پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

مازندران دلتایی شد/ دورهمی و عروسی ها در اوج مقالات

مازندران دلتایی شد/ دورهمی و عروسی ها در اوج
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - یک بار دیگر آمار بستری‌های کرونایی مازندران از هزار نفر گذشت و صدای پای دلتاپلاس در سایه بی توجهی‌ها و ساده انگاری‌ها شنیده می‌شود.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: مازندران با سرعت بالا وارد موج پنجم کرونا می‌شود و بسیاری از شهروندان و ساکنان براثر بی توجهی و سهم انگاری برای کرونا از نوع دلتایی آغوش بازکرده‌اند و به استقبالش رفته‌اند.
آمارهای علوم پزشکی مازندران از رعایت پروتکل‌ها واستفاده از ماسک در استان جای نگرانی ندارد و برپایی مراسم‌های ترحیم و عروسی و دورهمی های خانوادگی و هجوم مسافران، زنگ شیوع کرونا دلتا رادر اسان نواخته است.
عروسی‌ها و ترحیم از مد نیفتاد
شیوع کرونا و قربانی شدن شمار زیادی از هم استانی‌ها براثر بیماری کرونا هم سبب نشد تا بساط مجالس عروسی و ترحیم در استان کاسته شود و هر روز در گوشه و کنار استان شاهد برپایی مراسم‌ها در مکان‌های بسته و با جمعیت زیاد هستیم که خروجی آن، ابتلای به کرونا است.
جواد یک شهروند ساروی که سه ماه پیش مادرش را براثر ابتلای به بیماری کرونا از دست داده است، افزود: تا پیش از این حادثه اعتقادی به کرونا و شیوع آن نداشتم تا آنکه کرونا بر دل من و خانواده ام داغ گذاشت.

پیام مازند


وی با اظهار اینکه یکماه قبل از فوت مادرم اقدام به برپایی مراسم عروسی برای پسرم کرده بودم، ادامه داد: مادرم و برخی از مهمانان مراسم به کرونا مبتلا شده بودند و نتیجه این بی توجهی، داغ سنگینی است که کرونا بر دل ما گذاشته است.
دورهمی ها و سفرهای غیرضرور
آمارهای علوم پزشکی نشان می‌دهد که نقش دورهمی های خانوادگی و سفرهای غیرضرور در ابتلای به کرونا از دیگر موارد پررنگ‌تر است، سنت شب نشینی و دورهمی در خانواده‌های مازندرانی همچنان در اوج کرونا نیز وجود دارد و این سبب شده تا بیشتر بستری‌های مراکز درمانی مازندران خانوادگی باشد.
مریم ریاحی یک پرستار مازندرانی که خود نیز به بیماری کرونا مبتلا شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر به مردم توصیه کرد تا از دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند و گفت: طی یکسال و نیم گذشته همکاران من خسته شدند و برای حمایت از آنها باید به توصیه‌ها توجه کرد.
وی با بیان اینکه بیشتر بستری‌ها را افراد فامیل و خانوادگی تشکیل می‌دهند، افزود: کرونا سن و سال نمی‌شناسد و موج جدید آن همه را درگیر می‌کند از این رو باید به توصیه‌ها توجه ویژه کرد.
وی با عنوان اینکه برخی از افراد مبتلا و بستری شده را مسافران غیربومی تشکیل می‌دهد، گفت: سفر مهمترین راه انتقال کرونا است و باید از آن پرهیز کرد.
پروتکل‌هایی که زیرپا گذاشته می‌شود
خیابان‌ها و مراکز تجاری و فروشگاه‌های مازندران شلوغ است و دیگر ترس و واهمه روزهای ابتدایی کرونا مشاهده نمی‌شود، بسیاری از افراد حاضر در مراکز پرخطر و تجمعات بدون ماسک هستند و واحدهای صنفی نیز تنها با جداسازی پیشخوان‌ها به وسیله پوشش‌های پلاستیکی، خود را برابر این بیماری ایمن می‌دانند در حالی که چنین تصوری نادرست است.
با آنکه 13 شهرستان مازندران قرمز و هفت شهرستان نارنجی است، بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که محدودیت کرونایی مشاغل و اصناف در بسیاری از این مناطق رعایت نمی‌شود و فعالیت اصناف به آسانی جریان دارد.
نتیجه بی توجهی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی سبب شده تا مازندران با سرعت بالا به استقبال موج پنجم کرونا رود و شمار بیماران بستری شده آن به بیش از هزار نفر رسد.
مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اشاره به ویژگی ویروس جهش یافته دلتا ، واکسن گریز بودن را از جمله مشخصه‌ها ذکر کرد و گفت: علائم این بیماری در ابتدا بسیار خفیف و درحد سرما خوردگی معمولی است.
وی با اظهار اینکه شاهد انتشار سریع این ویروس هستیم، تغییر سریع رنگ‌های شهرستان را از نشانه‌های ورود به موج جدید ذکر کرد و گفت: افرادی که علائم خفیف سرما خوردگی را دارند توصیه می‌کنیم نکات ایزوله و قرنطینه را رعایت کنند و حتماً از ماسک استفاده کنند.
وی سرایت پذیری بالای این بیماری را از دیگر علائم برشمرد.

پیام مازند


سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیک جدید بیماری، رنگ بندی‌های شهرستان‌های استان را تغییر داده وبه سمت نارنجی و قرمز پیش رفته است، افزود: هر یک از رنگ بندی ها محدودیت‌های خاص خود را دارا هستند و فعالیت برخی مشاغل در مناطق قرمز و نارنجی باید متوقف شود.
وی کاهش فعالیت ادارات به یک سوم را از دیگر محدودیت‌های برشمرد و و بر لزوم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: نیازمند آن هستیم که رفت های غیرضروری و مهمانی‌ها جلوگیری شود.
موسوی یادآور شد: همچنین تالارها و رستوران‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی نیز در پی گسترش بیماری‌ها تاکید شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: پیک جدید کرونا شرایط سنی ندارد و افراد با سنین مختلف درگیری کرونا دلتا می‌شوند، از این روز رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از گذشته احساس می‌شود.
شهرهای مازندران هر روز تغییر رنگ می‌کنند و رنگ اکثر شهرها به سمت قرمز شدن پیش می‌رود اما حال و هوای مردم و مسافران استان آبی است و فعالیت مشاغل غیرضروری، شلوغی بازار، برپایی مراسم‌ها و جشن‌ها، اپیدمی کرونا را پیچیده‌تر کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/217306/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل