پیام مازند

آخرين مطالب

شوری آب در 5 روستای آمل؛ شوره زاری وخشکلی هزار هکتار شالیزار مقالات

شوری آب در 5 روستای آمل؛ شوره زاری وخشکلی هزار هکتار شالیزار
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مهدی غلامی: بحرانی شدن شوری آب خانوارهای روستاهای «مزرس و شهنه کلاً» بخش دشت سرآمل در هفته‌های اخیر و پیش روی آن به سمت مزارع کشاورزی و شالیزاری چندین روستاهای همجوار باعث شده تا هریکی از اهالی این روستاها به صورت گروهی و شخصی به صفحات اجتماعی و شخصی مسئولان ارشد کشوری مراجعه واز آنها برای پایان بخشیدن به مشکلاتشان درخواست کمک کردند.
مسئله کیفیت آب شرب در این روستاها تازگی ندارد و به گفته اهالی این روستاها سال هاست که مردم خواستار بهبود کیفیت آب شرب هستند. اهالی این روستاها در هفته‌های اخیر و به دنبال خاموشی‌های گسترده برق از همین کیفیت پایین آب شرب نیز محروم شده‌اند و با گالن و سطل‌های بزرگ برای گرفتن آب شرب مصرفی زیر گرمای سوزان آفتاب راهی روستاهای اطراف می‌شوند.
کام تلخ 2 هزار روستایی با آب شور
به گفته برخی از ساکنان روستاهای "مزرس وشهنه کلاً " با جمعیت حدود 2 هزار نفر، که شوری آب روستاهایشان اکنون از دهه سوم هم گذشته و راهکارهای جایگزین ازجمله حفر چاه‌های عمیق در سایه عدم مکان یابی درست و نرسیدن آب شرب از روستاهای همجوار به این دو روستا نیز تاکنون با وعده‌های داده شده از سوی مسئولان امر بی نتیجه بوده است.

پیام مازند

اهالی این روستاها بی توجه وبی اعتنا به وعده‌هایی که مسئولان در این سال‌ها دادند، رنج حمل آب از روستاهای اطراف را از یک سو و اضافه شدن این مایه حیاتی به سبد خریدهای روزانه آنها از سوی دیگر، در کنار مشکلات در شرایط بد اقتصادی را در حال سپری هستند.
بخشی از آب شرب روستاهای حاشیه جنگل‌های بخش دشت سر، به واسطه تأمین آب چاه‌های حفرشده در روستاها از سردهنه های رودخانه‌ای به نام " گرو یا گرم رود" از دل جنگل‌های بلیران شهرستان آمل به سمت زمین‌های پایین دست و بالا آمدن چاه‌های آب آشامیدنی و نیز کشاورزی سرازیر و تأمین می‌شود.
به دنبال خشکسالی گسترده در سال‌های اخیر و کاهش ورودی آب به سمت چاه‌های آب درحاشیه وداخل روستاها به دلیل کمبود جریان‌های سطحی، باعث فشارعمده بر آب‌های زیرزمینی وارد می‌شود وعدم رعایت نکات فنی در بهره برداری از آب‌های زیرزمینی و برداشت بیش از حد از آنها، باعث افت آب زیرزمینی در بسیاری از مناطق و شوری تدریجی آن شده است.
شوری آب 3 برابر بیشتر از حد استاندارد
کاهش آورد آب رودخانه‌های گرم رود و چندین رودخانه‌های فصلی باعث پیشروی شوری آب به سمت چاه‌های آب آشامیدنی و کشاورزی شد که همین امر سبب شوری بیش از حد آب در برخی روستاهای بخش دشت سرآمل شده است.
تحقیقات چند سال اخیر که معاونت مؤسسه تحقیقات برنج کشور در شهرستان آمل بر روی شالیزارهای این دو روستا انجام داده، شوری آب مصرفی خانوارها دراین دو روستا را حدود سه برابر بالاتر از حد استاندارد آن اعلام کرده بود.
در پی حل نشدن مشکلات آب شرب به عنوان یکی از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی، مردم روستاهای " مزرس وشهنه کلاً" شهرستان آمل، از مسؤولان شهرستانی واستانی و نماینده شأن در مجلس خواهان حل این معضل شدند.
30 سال با شوری آب
حسن علیزاده، دهیار روستای مزرس از توابع بخش دشت سر درخصوص این مشکل به خبرنگار مهر گفت، این روستا به علت واقع شدن در حاشیه جنگل، از 30 سال گذشته تاکنون با مشکل شوری آب مواجه است و متأسفانه این وضعیت هرسال بدتر می‌شود.
وی افزود: متأسفانه وعده‌هایی که در سال‌های اخیر مسئولان شهرستانی برای حفر چاه در روستاهای بالاست برای بهبود آب شرب روستا داده بودند هم تاکنون درعمل اجرایی نشده است.

پیام مازند

دهیار روستای مزرس تصریح کرد، افزایش شوری و افت کیفی شاخص‌های آب آشامیدنی، به شدت سلامت مردم این روستا را با چالش جدی و مشکل مواجه کرده و انتظار جدی از مسئولان شهرستانی و استانی داریم که به دور از شعار و وعده برای رفع این معضل اقدامی ضربتی انجام دهند.
یکی از اهالی این روستا با گالن آب درحال رفتن به منزلش بود، گفت، با سن 70 سالگی خودم هر روز باید آب مصرفی خانواده را با طی کردن مصاف چند کیلومتری از روستای دیگر پیاده حمل کنم.
وی افزود: در مواقعی هم که توان رفتن به روستای همجوار را نداشته باشم، به ناچار از فروشگاه محل، باید آب معدنی که قیمت‌های آن روبه افزایش است بخریم.
پیشروی شوری تا قلب کشاورزی بخش دشت سر
صحبت‌ها ودرد دل‌هایی که اهالی این روستاها بیان کردند، تنها گوشه‌ای از سال‌ها درد و رنج بی آبی و شوری آن بوده که درسایه بی توجهی مسئولان امر کشیدند. اهالی این روستاها و چند روستای پایین دست که علاوه برآب شرب مصرفی از بیم پیشروی شوری آب به سمت زمین‌های کشاورزی به خصوص شالیزارهایشان از برداشت شالی های بدون دانه ابراز نگرانی کردند.
یکی از عوامل مؤثر در کاهش توان بیولوژیکی خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، شور شدن خاک می‌باشد، در اثر تجمع تدریجی نمک در سطح خاک در طول زمان مرتباً بر میزان شوری آن اضافه می‌شود. خاک این منطقه به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی، در سال‌های اخیر به سمت شوری درحال پیش روی است، تداخل آب شور و شیرین در اثر بهره برداری بیش از حد مجاز از منابع آبی و همچنین تأثیر سازنده‌های شور و ناکارآمدی سیستم زهکشی، کیفیت آب رودخانه و سایر منابع آبی منطقه مواجه با مشکل شوری شده‌اند.
5 روستا درگیر چالش شوری
نایب رئیس شورای بخش دشت سر از توابع شهرستان آمل درگفت گو با خبرنگار مهر، شوری آب دو روستای هم با بیان اینکه " مزرس وشهنه کلاً" با حدود 2 هزار نفر جمعیت را تأیید و اضافه کرد، علاوه بر مشکلات تأمین آب شرب اهالی این دو روستا که شور به دست آنها می‌رسد، متأسفانه پیش روی شوری آب اکنون شالیزارهای بیش از 5 روستای همجوار این دو روستا با بیش از هزار هکتار را نیز در معرض تهدید جدی خشکسالی قرار داده است.
علی اکبر رورده گفت، در سال‌های گذشته، مسئولان وقت آب و فاضلاب روستایی شهرستان واستان، تصمیم به حفر چاه آب شرب در دو روستای " مزرس وشهنه کلاً" تصمیم گیری و اقدام می‌کنند که متأسفانه این اقدام آنها بدون انجام کارهای تحقیقاتی و کارشناسی بوده و پس از حفر چاه و هزینه‌های مربوطه به جای آب شرب سالم، آب شور به دست آوردند.
وی با بیان اینکه پس ازاین فرایندها با پیگیری‌هایی که انجام شده، مقررشده بود 4 تا 5 حلقه چاه در روستای " کم کلاً" روستای بالادست دو روستای " مزرس وشهنه کلاً" حفر و مشکل شوری آب این دو روستا برطرف شود، توضیح داد، البته حفر چاه در روستای کم کلاً با هدف تأمین آب شرب مورد نیاز روستاهای " مزرس، شهنه کلاً، کم کلاً و دو روستای همجوار دیگر طراحی وهدفگذاری شده بوده که در فاز نخست دو حلقه چاه با دبی 18 اینچی حفر، اما با توجه به عمق کم چاه حجم خروجی آب متأسفانه جوابگو نبود.

پیام مازند

نایب رئیس شورای بخش دشت سر از توابع شهرستان آمل ادامه داد، البته همین دو حلقه چاه آبی که حفر و تجهیزشده، به علت تکمیل شدن سیستم برقی آن ازجمله تابلو هوشمند قطع و وصل آب به صورت خودکار به گفته مسئولان اداره آب وفاضلاب شهرستان هنوز بهره برداری نشده است.
پول قبض آب شور از روستاییان نگیرید
رورده، با گلایه شدید از مسئولان اداره آب و فاضلاب شهرستان آمل مبنی بر اینکه به چه حقی و بابت خدمات نداده به مردم این دو روستا اقدام به صدور قبض آب بها وآن هم آب شرب مصرفی به مردم مطالبه می‌کنید، افزود: واقعاً خجالت آور هست، قبض آب شرب، که شوری آن فقط مردم دارند مصرف می‌کنند که البته همین هم بیشتر مواقع قطع می‌شود و بدون هواگیری از محل منبع توزیع آب، هوا در لوله‌های مشترکان جریان دارد و مردم این دو روستا هوا و شوری آب در لوله‌ها را در چند سال اخیر به عنوان آب بهای شرب پرداخت می‌کنند.
نیازجدی به 3 حلقه چاه جدید
وی با بیان اینکه نیازجدی هست تا دست کم 3 حلقه چاه آب شرب برای پایان دادن به مشکلات کم آبی ومصرف شوری آب روستاهای " مزرس وشهنه کلاً در روستاهای بالادست با تحقیقات کارشناسی هرچه سریع‌تر حفرشود، گفت، به درخواست اهالی روستاهای منطقه حداقل هفته‌ای یک بار با مسئولان شهرستانی و استانی ونماینده مجلس برای پیگیری آب شرب این روستاها پیگیری داریم و اخیراً هم درشبکه های اجتماعی به طور جدی مشکلات شوری آب را برای مسئولان ارشد کشوری ارسال کردیم که منتظر پاسخ آنها هستیم تا شاید از ناحیه آنها گشایشی به درخواست‌های اهالی روستاهای محروم ازآب آشامیدنی سالم شود.
علیرضا شریعت فرماندار آمل نیز با بیان اینکه ماه قبل یک حلقه چاه برای تأمین آب منطقه اضافه شده است، گفت: با احداث این حلقه چاه 28 لیتر بر ثانیه آب برای تغذیه مردم افزوده شده است.
وی افزود: سال 76 چاهی در منطقه حفر شده بود که لب شور بود و اخیراً به دلیل نوسانات برقی مجبور به استفاده مجدد از چاه شد و شوری آب کشاورزی نیز به دلیل بارندگی کم و استفاده از آب چاه است.
شریعت یادآور شد: به زودی یک حلقه چاه دیگر نیز در منطقه حفر خواهد شد تا مشکل اهالی حل شود.
کد خبر 5258279

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/218372/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است