پیام مازند

آخرين مطالب

زباله سوز نوشهر به زودی وارد فاز تولید برق می شود گفتگو

زباله سوز نوشهر به زودی وارد فاز تولید برق می شود
  بزرگنمايي:

پیام مازند- ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف فرآوری 200 تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در سال 1390 در زمینی به مساحت حدود 2 هکتار در منطقه "پلنگ چال" نوشهر کلنگ زنی شد و پس از سال ها بالاخره در 27 آذرماه 99 به صورت رسمی افتتاح شد.
بهره برداری رسمی از این نیروگاه که گفته می شود از لحاظ برخورداری از آخرین استانداردهای زیست محیطی جهان دومین در نوع خود پس از نیروگاه تهران است زمینه اشتغال دستکم 60 نفر را فراهم کرد.
به اعتقاد کارشناسان این مجموعه و تکنولوژی به کار رفته در نیروگاه زباله سوز نوشهر می‌تواند گامی بزرگی برای پیشگیری از آلاینده‌های زیست‌محیطی و تضمین سلامت مردم منطقه باشد.
برای این نیروگاه که فعالیت آزمایشی آن در تیرماه 99 با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه آغاز و در 27 آذرماه نیز به صورت رسمی از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید حدود 112 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که حدود 26 میلیارد تومان آن از محل سفر مقام معظم رهبری و مابقی نیز از اعتبارات ملی هزینه شده است .
نیروگاه زباله سوزنوشهر از بخش های کوره، دریافت و سوزاندن زباله، تولید برق ژنراتور و نیز کنترل آلایندگی زیست محیطی تشکیل شده است و از آنجایی که تمامی فرآیند ها در ساخت و راه اندازی نیروگاه زباله‌سوز نوشهر از تجربه متخصصان و کارشناسان متولی ساخت نیروگاه تهران استفاده شد، می توان ادعا کرد که این نیروگاه می تواند حجم عمده ای از زباله های غیرارزشمند را امحا کند ضمن اینکه کمترین آلودگی را نیز به همراه داشته باشد و علاوه برآن برق هم تولید کند.    

*زباله سوز نوشهر هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندراد

بهروز امامی بهره‌بردار نیروگاه زباله سوز نوشهر  در خصوص تکنولوژی به کار رفته این مجموعه اظهار کرد: زباله ها پس از فرآیند پردازش در سالن تفکیک، برای سوزاندن وارد کوره های اولیه و ثانویه به منظور تولید انرژی حرارتی می‌شوند و سپس با استفاده از تجهیزات ، انرژی حرارتی به انرژی الکتریسیته تبدیل می شود و گازهای حاصله با کمک "اسید اسکرایبر" با تزریق کربن فعال و فیلترهای مختصوص پاکسازی و در نهایت با استفاده از سنسورهای کنترل آلایندگی از طریق دودکش تخلیه می شود که با این روش هیچگونه آلودگی زیست محیطی به همراه نخواهد داشت.
وی افزود: با استفاده از تجهیزات پیشرفته ، شیرابه های حاصل از زباله های شهری برابر استاندارد پس از طی مراحل مختلف به آب کشاورزی تبدیل می شود به همین خاطر هیچگونه آلودگی زیست محیطی نخواهد داشت.
امامی در ادامه با بیان اینکه نیروگاه زباله سوز نوشهر از سال گذشته که به راه افتاده باعث شده هیچ زباله ای در محل دپو زباله ریخته نشود و از تابستان نیز به صورت مداوم زباله ها در حال سوزاندن است، افزود: بخشی از زباله های تلنبار شده با خاک ادغام و یا پوسیده شده و تنها بخشی که سالم مانده است دوباره در فرآیند نیروگاه سوزانده خواهد شد.
بهره‌بردار نیروگاه زباله سوز نوشهر با اشاره به خط انتقال برق و تولید آن از این نیروگاه ابراز کرد: چون این طرح برای نخستین بار در استان مازندران در حال انجام است، بنابراین نیازمند یک سری فرآیندها بوده و در این میان نیازمند کنتور دو طرفه ایم که در مراحل پایانی هستیم .

*ظرفیت نیروگاه نوشهر 200تن زباله در روز است

وی با اشاره به اینکه نیروگاه نوشهر ظرفیت 200 تن زباله را در روز دارد، بیان کرد: نیروها با تمام توان در حال فعالیت هستند و خط تفکیک نیز در حال کار است و البته معایبی وجود داشت که برطرف شد.

این بهره بردار در پاسخ به این پرسش که آیا از زباله شهرهای اطراف نیز استفاده خواهد شد یا خیر، با تاکید براینکه نباید نگاه منطقه ای داشت، گفت: در این خصوص باید نگاه ملی داشت و اگر زباله های نوشهر به حد 200 تن نرسد باید از زباله شهرهای اطراف مثل چالوس استفاده کرد تا ظرفیت نیروگاه تکمیل شود.
امامی ادامه داد: باید تا حد امکان محل دپوی زباله ها را کاهش داد زیرا از طریق این زباله ها به طبیعت و جنگل صدمات زیادی وارد شده و دیگر زمینی برای زباله نمانده است بنابراین باید از تمام ظرفیت برای امحای زباله ها استفاده کرد تا بیش از این محیط زیست آسیب نبیند.
وی خاطر نشان کرد: خاکستر موجود ناشی از سوزاندن زباله در مجاورت نیروگاه که رانشی نیز هست تخلیه می شود و روی حجم زباله های تلنبار شده نیز تثبیت صورت گرفته و گیاه کاشته خواهد شد.

*با وجود زباله سوز شیرابه ای وارد رودخانه ها نمی شود

امامی با اشاره به اقدامات شهرداری در خصوص آسفالت مسیرها و زه کشی مسیر شیرابه گفت: از این پس شیرابه ای در مسیر سرازیر نخواهد شد تا وارد رودخانه شود.

*تولید برق به زودی در مدار نیروگاه زباله سوز نوشهر قرار می گیرد

علی امانی شهردار نوشهر نیز با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری برای تثبیت زباله های از پیش تلنبار شده و زه کشی مسیر شیرابه گفت: از زمانی که نیروگاه به راه افتاده است زباله جدیدی روی محل دپوی زباله قبلی ریخته نشده و مستقیم به نیروگاه برده می شود و همانجا تفکیک صورت می گیرد.
وی افزود: با توجه به اینکه روی زباله های قبلی خاک ریخته می شد تنها بخشی از آن قابل سوزاندن بوده و مابقی قابل استفاده نیست و قرار است قسمتی که  باقیمانده  به عرصه جنگلی تبدیل شود.
شهردار نوشهر به تولید برق نیروگاه از طریق سوزاندن زباله ظرف چند روز آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به صحبت هایی که شده قرار است تولید برق که یکی از اهداف اصلی نیروگاه بوده به زودی اجرایی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/217914/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتائب سید الشهدا عراق: به حمله بابل حتما پاسخ داده می‌شود

شمارش معکوس برای ثبت تالاب بین المللی گندمان در کنوانسیون رامسر

حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

آمریکا حمله به حشد الشعبی را رد کرد

حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و 6 مجروح

حمله صهیونیست‌ها به پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟