پیام مازند

آخرين مطالب

ساری پایتخت شد مقالات

ساری پایتخت شد
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ساری مرکز یکی از سه استان شمالی و مهم ایران زمین است شهری که با پانصد هزار نفر جمعیت از شمال به دریا و از جنوب به جنگل‌های همیشه سبز کیاسر ختم می‌شود.
این شهر با وسعت پنجاه و چهار کیلومترمربع یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های شمال کشور محسوب می‌شود همین مختصات شهری برای هر فرد علاقه‌مند به طبیعت می‌تواند جذابیت خاص خودش را داشته باشد شاید همین زیبایی ذاتی باعث شد که آقامحمدخان قاجار در سال 1151 هجری شمسی ساری را پایتخت خود خواند و در این شهر تاج‌گذاری کرد و ساری را بر سر زبان‌ها قرار داد.
اما داستان پایتخت شدن ساری فقط به این‌جا ختم نمی‌شود به‌جز همان یک‌بار که آمد خان منت بر سر ساری و ساروی گذاشت و در آن‌جا تاج‌گذاری کرد مابقی پایتخت شدن‌ها فقط لفظی برای نمایش به شهر‌های دیگر ایران بود از پایتخت دیارعلویان گرفته تا پایتخت بهار نارنج ایران که البته می‌گویند با شیراز و بابل در اشتراک است اما ساری این‌بار قرار است واقعاً پایتخت شود؛ پایتخت گردشگری سازمان اکو .
در حسرت یک آسفالت
ساری شهری که همچون تمام شهر‌های شمالی کشور قطب تولید و پرورش محصولات کشاورزی است و دست بر قضا در مرکز شاهراه مهمی قرار دارد که شمال شرق تا شمال غرب کشور را به پایتخت وصل می‌کند.
سری به میدان امام ساری می‌زنم بزرگ‌ترین میدانی که شما می‌توانید در ساری پیدا کنید میدانی که از غرب شما را به پرترددترین جاده ایران یعنی جاده ساری قائمشهر می‌برد و از شرق شما را مستقیماً به مرکز شهر و میدان معروف ساعت می‌کشاند، از شمالش به دریا می‌روید و از جنوبش شما را تا ریل‌های راه‌آهن پیش می‌برد، اما در این چند روز چهره این میدان پرتردد تغییر کرده‌است یک ماکت شهری بزرگ که نوشته شده‌است ساری 2022.

پیام مازند

از کنار این ماکت نسبتا زیبا گذر کردم و خودم را به ایستگاه تاکسی میدان ساعت رساندم سوار شدن بر یک پیکان نارنجی که در آن هوای گرم کولر نداشت و یک پنکه کوچک آبی‌رنگ روی داشبرد این طرف و آن طرف می‌رفت واقعاً برایم حس نوستالژیک داشت، راننده یک پیرمرد با مو‌های سفیدرنگ بود که در مسیر چند جایی توی چاله‌های خیابانمان انداخت و هر بار که این اتفاق می‌افتاد با همان لهجه شیرین می‌گفت آخه این آسفالت چیزی هست که نمی‌توانند درستش کنند یکی نیست به اینها بگوید شما با این آسفالت میخواین پایتخت گردشگری دنیا بشین!
می‌گویم پایتخت کجا؟ گفت نمی‌دونم والا با راننده‌ها که صحبت می‌کردم می‌گفتند انگار قرار است چند تا کشور خارجی بیان این‌جا... آخه با این آسفالت بد و این‌همه مشکل تو این شهر خودشان خجالت نمی‌کشند یک نفر را از خارج بلند کنند بیارند این‌جا، حرفش غیر منطقی نبود در بین راه از عمارت شهرداری عبور کردیم بنر جلوی عمارت توجهم را جلب کرد اینجا هم نوشته شده بود ساری پایتخت گردشگری سازمان اکو.
اکو سازمانی برای همکاری
سال هزار و سیصد و چهل و سه بود که پهلوی دوم تصمیم گرفت به‌همراه ترکیه و پاکستان سازمانی را برای همکاری منطقه‌ای این سه کشور ایجاد کند. دفتر مرکزی آن را هم تهران قرار دادند تا ایران پلی شود برای همکاری ترکیه و پاکستان هم‌زمان با انقلاب ایران همکاری این کشور‌ها در قالب سازمان اکو متوقف شد، اما جمهوری اسلامی که اهمیت این همکاری را خیلی بیشتر از دو عضو دیگر می‌دانست در سال شصت دوباره دفتر این سازمان را در کامرانیه تهران راه‌اندازی کرد.
زمان می‌گذشت تا با انحلال اتحاد جماهیر شوروی کشور‌های استقلال‌یافته از این کشور نیز به این سازمان اضافه شدند و قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و ازبکستان هم خودشان را عضوی از این سازمان بین‌المللی دانستند.

پیام مازند

هرچند سال‌های زیادی از تاسیس سازمانی که نیم میلیارد انسان را دربرمی‌گیرد گذشته‌است، اما سازمان اکو هرگز نتوانست تاثیر چشمگیری در رشد تجارت جهانی داشته باشد این مسئله زمانی جالب‌تر می‌شود که اکو را با سازمان‌های مشابه همچون اتحادیه اروپا، آسه‌آن و اتحادیه عرب مقایسه کنیم درک این مسئله که از چه ظرفیت‌هایی می‌توان در این سازمان استفاده کرد خود دلیلی برای بهره‌برداری از این سازمان مهم می‌شود به‌عنوان نمونه همین گردشگری که می‌توان با سامان‌دهی در کشور و اصلاح زیرساخت‌ها آن را به موتور محرکه توسعه اقتصادی ایران تبدیل کرد دقیقاً همان کاری که ترکیه انجام داد و ما از آن غافل ماندیم.
نگران نباشید حل می‌شود
کلاف سردر گم معضلات ساری شاید با یک جشنواره و نمایش حل نشود، اما گاهی اوقات یک رویداد می‌تواند بستر مناسبی برای رفع معضلات باشد ساری 2022 شاید کلید در‌های همیشه بسته مدیریت شهری ساری باشد.
با علی ماهفروزی دبیر اجرایی رویداد 2022 تماس می‌گیرم می‌گوید: این‌که توانستیم اولین پایتخت گردشگری سازمان اکو شویم نویدبخش خبر‌های خوبی است، چون ساری در میز گردشگران جهانی هیچ جایگاهی ندارد به‌جز همان چشمه باداب سورت که آن‌هم اگر تا چند سال آینده خراب نشود جای شکرش باقی است.
با گله حرف می‌زد دغدغه گردشگری کاملاً در حرف‌هایش مشهود است می‌گوید همین‌که ساری در تقویم جهانی گردشگری برای یک‌سال به‌عنوان پایتخت یک سازمان بین‌المللی قرار گرفته است نشان می‌دهد می‌توانیم با همکاری نهاد‌ها و مردم به‌خوبی این رویداد را پشت سر بگذاریم.

پیام مازند

علی ماهفروزی با بیان این‌که رویداد ساری 2022 بهانه خوبی برای همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در استان است، گفت به‌عنوان مثال شهرداری ساری با تاسیس معاونت بافت کهن اقدام به بازسازی و مرمت آثار باستانی و تاریخی ساری کرده است تا برای سال آینده آماده نمایش برای جهانیان شود.
دبیر اجرایی رویداد ساری 2022 گف: از رئیس سازمان یونسکو رییس سازمان جهانی گردشگری رؤسای سازمان فرهنگی و اقتصادی اکو و وزرای گردشگری سازمان آک دعوت کردیم برای برگزاری این رویداد به ساری بیایند.
همچنان که ماهفروزی مشغول صحبت بود یاد صحبت‌های آن راننده تاکسی می‌افتم که از آسفالت و زیرساخت‌های شهر گله می‌کرد می‌گویم راستش را بخواهید شهروندان ساروی از اوضاع شهری خودشان مثل آسفالت یا جمع‌آوری زباله گله دارند و می‌گویند شهری که نمی‌تواند آسفالت خودش را درست کند چگونه می‌تواند پایتخت گردشگری چند کشور باشد.
می‌خندد و می‌گوید تا آغاز سال 2022 چهار ماه فرصت باقی‌مانده است و شهرداری وظیفه دارد تا آن موقع معضلات شهری را برای برگزاری این رویداد رفع کند مردم نگران نباشند حل می‌شود.
ساری قرار است تکان بخورد
صحبت‌های دبیر اجرایی رویداد ساری 2022 نوید روز‌های خوبی را برای شهروندان ساروی و محیط شهری مرکز مازندران داد. به عمارت شهرداری ساری می‌روم سراغ مرتضوی مسئول روابط عمومی شهرداری ساری را می‌گیرم و از او درباره اقداماتی که شهرداری ساری برای رویداد مهم ساری 2022 انجام داده میپرسم.
او می‌گوید: شورای سیاست‌گذاری این رویداد در استانداری مازندران تشکیل جلسه داده است و هشت کمیته برای انجام ماموریت ایجاد شده‌است و این رویداد فقط به شهرداری ساری مربوط نیست، نهاد‌های دیگر استان مثل استانداری و سازمان میراث فرهنگی نیز باید تمام توان خود را برای برگزاری درست این رویداد به کار گیرند.

پیام مازند

از او هم درباره دغدغه مردم درباه زیباسازی شهری می‌پرسم می‌گوید: متأسفانه برای زیباسازی بودجه کافی اعلام نشده، اما با دستور شهردار تمامی تلاشمان را می‌کنیم ساری به استاندارد‌های پایتخت گردشگری سازمان اکو برسد، مردم مطمئن باشند با ساری تکان خواهد خورد و شهر جدیدی را در سال آینده خواهید دید.
خدا بخیر کند این مجلس ... را !!
هرچند می‌توان خبر پایتخت شدن شهر ساری در سازمان اکو را جز اخبار خوب به حساب آورد، اما زمانی‌که دقیق‌تر به این مسئله نگاه می‌کنیم بیشتر از این‌که خوشحال شویم نگران می‌شویم نگران شهری که تا چهار ماه دیگر قرار است میزبان بزرگان عرصه گردشگری جهان باشد، اما چندین ماه نه شهردار داشته‌است و نه شورای شهر و حالا چندین سوال می‌ماند، آیا این نگرانی مردم اصلا دلیل درستی دارد؟ آیا با آن پیشینه‌ای که از مدیران قبلی سراغ داریم می‌توانیم به برگزاری رویدادی در شأن مردم ساری امیدوار باشیم؟ باید منتظر ماند و دید.
گزارش: محمد حسین رمدانی
انتهای پیام / ک

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/223296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت

آیا می شود پول را کپی کرد ؟ ببینید

علت تغییر استاندار مازندران چه بود؟ | ویدئو

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

بازگشایی محور هراز

محور هراز بازگشایی شد

یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران

اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

گردهمائی عهد حضور ویژه ائمه جمعه تا پایان سال در 8 منطقه کشور + فیلم

هورسان کنار کشید/ سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت

شناسنامه‌دار شدن30 درصد باغات جویبار

برگزاری نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور

درخشش دختر بابلسری در مسابقات قایقرانی کشوری

داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

آفت واردات بر بار برنج مازندران

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است

رفع تصرف 4 هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه

نقد تند محمدرضا مقدسیان به «ویلای ساحلی»/ عیاری عاریه ای!؟

کسب عنوان نخست تیراندازی کشورتوسط بانوی سوادکوهی

بیست‌وپنجمین استاندار مازندران معارفه شد

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است

محور هراز باز شد

فرمانده کل انتظامی: طرح نور را با قوت ادامه می‌دهیم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است