پیام مازند

آخرين مطالب

هر لحظه غدیر نور و سرور و پر از خیر و برکت است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با توصیف عید غدیر خم گفت: هر لحظه آن نور و سرور و پر از خیر و برکت است؛ غدیر در خود پیام‌ها و درس‌هایی دارد که تضمین کننده سعادت و خوشبختی جاودانه همه انسان‏‌ها است.
خبرگزاری میزان _ روزنامه حمایت نوشت: روایات مختلفی در خصوص مضمون «ولایت» از نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نقل شده است.
در یکی از این روایات گفته شده که تمام اعمال با معیار «ولایت» سنجیده می‌شود؛ در واقع سوال مهم از انسان در خصوص قبول «ولایت» است که پذیرفته شدن سایر اعمال با آن ارتباط دارد. باید اذعان کرد که درک واقعه غدیر به معنای بررسی یک واقعه تاریخی نیست؛ بلکه مفهوم بزرگی است که باید آن را به درستی درک کرد. علت اینکه اسلام با ولایت کامل می‌شود این است که رکن اساسی و مغز اسلام و ریشه تمام مسائل، ولایت است. در خصوص فلسفه این عید بزرگ، اعمال سفارش شده در آن روز، دلایل انحراف از مکتب غدیر با حجت‏ الاسلام «عزت‏ الله واعظی» استاد حوزه و دانشگاه به گفتگو نشسته که در پی می‎آید.
تعریف و توصیف شما از «غدیر» چیست؟ شناخت غدیر از ضروری‌ترین و زیباترین شناخت‎های اعتقادی است. غدیر روز اتمام نعمت است که البته قدر قهرمان غدیر را آنطور که باید، ندانستند. غدیر روز تکمیل دین و اتمام نعمت، تعیین مسیر هدایت تا قیامت و تداوم رسالت در امامت است. غدیر فراتر از یک نام، یادآور واقعه‎ای شورانگیز و حادثه‌ای پرافتخار و سرنوشت ساز است. غدیر قاموسی از معارف الهی است که بشریت را به راه حقیقت می‌خواند. غدیر در خود پیام‌ها و درس‌هایی دارد که تضمین کننده سعادت و خوشبختی جاودانه همه انسان‏هاست. عید سعید غدیر عید اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، برترین عید امت اسلامی و یکی از بزرگترین اعیاد الهی است. هر لحظه آن نور و سرور و پر از خیر و برکت است؛ چنانکه امام صادق (ع) فرمود غدیر عیدالله «اکبر» است و خداوند هیچ پیامبری را به رسالت مبعوث نکرد مگر آنکه غدیر را «عید» می‌گرفت و حرمتش را پاس می‌داشت. برابر روایات نام این روز در آسمان روز عهد معهود و در زمین روز میراث مأخوذ و جمع مشهود است.
در خصوص عظمت فضیلت غدیر سخنان بسیاری از بزرگان نقل شده است. از دیدگاه ائمه اطهار (ع) این روز چه جایگاهی دارد؟ به این روایت توجه کنید؛ امام صادق علیه السلام فرموده است: وقتی روز قیامت فرا رسد 4 روز را آراسته نزد خداوند تبارک و تعالی می‌آورند؛ آن چهار روز عبارتند از روز عید فطر، روز عیدقربان، روز جمعه و روز عید غدیر. همانا روز عید غدیر در بین آن‌ها مانند ماه در بین ستارگان است. امام صادق (ع) همچنین در خصوص عقبه این عید بزرگ فرموده است: غدیر روزی است که خداوند توبه آدم را پذیرفت و حضرت آدم برای شکرگزاری این روز را روزه گرفت. غدیر همان روزی است که خداوند ابراهیم خلیل الله را از آتش نمرود نجات داد. غدیر روزی است که موسی کلیم الله برادرش هارون رابه جانشینی خود منصوب کرد و غدیر روزی است که عیسی مسیح رسالت خود را اعلام کرد و در نهایت غدیر روزی است که پیامبرخاتم نبی رحمت (ص) حضرت علی علیه السلام را از سوی خداوند به عنوان وصی و جانشین خود به مردم معرفی کرد. به گفته امام صادق (ع) عید غدیر، روز نماز خواندن، روزه گرفتن و احسان به برادران مومن است. روزی است که خشنودی خدا حاصل می‌شود. در خصوص فضیلت این عید بزرگ در بین ائمه اطهار (ع) هم به بیان دیگری از امام صادق (ع) اشاره می‎کنم. ایشان فرمود: برخورداری من از سرمایه و ولایت علی بن ابیطالب (ع) برای من محبوب‌تر از انتصاب من به اوست، زیرا ولایت امیرالمومنان برمن فریضه است و بار فرزندگی او بر من فضیلت. در حدیثی از پیامبرخدا (ص) هم آمده است که فرموده‌اند: روز عیدغدیر خم، برترین عید‌های امت من است و آن روزی است که خداوند تبارک و تعالی دستور داد برادرم علی را به عنوان پرچمدار و فرمانده امتم منصوب کنم تا بعد از من، مردم توسط او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد.
از سوی پیشوایان دین و علما، آداب و وظایفی برای بزرگداشت این واقعه مهم دینی و مذهبی ذکر شده است. اینطور نیست؟ برابر روایات، یک سلسله وظایف و اعمالی برای این عید بزرگ شیعیان ذکر شده که البته فراوان است:مثل غسل، عطر زدن لباس نو پوشیدن، غدیر را گرامی داشتن، جشن و سرور برپا کردن، دعا و نیایش -که دعا در این روز مستجاب است-، ذکر و سلام و صلوات که دارای برکات و پاداش فراوان است و نماز که در واقع شش نماز 2 رکعتی است که در هر رکعت حمد و 10 تا قل هو الله و آیت الکرسی باید خوانده شود. روزه گرفتن هم از مواردی است که حتی امام صادق (ع) در خصوص آن فرموده: روزه عید غدیر به شکرانه این نعمت ولایت و تشکر از خداوند دارای اجر، فضیلت و ثواب است. اطعام مساکین که امام رضا (ع) در خصوص آن فرموده‎اند: هرکس مومنی را در روز عیدغدیر اطعام کرده باشد، مثل آن است که همه انبیا و صدیقین را اطعام کرده. گشاده‎دستی، هدیه دادن، پیراستن و آراستن خود، چراغانی کردن محیط زندگی، دید و بازدید و صله رحم، آشتی کردن و دلجویی هم از تاکیدات بر این روز مهم است.
بیشتر بخوانید: بیانات رهبر انقلاب درباره احترام همگان به شخصیت امیرالمومنین (ع) انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
برچسب ها: عید غدیر خم امام علی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/221458/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فعالیت 21 بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه 24 هزار هکتاری

فواید و مضرات باران 48 ساعته مازندرانی‌ها

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

برگزاری بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

خروج 5 پزشک خانواده از چرخه بهداشت و درمان در جویبار

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران