پیام مازند

آخرين مطالب

تله مرگ در رودخانه‌های مازندران مقالات

تله مرگ در رودخانه‌های مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - بررسی آمار پزشکی قانونی مازندران از غرق شدگی منتهی به مرگ در منابع آبی استان طی پنج سال اخیر نشان می‌دهد که شمار جان‌باختگان در رودخانه‌های استان هر ساله رو به افزایش است و در صورت بی‌توجهی بزودی از آمار غرق شدن در آب‌های ساحلی دریای خزر پیشی می‌گیرد.

به گزارش ایرنا ، طبق این آمارها شاید اگر کرونا نبود ، دریا و رودخانه در مازندران سال گذشته در رقابت مرگ آفرینی برای شهروندان سهل انگار و بی احتیاط شانه به شانه هم حرکت می کردند و این احتمال قوی وجود داشت رودخانه ها گوی سبقت را از دریا بربایند.
واقعیت این است که از سال 92 و زمانی که طرح دریا در مازندران به صورت متشکل و متمرکز با هدایت استانداری و دخیل بودن دستگاه های مختلف از نیروی انتظامی گرفته تا هلال احمر ، هیات نجات غریق ، اورژانس دانشگاه علوم پزشکی و برخی از دستگاه های فرهنگی به اجرا درآمد ، آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در آب های ساحلی دریا به حدود یک چهارم کاهش یافت و از بیشتر از 200 نفر در سال 91 به 55 نفر در سال 99 رسید.
وضعیت ، اما در رودخانه های مازندران بر عکس و آمار مرگ و میر افزایشی بود. اگر چه تهیه آمار از سال 92 برای این مورد در دسترس نبود ، ولی طبق گزارش های موجود ، آمار مرگ به خاطر شنا در رودخانه یا سقوط به داخل آن بر اثر سهل انگاری از 12نفر در سال 95 به 33 نفر در سال 98 رسید که افزایش حدود 300 درصدی را نشان می دهد . البته سال 99 را باید یک استثناء به حساب آورد چون در این سال به خاطر شیوع کرونا ، رودخانه های مازندران دوران نسبتا آرامی را پشت سر گذاشتند و آمار جان باختگان در این منابع آبی هفت نفر کمتر شد و به 27 نفر رسید ، ولی واقعیت این است که این میزان کاهش را نباید به حساب آرام یا امن شدن رودخانه ها گذاشت.
بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران ، طی سال های 95 تا 99 در مجموع 540 نفر در منابع آبی مختلف از جمله سواحل دریا خزر ، رودخانه ها ، استخر شنا ، آببندان ها و کانال های آبی جانشان را از دست دادند که 101 نفر برابر با حدود 20 درصدشان قربانیان رودخانه ها بودند. این در حالی است که در این مدت 10 نفر در استخر شنا ، 11 نفر پشت سدها ، 16 نفر در آببندان های کشاورزی و 11 نفر در کانال ها آبی جان باختند.
سبقت چراغ خاموش
توجه همگانی به غرق شدن در آب های ساحلی دریای مازندران طی سال های گذشته سبب شده است تا کمتر به آمار قربانیان رودخانه ها و دیگر منابع آبی استان توجه شود. مثلا بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران سال 1395 از 135 نفری که در منابع آبی استان جان باختند ، 105 نفر در آب های ساحلی دریای خزر و 12 نفر در رودخانه ها غرق شدند. سال 1396 آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در دریا به 80 نفر کاهش یافت در حالی که آمار جان باختگان در رودخانه ها به 15 نفر رسید.
جان باختگان دریا در سال 1397 به 76 نفر کاهش یافت در حالی که قربانیان رودخانه به 16 نفر رسید. در سال 1398 آمار قربانیان دریا به 62 نفر رسید در حالی که در همان سال 33 نفر در رودخانه ها جان باختند.
آمار غرق شدگان سال گذشته در مازندران هم در مجموع 99 نفر بود که از این تعداد مرگ 55 نفر در آب های ساحلی دریا رقم خورد و 27 نفر هم بر اثر غرق شدن در رودخانه جانشان را از دست دادند.
طبق گزارش آب منطقه ای مازندران ، 120 رشته رودخانه ، 10 سد ، 800 قطعه آب بندان و 500 کیلومتر کانال مدرن آب در این استان وجود دارد که در کنار دریا برای شنا هم مورد استفاده قرار می گیرند.
اگر چه برای استفاده از این اماکن بجز رودخانه ها که غیرقابل کنترل هستند ، محدودیت هایی وجود دارد و همه ساله هشدار عمومی از سوی دستگاه های متولی از جمله آب منطقه ای و آتش نشانی صادر می شود ، ولی وضعیت بر خلاف سواحل دریا که طرح سالمسازی دریا در آنجا اجرا می شود ، سال به سال رو به وخامت می رود.
تله مرگ
دلایل جاری شدن مرگ خزنده در رودخانه های مازندران متعدد است ، ولی در راس آن بی توجهی به هشدارها و ناآگاهی از وضعیت متفاوت آب رودخانه با سایر منابع آبی قرار دارد. 
بسیاری از افرادی که در رودخانه ها جان می بازند ، تصور می کنند که این منبع آبی که در بعضی نقاطش استخرمانندی تشکیل می شود و بر خلاف دریا که مواج نیست ، برای شنا کردن از امنیت بیشتری نسبت به دریا یا سد برخوردار است در حالی که اینگونه نیست و شرایط از رودخانه ای به رودخانه دیگر فرق دارد.
شاید آرام بودن ظاهر آب یا تصور نادرست مبنی بر کم عمق بودن آب رودخانه ، حس کاذب امنیت در فرد ایجاد کند ، ولی تنها نگاه کردن به آمار رو به افزایش تلفات غرق شدگان نشان می دهد که خطر رودخانه ها سال به سال در حال افزایش است و تنها راهکار برای جلوگیری از خطر ، اتخاذ تدابیر احتیاطی و خودداری از شنا در این منبع آبی ناشناخته است که هر سال وضعیت شناگاه های غیررسمی آن به خاطر فرسایش سیل و سیلاب تغییر می کند.
کارشناسان معتقدند ؛ آرام بودن ظاهر آب یا کم عمق بودن ظاهری هرگز به معنی بی خطر بودن آب رودخانه برای شنا کردن نیست ، ضمن این که اصول شنا در رودخانه با شنا در دریاچه ، استخر، مرداب یا دریا کاملا متفاوت است و حتی شنا کردن در رودخانه های مناطق کوهستانی با دشت تفاوتی از زمین تا آسمان را نشان می دهد.
موضوع دیگری که کارشناسان مطرح می کنند ؛ دمای پایین آب رودخانه ها نسبت به سایر مخازن آبی از جمله دریا است که سبب وارد شدن شوک دمایی به بدن و خطرات ناشی از آن می شود. به عبارتی آب رودخانه همواره از آب دریا یا استخر بسیار سردتر است. دمای پایین آب رودخانه ها خطر بسیار جدی است که کمتر به آن توجه می شود. آب سرد خیلی سریع دمای بدن انسان را پایین می آورد و با ایجاد شوک ، شناگر را دچار استرس شدید کرده و عاملی برای غرق شدن می شود و یا حتی کاهش سریع دمای هوای بدن ناشی از سردی آب رودخانه در فصول غیر شنا می تواند منجر به سنکوب و مرگ به محض ورود به آب شود.
البته از انصاف به دور است اگر تنها شنا کردن را علت جان باختن قربانیان در رودخانه های مازندران بدانیم . یکی از رفتارهای مرگ آفرینی که در چند سال اخیر رودخانه های مازندران را به قتلگاه بسیاری تبدیل کرده است ، ولع سلفی گرفتن در کناره رودخانه ها به عنوان خطرناک ترین بخش این منابع آبی برای یادگاری یا خودنمایی است. قسمت زیرین کناره های رودخانه همواره به خاطر برخورد جریان مداوم آب بویژه در فصل پاییز و زمستان فرسایش می یابد در حالی که قسمت رویی کناره ها اغلب دست نخورده می ماند و به خاطر رطوبت بالا پر از علف و گل و گیاه می شود و به مثابه تله مرگ چنان زیبایی فریبنده ای را به چشم رهگذران سرمه می کشد که کمتر فرد بی اطلاعی حاضر به چشم پوشی از این زیبایی ها می شود.
اگر استثناهایی را که با سر خوردن از روی سنگ به داخل رودخانه ها پرتاب شده و جان می بازند نادیده بگیریم ، بخش زیادی از جان باختگان رودخانه ها را افرادی تشکیل می دهند که بی توجه به خطرناک بودن راه رفتن ، اطراق کردن و یا ایستادن حتی برای لحظه ای در کناره های رودخانه ها ، این عمل را انجام می دهند و یک عمر برای بازماندگانشان غم و اندوه بر جای می گذارند.

پیام مازند


آتش‌نشانان به جای ناجیان غریق
رودخانه ها در هیچ منظومه اداری و غیر اداری به عنوان شناگاه شناخته نمی شوند. تعداد زیادی این منابع آبی در مازندران که طولشان به هزاران کیلومتر می رسد سبب می شود تا عملا هیچ برنامه ای برای ایجاد امنیت در آنها جهت شنا متصور نباشد و به همین خاطر هم امدادرسانی به افراد دچار حادثه در این مکان ها اصولا به گذشت چند ساعت پس از مرگ موکول می شود چون در اینجا تنها آتش نشانان حرفه ای قادر به انجام وظیفه و بیرون کشیدن جسد هستند و از ناجیان غریق و یا کمک های دیگر که موثر باشد نه تنها خبری نیست ، بلکه امکان پذیر هم نمی باشد.
رئیس سازمان آـش نشانی و خدمنات ایمنی شهرداری ساری با تایید این که متولی اصلی حادثه دیدگان در رودخانه اعم از شناگران یا دیگران آتش نشانان حرفه ای هستند ، به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه سهل انگاری و بی توجهی عامل اصلی غرق شدگی در رودخانه های استان است.
علی دومیرکلایی افزود : بخشی از ماموریت های امداد و نجات آتش نشانی تیم های غواصی این سازمان هستند که به مناطق مختلف منابع آبی از جمله رودخانه تجن ،کانال های آب در مناطق گوهر باران ، آببندان های کشاورزی و پشت سد شهید رجایی انجام می شود.
وی با اظهار این که بررسی ها از دلایل غرق شدگی در رودخانه ها حاکی از سهل انگاری ، بی احتیاطی و عدم شناخت از وضعیت رودخانه ها است ، توضیح داد: البته بیشتر مغروقین در رودخانه ها کودکان و بعضا افراد جوان هستند .
این مسئول با بیان این که جوانان به دلیل شور و هیجان شنا کردن بی احتیاطی می کنند و خانواده ها نیز به رغم آگاهی از خطر سقوط و غرق شدن برای به جا آوردن خواسته های کودکان به درون رودخانه های به ظاهر آرام می روند، تصریح کرد : از آن جایی که هنوز تابلو های هشدار دهنده در بیشتر مناطق رودخانه ها نصب نیست و دسترسی در طول رودخانه ها و کانال ها به دلیل نبود حفاظ وجود دارد، خطرات دوچندان می شود.
دومیرکلایی به جریان چرخشی زیر سطحی آب ، ناهمواری و کنده کاری ناشی از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه های مازندران به عنوان تهدید بالقوه برای شنا در این منابع آبی یاد کرد و گفت: باید بپذیریم که همچنان برداشت های غیر مجاز شن وماسه از بستر رودخانه ها وجود داشته و دارد و این موضوع عاملی برای تشدید شرایط خطرناک جریان آب و مشکلات می شود که یکی از موارد را می توان فریب شهروندان نسبت به بستری صاف رودخانه ها عنوان کرد.
مرگ در تنهایی
رئیس سازمان آنش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری زمان طلایی برای نجات یک غرق شده را پنج دقیقه عنوان کرد و گفت : به همین دلیل توصیه می شود هرگز افراد برای تفریح و یا شنا در هر منبع آبی چه دریا ، رودخانه ، آببندان و کانال ها به تنهایی اقدام نکنند چرا که رسیدن به این زمان برای نجات از سوی امدادگران رسمی اصلا غیر ممکن است.
وی با تایید این نکته که یکی از جذابیت‌های فصل تابستان، شناکردن و آب تنی کردن است و آن هم زیر آبی رفتن و شیرجه زدن که بسیار لذت‌بخش و مفرح است ، افزود : متاسفانه رودخانه ها اصلا جای مناسبی برای شنا و تن به آب زدن نیستند چه این که برخی حتی با شیرجه زدن وارد آن می شوند و هرگز بیرون نمی آیند.

پیام مازند


ممنوع آزاد
متولی رودخانه ها در هر استانی شرکت آب منطقه ای آن استان است. این شرکت در مورد سدها و کانال های آبی هم مسئولیت دارد ولی در هیچ بندی از وظایف و مسئولیت های آن در باره حفاظت از افراد هنگام شنا یا سلفی گرفتن هیچ اشاره ای نشده است.
با این وصف ، شرکت آب منطقه‌ای مازندران هر ساله به صورت رسمی هشدار می دهد که شنا در سدها، آب‌بندها و کانال‌های آبی استان ممنوع است و بر این نکته به صورت ویژه تاکید می کند که این شرکت هیچ‌گونه مسئولیتی در صورت بروز حوادث پذیرا نیست.
در هشدارنامه ای که این شرکت در اواسط فصل بهار منتشر می کند ، می نویسد : شنا در دریاچه پشت سدهای مخزنی و همچنین کانال های آبیاری یکی از تفریحات رایج مردم بومی استان و مسافران به شمار می رود ، این در حالی است که تمامی زیر ساخت ها و تاسیسات تعبیه شده در این مناطق تنها برای انتقال آب به زمین های کشاورزی است و امکاناتی برای شنا کردن در آنها وجود ندارد.
شرکت آب منطقه ای مازندران نوشت : علائم هشدار دهنده مبنی بر ممنوعیت شنا در این مناطق نصب شده است ، اما طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی افراد به این علائم ، حوادث سقوط به داخل کانال و دریاچه ها و مصدومیت و حتی فوت افراد رخ داده است.
همان گونه که مشاهده شد، حتی شرکت آب منطقه ای هم قادر به نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه رودخانه ها نیست چون مطول بودن رودخانه ها در استان عملا هرگونه اقدام حتی در حد هشدار را ناکارآمد می کند و به همین دلیل هم رودخانه ها با دهان بازتری نسبت به سایر منابع استان جان ها را می بلعند.
البته کانال های آبی خود بخشی از رودخانه محسوب می شوند و طبق آمارها مازندران 500 کیلومتر کانال مدرن یا همان بتنی دارد که انتقال آب از رودخانه ها به زمین های کشاورزی از این طریق آنها صورت می گیرد . همچنین بیش از این میزان کانال های سنتی و دست ساخته کشاورز در مازندران وجود دارد.
برچسب‌ها
ساری مازندران غرق شدگی رودخانه های کوهستانی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/217463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش