پیام مازند

آخرين مطالب

تصمیم آمریکا و کره برای نابودی صنعت نوپای لوازم خانگی اقتصادي

تصمیم آمریکا و کره برای نابودی صنعت نوپای لوازم خانگی
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


با همه مشکلات، طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی در غیاب شرکت‌های خارجی - به‌ویژه کره‌ای‌ها- پیشرفت چشمگیری داشته و علاوه بر داخلی‌سازی بسیاری از قطعات و محصولات این حوزه، کالا‌های باکیفیتی هم تولید کرده‌اند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، کره‌جنوبی با همکاری آمریکا و در پوشش معافیت تحریمی برای ایران، می‌خواهد بار دیگر بازار لوازم‌خانگی کشورمان را قبضه کند، اقدامی که می‌تواند به نابودی صنعت نوپای لوازم خانگی و بیکاری هزاران نفر بینجامد.
صنعت لوازم خانگی داخلی در چند دهه گذشته وابستگی زیادی به واردات داشته است. ضعف در تولید برخی قطعات، به روز نبودن تولیدات و انفعال در سیاست‌گذاری صنعتی در کنار سرمایه‌گذاری سنگین شرکت‌های خارجی برای فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات خود، همه در استمرار این وضعیت نقش داشته‌اند. با همه این مشکلات، طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی در غیاب شرکت‌های خارجی - به‌ویژه کره‌ای‌ها- پیشرفت چشمگیری داشته و علاوه بر داخلی‌سازی بسیاری از قطعات و محصولات این حوزه، کالا‌های باکیفیتی هم تولید کرده‌اند. اما در حالی که صنعت ملی روی ریل پیشرفت قرار دارد، چند روز قبل خبر‌هایی مبنی بر از سر گرفته شدن واردات محصولات کره‌ای در ازای پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور به گوش رسید. نود اقتصادی دراین رابطه گزارش داد ظاهرا آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران مجوزی را به کره و شرکت‌های کره‌ای داده است که براساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند.
تکذیب و تأیید خبر
هرچند حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد که انتشار این اخبار توسط برخی شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی داخلی صورت گرفته است، با این وجود، اظهارات وی نشان می‌داد احتمال دارد توافقی برای دریافت برخی کالا‌ها به جای پول صورت بگیرد؛ به گزارش فارس، وی اظهار کرد: درخواست ایران از ابتدا و در درجه اول بازگشت این پول‌ها به‌صورت نقدی به کشور است و اگر این امر محقق نشد، در درجه دوم درخواست ایران واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات از محل منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی است.
اما از سوی دیگر، حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران و تولیدکننده لوازم خانگی در گفتگو با نود اقتصادی بیان کرد: آمریکا به کره و ژاپن تأکید کرده که حق ندارید به ایران پول بدهید و فقط می‌توانید در قبال پول‌هایی که ایران در کشور شما دارد، به آن‌ها لوازم خانگی بدهید. سال‌هاست که مردم به آزادی پول‌های بلوکه‌شده در کره و ژاپن امید دارند، ولی باید بدانند امروز با لابی شرکت‌های اقتصادی کره و ژاپن با آمریکا فقط اجازه داریم با آن پول‌ها، لوازم خانگی وارد کنیم.
واکنش مجلس
در همین زمینه علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم روز یکشنبه 14 شهریور در جلسه علنی مجلس و در تذکر شفاهی گفت: روزی که ما نیازمند بودیم سامسونگ و ال‌جی ایران را رها کردند و رفتند و اگر قرار باشد به جای پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و با فضایی که آمریکایی‌ها باز کرده‌اند محصولات کره‌ای وارد کشورمان شود پذیرفتنی نیست. وی افزود: 500 کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور وجود دارد که 19 میلیون لوازم خانگی تولید می‌کنند؛ امروز که راه افتاده‌ایم چرا برخی شرکت‌های خارجی قصد حضور مجدد در ایران را دارند.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: دولت که دقت ویژه‌ای دراین زمینه دارد باید توجه کند و بداند که شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و ال‌جی که به ایران خیانت کرده‌اند نبایستی به این راحتی اجازه بازگشت به کشورمان بدهیم.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: قطعا این دقت وجود دارد مخصوصاًً اینکه در حوزه صنعت لوازم خانگی از جهت کمیت و کیفیت کشورمان گام بزرگی را برداشته است و هیچ وقت دولت و مجلس اجازه تضعیف تولید داخلی را با توجه به کیفیت بالایی که تولیدات ایرانی دارند را نخواهد داد.

پیام مازند

پوششی برای نابودی صنعت ملی
به‌نظر می‌رسد در این چند سال که تولید داخلی رونق نسبی گرفته، حالا آمریکا در پوشش معافیت تحریمی، برای زمین زدن تولید ملی نقشه کشیده است.
کره‌جنوبی برای یک‌بار در اوایل دهه 90 و بار دیگر در اواخر دهه 90 در همراهی با تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کردند. شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ بدون انتقال تکنولوژی، بازار کشور را از محصولات خود پر کردند و برای تغییر ذائقه مردم سرمایه‌گذاری هنگفتی کردند و حالا هم که می‌خواهند به ایران بازگردند، باز هم به جای دادن تکنولوژی یا قطعه، می‌خواهند محصولات خود را در ایران بفروشند.
اما این موضوع به هیچ عنوان با رویکرد دولت جدید که با شعار حمایت از تولید داخل از مردم رأی گرفته همخوانی ندارد و دولت نباید 500 شرکت تولیدکننده داخلی را به قیمت رونق بازار شرکت‌های خارجی بدعهد کنار بزند.
راهبرد جدید جنگ اقتصادی علیه ایران
علیرام جهانگیری، کارشناس در تحلیل این جنگ مشترک آمریکا و کره‌جنوبی علیه ایران، به شیوه جدید جنگ اقتصادی، موسوم به جنگ شناختی اشاره کرد و گفت: ریچارد نفیو طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما که در دولت کنونی بایدن نیز به معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شده است، در کتاب هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آن‌ها می‌پردازد. نفیو در جایی از کتاب خود، توضیح می‌دهد که چگونه با آزاد گذاشتن واردات برخی اقلام سعی شده بود که ذخیره ارزی کشور با سرعت بیشتری تحلیل برود. در همین راستا او می‌نویسد که در عین تحریم اقلام مختلف، آزاد گذاشتن واردات کالا‌های لوکس و تجملاتی به کشور هدف، احساس اجتماعی تحریم‌شدگی را تقویت می‌کند و تحمل تحریم‌ها را نیز سخت‌تر می‌نماید.
کره‌جنوبی، سرباز آمریکا
وی ادامه داد: راهبردی که نفیو در کتابش آن را توضیح می‌دهد، همین الان نیز در حال اجراست و مسئول اجرایش هم کره‌جنوبی است. حالا که چند سال از خروج کره از بازار ایران می‌گذرد، لوازم تولید داخل توانسته‌اند به پیشرفت فراوانی دست پیدا کنند و اغلب نیاز بازار داخل را پوشش می‌دهند. بر اساس آمار، تولید لوازم خانگی داخلی در سال گذشته با رشد 40 درصدی همراه بوده و از 3.5 میلیون دستگاه گذشته است. در همین راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است با توجه به وضعیت کنونی تولید، در بخش محصولات آماده لوازم خانگی نیازی به واردات نیست.
این کارشناس تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد همان سناریوی نفیو در حال پی‌ریزی است. اکنون که اوضاع لوازم خانگی ایرانی به نقطه مطلوبی رسیده است، آمریکا و کره‌جنوبی، سرباز وظیفه آمریکا در عرصه جنگ اقتصادی، قصد دارند تا با صادرات لوازم خانگی کره‌ای، هم صنعت لوازم خانگیِ داخلی را زمین بزنند و با واردات کالای خارجی، جنگ شناختی و روانی علیه مردم را پیگیری کنند و هم در شرایط نامطلوب ارزی کشور، ذخایر ارزشمند ما را دود هوا و در جیب همان شرکت‌های کره‌ای کنند که در سخت‌ترین ایام به بازار ایران پشت پا زدند و از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده تبعیت کردند.
منبع: روزنامه کیهان

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/228808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد