واقعیت است)
کلیفرم‌های مدفوعی یکی از شاخص‌های اندازه گیری سلامت یا آلودگی آب است، باکتری‌هایی که در مدفوع جانوران وجود دارد و وقتی وارد بدن انسان شود موجب بیماری‌های جدی مانند اسهال خونی، درد معده، استفراغ، تب، سینه‌پهلو، بیماری‌های تنفسی وعفونت‌های ادراری خواهد شد، اما آیا رد پای این باکتری‌های ریزِ میله‌ای شکل در دریای خزر هم دیده شده است؟ پاسخ کارشناسان مثبت است، وجود دارد، در برخی مناطق هم به فراوانی وجود دارد.
مصطفی جعفری اطربی که روی آلودگی آب شناگاه‌های شرق مازندران کار پژوهشی انجام داده است می‌گوید: در بررسی از برخی شناگاه‌های استان در شرق که به نظر آب سالم تری دارند مقادیر زیادی از باکتری‌های روده‌ای مشاهده شده است.
او که به همراه تعدادی از محققان دانشگاه علوم پزشکی بابل این کار تحقیقاتی را به مدت یکسال انجام داده است، می‌گوید: هر ماه یک نمونه از آب دریای خزر از شناگاه‌های مختلف برداشت و آزمایش شد و نتایج نشان می‌دهد میزان آلودگی برخی میکروارگانیسم‌ها در برخی شناگاه‌ها خصوصا در تابستان بیش از حد مجازاست و احتمال بیمار شدن شناگران وجود دارد.

پیام مازند

این کارشناس راه حل مقطعی این مشکل را گندزدایی شناگاه‌های طبیعی با استفاده از محلول پرکلرین با غلظت مناسب می‌داند، اما معتقد است راه حل نهایی این معضل جلوگیری از ورود این باکتری‌ها به آب‌های ساحلی از طریق ایجاد شبکه مناسب جمع آوری فاضلاب و حل مشکل دفع پساب‌های شهری و صنعتی و... است.‌
او می‌گوید: سطح آب‌های زیرزمینی در مازندران بالا است و فاضلاب‌های انسانی قدرت جذب در زمین را ندارند به همین دلیل چاه‌های فاضلاب که سرریز یا پر می‌شوند مردم مجبورند با فاضلاب کش، چاه‌ها را تخلیه کنند و چون سیستم تصفیه فاضلاب هم در همه جای استان وجود ندارد برخی رانندگان فاضلاب کش راحترین کار را برای رهایی از شر این فاضلاب‌ها که سرشار از باکتری‌های کلیفرم‌های مدفوعی است انتخاب می‌کنند تخلیه در رودخانه‌های منتهی به دریا (باز هم حالتان بد شد؟) اما این یک واقعیت است دیدید که گفتم دریای خزر دیگر اصل نیست.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
یک عقب ماندگی تاریخی
رویایتان برای شنا در آب‌های پاکیزه دریای خزر شاید با خواندن این گزارش کمی بر باد رفته باشد هر چه باشد شنا در عمق آلودگی نه تنها لذتی ندارد بلکه برای سلامتی هم مضر است اصلا چه اصراری بر شنا کردن دارید وقتی تراژدی بزرگ ورود فاضلاب به دریا پیش چشمتان است فاضلابی که سال‌های سال است عاقبت بخیر نشده اند شما هم بهتر است مانند ما بنشینید گوشه‌ای و گوشه و کنار ساحل و ویلا‌های از ما بهترانی را ببینید که در میان امواج سنگ و سیمان ساخته شده اند و فاضلاب‌های آن‌ها هم سهم دریای ما شده است.
برخی آمار‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد سالانه 400 میلیون مترمکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می‌شود 60 درصد این فاضلاب‌ها به دریای خزر می‌ریزد.
با شرکت آب وفاضلاب مازندران تماس می‌گیرم، عزیز پور معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: از مجموع 131 میلیون متر مکعب فاضلاب شهری استان کمتر از 21 میلیون مترمکعب معادل 15 درصد تصفیه می‌شود که این میزان در کشور 50 درصد است یعنی مازندران 35 درصد عقب ماندگی تاریخی دارد.‌
او می‌گوید: شبکه تصفیه فاضلاب در بخش‌هایی از شهر‌های ساری، جویبار، بابل، بابلسر، نوشهر، چالوس، بهشهر، نور و قائمشهر انجام شده است، اما برای جبران عقب ماندگی اعتبارات ملی بیشتری نیاز است.

پیام مازند

عزیز پور گفت: در لایحه بودجه 1400 پرداخت 83 میلیارد تومانی به شرکت آب و فاضلاب استان در نظر گرفته شده است در حالیکه ما 310 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب خواسته بودیم.
باز هم مشکل بودجه‌های قطره چکانی که قِل می‌خورند در سازوکار‌های اداری و وزارتی و آخر کار هم نمی‌شود که نمی‌شود تخصیص اعتبار به استان‌ها همانقدر دردناک و مخوف است درست مثل دریایی که دیگر اصل نیست
دریا عاقبت بخیر نمی‌شود
بیچاره دریای خزر در تمام این سال‌ها خودش به تنهایی جای همه نداشته‌های گردشگری ما را پر کرده است و ما هم هر بلایی که خواستیم سرش آوردیم از صید بی رویه و قاچاق انواع ماهیان بگیر تا ساحل خواری و رها کردن زباله و فاضلاب در دل این آبی بیکرانه.
روح اله اسماعیلی رییس اداره محیط زیست طبیعی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: منابع آلاینده دریای خزر متنوع است و این تکثر سبب شده است هر اداره و نهادی وظیفه‌ای در برابر مدیریت این آلاینده‌ها داشته باشد و این فراوانی متولی، کار را پیچیده می‌کند.‌
می‌گوید: فاضلاب‌های مراکز مسکونی و شهری، کود و سموم‌های کشاورزی، پساب‌های صنعتی ، فعالیت‌های صنایع و واحد‌های آلاینده در بالا دست رودخانه از جمله منابعی هستند که سبب آلودگی دریا می‌شوند و مدیریت هر کدام از این‌ها در دست یک اداره و نهاد است و هماهنگی بین این ادارات کار زمانبری است.
اسماعیلی معتقد است: تعطیلی یا جابجایی شناگاه‌های آلوده فقط پاک کردن صورت مساله است و هر اداره‌ای به وظیفه خود در قبال سلامت دریا باید عمل کند مثلا جهاد کشاورزی باید مصرف کود و سم را کاهش دهد، آب و فاضلاب شبکه جمع آوری فاضلاب را سریعتر تکمیل کند و استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه کافی بگیرند.
او گفت: محیط زیست استان از سه سال قبل به ادارات تابعه خود دستور داده است که از همه واحد‌های پذیرایی نزدیک ساحل که تا 100 نفر ظرفیت پذیرش دارند بازرسی و آن‌ها را مجاب به نصب سیستم تصفیه فاضلاب کند.
رییس اداره محیط زیست طبیعی مازندران می‌گوید: حتی برخی ادارات و واحد‌هایی که در این خصوص تخلف داشتند و فاضلاب آن‌ها به دریا وارد می‌شد به مراجع قضایی معرفی شدند و این کار همچنان ادامه دارد.
از اسماعیلی در خصوص ویلا‌های شخصی کنار دریا و نحوه نظارت بر چگونگی مدیریت پسماند و فاضلاب‌های انسانی در این واحد‌ها می‌پرسم می‌گوید: بیشتر این واحد‌های مسکونی از چاه‌های جاذب برای دفع فاضلاب‌های انسانی استفاده می‌کنند که این آلودگی‌ها هم به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی به راحتی می‌تواند وارد دریا شود.‌

پیام مازند

او می‌گوید: هنوز هیچ اداره یا نهادی در خصوص الزام این ویلا‌های شخصی به داشتن سیستم تصفیه فاضلاب اقدام نکرده است فاضلاب‌های انسانی خوش نشینان جذب چاه‌هایی می‌شود که نزدیک ساحل دریایی قرار دارند که دیگر اصل نیست.
پایان گزارش چیز‌هایی که شنیدم و دیدم و خوانده ام غصه دارم می‌کند بزرگترین دریاچه جهان با چند میلیون سال قدمت، سالهاست نفس‌های آخرش را دارد می‌کشد و آب از آب تکان نمی‌خورد.
گزارش: سید رضا کریمی
انتهای پیام / ک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/216717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران