پیام مازند

آخرين مطالب

عمارت زباله ، سنگ محک شورای ششم آمل مقالات

عمارت زباله ، سنگ محک شورای ششم آمل
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش ایرنا ، عمارت زباله که یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی مازندران به شمار می رود در 30 کیلومتری جنوب شهر آمل و در مسیر جاده هراز قرار دارد . این عمارت طی بیش از چهار دهه با انباشتن کامیون به کامیون زباله قد کشید و به خاطر سخت جانی در پذیرش راه حل به عنوان لاینحل ترین معضل زیست محیطی شهرت کشوری و حتی بین المللی یافت.
منطقه انباشت زباله عمارت 9 هکتار مساحت دارد. بنا بر آمارهای رسمی از بیشتر از 40 سال پیش تاکنون روزانه بیش از 400 تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف در این منطقه تلنبار می شود. مسئولان شهری و شهروندان آملی می گویند روزی که زمین منطقه عمارت را به عنوان سایت دپوی زباله در نظر گرفته بودند قرار بود حداکثر تا 25 سال زیاله در این منطقه انباشت شود ولی با گذشت بیش از چهار دهه دیگر زور کسی به این عمارت نرسید.
بسیاری از مسئولین شهری و استانی و همچنین انجمن های حامی محیط زیست طی دو دهه گذشته بارها هشدار دادند که میزان زباله انباشت شده در این منطقه خارج از توان سایت است و دستکم از یک دهه پیش تاکنون هم به مرحله اشباع رسیده است. البته برخی آمارهای غیر رسمی از تخلیه روزانه بیش از 700 تن زباله در ایام تعطیلی و گردشگر پذیر نیز حکایت می کند.
منطقه عمارت علاوه بر بحران زیست محیطی از لحاظ عبور از حد استاندارد در تخلیه، بوی نامطبوع و مشکلات زیستی برای جانوران و جانداران منطقه ، طی سال های اخیر به دغدغه ای اساسی برای 2 طرح ملی مهم یعنی سد هراز و طرح چهار خطه کردن جاده هراز تبدیل شده که از سرازیر شدن شیرابه های این سایت زباله نشات می گیرند. 
از آنجایی که موقعیت عمارت زباله آمل در مسیر سد سازی قرار دارد، وزارت نیرو سال 90 وعده داده بود که برای حل مشکل عمارت بر ساخت سد طی 2 سال این محل دفن زباله را تعطیل و مشکل را حل کند. یکی از این راه حل ها ساخت نیروگاه زباله سوز و همچنین انتقال زباله بود، اما تاکنون این 2 پروژه فقط بر روی کاغذ و در راهروی جلسات شهری استانی معطل مانده و هنوز زباله شهرستان آمل به خاطر نبود نیروگاه زباله سوز و مکان جایگزین در این منطقه انباشت می شود.
تا به امروز گزارش ها و خبرهای بسیاری از وضعیت این سایت دفن زباله، تعطیلی آن و همچنین جایگزینی با محل جدید یا ایجاد کارخانه زباله سوز در رسانه ها منتشر شد، ولی واقعیت این است که از دو سال پیش تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام شده و کارها به نقطه امیدوار کننده رسیده و لازم است اعضای شورای ششم با بهینه سازی اطلاعات خود ، از هرگونه دوباره کاری و اعمال سلیقه بپرهیزند چون وقفه جدید به معنای یک دهه ماندگاری بیشتر عمارت است.

پیام مازند

معضلی به نام تامین زمین
تعیین زمین مناسب همواره اساسی ترین مشکل انتقال زباله عمارت بوده است. تعیین زمین برای ایجاد نیروگاه زباله سوز در آمل هم سابقه حدود یک دهه‌ای داشته و هر بار به خاطر تایید نشدن توسط محیط زیست و دیگر نهادهای متولی، وقفی بودن زمین و یا قبول نکردن سرمایه گذار با بن بست مواجه شد.
در ابتدای امر اواسط دهه 90 منطقه «منال» در بخش بلده برای دپو زباله انتخاب شد. این منطقه که در حد فاصل شهرستان‌های آمل و نور واقع شده با مخالفت جدی برخی افراد صاحب نفوذ و مردم محلی به مرحله اجرایی نرسید و پس از کشمکش طولانی و اختلافات مسئولان 2 شهر از گزینه های روی میز خارج شد.
پس از به نتیجه نرسیدن منطقه منال، انتقال زباله به منطقه «پاساکش» مطرح شد که پس از چندی این ناحیه نیز به دلیل وقفی بودن اراضی مورد نظر به بن بست رسید. ولی پس از آن حدود سه سال پیش شهرداری آمل اعلام کرده بود که 34.5 هکتار از اراضی 375 هکتاری منطقه پاساکش این شهرستان را از اوقاف به قیمت 150 میلیارد ریال برای محل جدید دپو زباله خریداری کرد و با تایید قرارداد خرید از سوی بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده سازی خواهد شد.
اما بر سر این منطقه نیز تردید های بسیاری وجود داشت، زیرا این سایت 34 هکتاری که در 20 کیلومتری از سایت عمارت مکان فعلی دفن زباله و 50 کیلومتری از شهر آمل قرار دارد به دلیل مشکلات زیست محیطی و عدم موافقت محیط زیست از گردنه گزین ها خارج شد. 
گزینه بعدی متولیان شهری آمل محدوده ای در نزدیکی منطقه باغ صفا جاده هراز بود که درباره این منطقه نیز مناقشاتی ایجاد شد. مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در شهریور سال 99 به طور رسمی اعلام کرد که زمینی در منطقه باغ صفا جاده هراز پیشنهاد شد و کلیات آن از سوی دستگاه های استانی متولی از جمله محیط زیست ، منابع طبیعی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت مورد تایید قرار گرفت و قرار است طی یک هفته نظرات کارشناسی این دستگاه ها در مورد جزئیات منطقه پیشنهاد شده ارائه شود.
بنا بر شواهد این ناحیه از شانس بیشتری برای میزبانی از زباله عمارت برخوردار است زیرا در آبان ماه سال 99 شهرداری آمل اعلام کرد که طلسم عمارت زباله آمل شکسته شد . طبق گزارش شهرداری آمل قطعه زمین پنج هکتاری در منطقه سنگچالک باغ صفا در 40 کیلومتری جاده هراز تحویل شهرداری شده است که با تحویل این عرصه ساماندهی پسماندهای جامد شهری به روش های نوین فناوری در شهر آمل اجرایی می شود.
حال اما با گذشت حدود 10 ماه از انتشار این خبر همچنان زباله در عمارت تخلیه می شود و این در حالی است که بارها استانداری مازندران اعلام کرده است که مشکلی برای تامین اعتبار ندارد.
انتظار از شورای ششم
فرماندار آمل درباره سرنوشت مبهم عمارت زباله شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر پروژه انتقال زباله به منطقه سنگچالک به علت تغییر در شهرداری و شورای شهر دچار توقف شده است تا مدیریت جدید شهری این مسئله را به پیش ببرد.
علیرضا شریعت ادامه داد: به سرپرست شهرداری و شورانشینان جدید فرصت داده شده است که اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل کنند تا پس از آن نشستی در این باره برگزار گردد و اقدامات عملی درباره بحران سایت زباله عمارت صورت گیرد.
وی در خصوص منطقه سنگچالک نیز توضیح داد: عملیات اولیه از جمله هموارسازی مسیر دسترسی، تسطیح اراضی و آماده سازی زمین برای احداث سایت زباله در حال انجام است ولی برای کلنگ زنی و بهره بردای از آن حتما باید نتایج مطالعات زیست محیطی مشخص گردد و مکان یابی درست و دقیق انجام گیرد تا بار دیگر شاهد شکل گیری عمارت زباله تازه ای نباشیم.
به گفته فرماندار آمل، در حال حاضر نیز با چندین شرکت و پیمانکار درباره جابه جایی زباله رایزنی شده تا برای عقد قرار داد اقدام شود.
نگرانی از بازگشت به نقطه صفر
با وجود خوش بینی فرماندار آمل در باره زمین سنگچالک ، اما رئیس شورای ششم شهر آمل ظاهرا به دنبال گزینه های دیگری است ، گزینه های نامشخصی که ممکن است عمارت را برای یک دهه یا بیشتر در آمل ماندگار کند.
حسین مجیدی کیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معضل سایت زباله عمارت را علاوه بر دغدغه شهری ، مشکلی ملی عنوان کرد و گفت: با توجه به انباشت چندین هزار تن زباله در این مکان باید به صورت ملی به آن توجه شود زیرا ساماندهی آن از توان یک شهر خارج است.
وی با بیان اینکه این شورا بتازگی کار خود را آغاز کرده است افزود: دغدغه ما برطرف کردن مشکل زباله از اساس و پایه و همچنین معضل شیرابه آن است که وارد مهم ترین رودخانه شمال کشور می شود و این مساله حتی پروژه سد سازی هراز را نیز با مشکل رو به رو کرده است به همین خاطر باید زودتر ساماندهی شود.
مجیدی کیا با بیان اینکه تاکنون اقدام خاصی برای رفع معضل عمارت انجام نشد گفت: در صورت اقدام باید حجم زباله در عمارت کم می‌شد که متاسفانه هیچگونه کاهشی در حجم زباله اتفاق نیفتاد و همچنان روزانه زباله به این مکان منتقل می شود.
رئیس شورای شهر آمل با بیان اینکه روال سابق تخلیه زباله در عمارت تداوم دارد، اظهار داشت: موضوع رایزنی و عقد قرارداد برای جابه جایی و انتخاب زمین نیز فقط بر روی کاغذ باقی ماند و عملا وارد مرحله اجرایی نشد و در حال حاضر نیز روزانه 500 تن زباله به عمارت منتقل می شود.
مجیدی کیا افزود: میزان حجم عظیم زباله و گاز متانی که زیر آن ذخیره شده است عمارت را به یک معضل تبدیل کرده است که برای خروج ار ین معضل به همکاری تمام بخش ها و نمایندگان مجلس نیاز است تا به صورت اساسی این مشکل ریشه کن شود.
وی در خصوص منطقه سنگچالک نیز توضیح داد: موضوع زباله تنها از طریق سنگچالک قابل حل نیست و موضوعاتی نظیر میزان تولید زباله در شهر و همچنین زباله های عفونی نیز باید بررسی و از طریق جراسازی کاهش یابد. 
برچسب‌ها مدیریت پسماند مازندران دفع زباله آمل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/227033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد