پیام مازند

آخرين مطالب

گام‌هایی تا پایان دستفروشی اجتماعي

گام‌هایی تا پایان دستفروشی
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: طرح‌ها و برنامه‌هایی که در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در حوزه‌های متعدد اجرا می‌شوند. «رفع سدمعبر 1400» از جمله این طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری نهمین تکه از شهر تهران است که با هدف ایجاد سهولت در رفت و آمدهای شهری و در معابر کم‌عرض منطقه اجرا می‌شود. در این گزارش به بازدید میدانی برخی از این معابر و کیفیت اجرای این طرح در محله‌های منطقه ضمن گفت‌وگو با اهالی پرداخته‌ایم.
انواع سدمعبر پیاده‌روها یکی از عناصر مهم در فضاهای شهری هستند که سهم قابل توجهی در کیفیت زندگی و رفاه شهروندان دارند. عناصری که می‌توانند آسایش و زیبایی بصری را تأمین کنند. محله «امامزاده عبدالله» (ع) یکی از محله‌های قدیمی منطقه که اغلب معابر آن از بافت متراکم و فرسوده‌ایی تشکیل شده، بافتی که با حضور دستفروشان و قرق معابر عمومی از سوی وانتی‌های میوه‌فروش، متراکم‌تر نیز شده است. در واقع این محله رتبه نخست فراوانی سدمعبر منطقه را به خود اختصاص داده است. «کریم غفاری» از کاسبان محله امامزاده عبدالله(ع) در این‌باره می‌گوید: «خیابان‌های محله ما، کم‌عرض و شلوغ هستند. به این شلوغی‌ها، سدمعبر دستفروشان و ریختن زباله در اطراف سطل‌های زباله را نیز باید اضافه کرد. سدمعبرهایی که رفت‌وآمد عابران را مختل می‌کند. بارها پیش آمده، درگیری و دعوا بر سر همین سدمعبرها ایجاد شده است.
یا جان عابران به سبب ورود به خیابان به خطر افتاده یا مشکلات محیط‌زیستی دامان عابران و اهالی را گرفته است. شهرداری منطقه گاهی تذکری به دستفروشان می‌دهد یا بساط‌شان را جمع می‌کند. اما اثر چندانی ندارد. این نوع از سدمعبرها به شدت در حال افزایش است که همه آن تقصیر شهرداری نیست. همگان می‌دانند که اقتصاد و بازار کار، مهم‌ترین عامل آنها است. البته نوع دیگری از سدمعبر هم در محله‌های قدیمی مانند همین محله امامزاده عبدالله(ع) وجود دارد که به‌رغم سلب آسایشی که برای عابران ایجاد می‌کند، کمتر به آن پرداخته می‌شود. سدمعبر از سوی تجمع اراذل و اوباش در معابر که مشکلات فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده‌اند. به گمان من طرح سدمعبر باید همه جانبه باشد.»

پیام مازند

بازار دستفروشان خیابان شمشیری تقریباً هر روز و در ساعت‌های مختلف، مأموران سدمعبر ناحیه 2 مانع تجمع دستفروشان در پیاده‌رو امامزاده عبدالله(ع) با عرض 2‌متر می‌شوند. کاسبان هم حمایت می‌کنند. «محمود توکلی» از کاسبان خیابان امامزاده عبدالله(ع) می‌گوید: «طرح ضربتی را آغاز کرده‌اند. با توجه به اجرای آن از تعداد دستفروشان کاسته شده است. البته منظورم این نیست که از قطع شدن نان و روزی کسی خوشحال شده باشم. اما طبیعی است که سدمعبر و ایجاد راه بندان در پیاده‌روهای این محله واقعاً دردسرساز است.
راه دیگر هم ایجاد روزبازاری برای دستفروشان است که از عهده اجاره مغازه‌ها برنمی آیند.» محله شمشیری دومین محله از منظر تراکم و فراوانی سدمعبران در منطقه 9 است. «صفر قبادی» ساکن محله شمشیری است که از اجرای طرح رفع سدمعبر 1400 ابراز خوشنودی می‌کند و می‌گوید: «این طرح و طرح‌های مشابه به‌طور دقیق مناسب اوضاع محله‌هایی با تراکم بالا است. از حدود ساعت 17 به بعد خیابان شمشیری جای سوزن انداختن نبود. اکنون کمی اوضاع بهتر شده است. از حدود 100 دستفروشی که اینجا بازار مکاره راه انداخته بودند، گاهی تعداد محدودی می‌آیند که با آنها نیز برخورد می‌شود. شنیده‌ام که قرار است زمین گاراژ قدیم خیابان شمشیری را به دستفروشان اختصاص دهند.»

پیام مازند

از تداوم در اجرا تا پیگیری قضایی شورایاران محله‌های مختلف منطقه نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند. «هادی رحیمی» یکی از اعضای شورایاری محله امامزاده عبدالله(ع) درباره طرح سدمعبر 1400 می‌گوید: «مهم‌ترین عامل موفقیت و نتیجه‌بخش بودن طرح‌هایی با رویکرد رفع سدمعبر، مداومت در اجرا و جدیت در شیوه برخورد است. این‌گونه طرح‌ها در بلندمدت نتیجه‌بخش هستند.
اینکه مدتی به‌صورت ضربتی اجرا و سپس رها شوند، کارکردی را به همراه نخواهند داشت. به‌ویژه در محله امامزاده عبدالله(ع) که با توجه به سطح مالی اهالی، در اغلب موارد از سوی ساکنان دستفروشان مورد استقبال قرار می‌گیرند! ‌» «محمد رحیمی» یکی از اعضای شورایاری محله شمشیری نیز می‌گوید: «بافت فرسوده و فشرده محله شمشیری با توجه نوع معماری و عرصه‌گشایی محدود، همواره در تصرف انواع سدمعبر از دستفروش‌ها و چرخی‌ها گرفته تا وانتی‌های میوه‌فروش و حتی پارک غیرمجاز خودروها بوده است. تاکنون هم طرح موفق و تأثیرگذاری در زمینه رفع دائمی آن اجرا نشده است. شاید چون پیگیری و قوانین محکمی در این‌باره وجود ندارد. شهرداری تا حدودی می‌تواند به مسئله رفع سدمعبر ورود کند. شاید اگر در کنار شهرداری مناطق، مقام انتظامی و قضایی باشد، بهتر بتوان صورت مسئله را حل کرد و به نتیجه مطلوب رسید.»

پیام مازند

مشارکت اهالی؛ کلید طلایی موفقیت طرح رفع سدمعبر 1400
طرح رفع سدمعبر 1400 در 2 بخش سدمعبر «اصناف» و «بساط گستران» در نواحی منطقه اجرا می‌شود. «مصطفی دینی»، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه، می‌گوید: «براساس‌بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، برخورد با اصناف دارای سدمعبر از جمله وظایف شهرداری مناطق است که این وظیفه در قالب طرح رفع سدمعبر 1400 به‌طور جدی در حال اجرا است. تاکنون بیش از 13 محور اصلی و پر تردد، رفع سدمعبر شده‌اند که به دنبال مکان‌یابی مناسب برای استقرار بساط‌گستران محلی هستیم.» دینی هم‌چنین می‌افزاید: «نکته قابل توجه در موفقیت طرح رفع سدمعبر 1400، همراهی و مشارکت شهروندان در خرید نکردن از بساط‌گسترانی است که در شرایط کرونایی احتمال شیوع و ابتلا به ویروس «کووید 19» از طریق آنها بیشتر است. فراوانی سدمعبرها در منطقه در خیابان‌های امامزاده عبدالله(ع)، شمشیری، هاشمی و اوقات شبانگاهی در حاشیه میدان آزادی است که تمرکز مأموران ما نیز در همان محورها و معبرها است.»
کد خبر 616559 برچسب‌ها همشهری محله منطقه 9 پایتخت مدیریت شهری

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/221025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع