پیام مازند

آخرين مطالب

زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی‌های اسرائیلی» باشد!/ «غول نقدینگی» میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان» اجتماعي

زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی‌های اسرائیلی» باشد!/ «غول نقدینگی» میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان»
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


اسرائیل در کنار آمریکا،انگلیس، فرانسه و آلمان به برجام به عنوان یک زنجیره نگاه می کنند؛ زنجیره ای که با توان هسته ای آغاز می شود و سپس به توان دفاعی و موشکی و قدرت منطقه ای و دیگر مسائل تعمیم می یابد.
سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.
*******
**زیدآبادی: دولت رئیسی مراقب «سوپرانقلابی های اسرائیلی» باشد!
«احمد زیدآبادی» فعال اصلاح طلب و از محکومان فتنه 88 – که عوامل آن از سوی مقامات رژیم صهیونیستی به عنوان «سرمایه های اسرائیل در ایران» و «نمایندگان اسرائیل در جنگ با جمهوری اسلامی ایران» مورد تقدیر قرار گرفتند- در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«دولت اسرائیل که ابزارهای فشار خود علیه دولت جوبایدن و دیگر اعضای 1+5 را برای رها کردن موضوع برجام در شرایط حاضر کند می‌بیند، به طور علنی اعلام کرده است که در این مورد، چشم امیدش به محافلی در تهران است تا با در پیش گرفتن روشی سخت و انعطاف‌ناپذیر در مذاکرات، خودشان اسباب نابودی برجام را "یک بار و برای همیشه" فراهم کنند».
زیدآبادی در ادامه نوشت:«اسرائیل می‌کوشد برجام را به دست خود ایرانی‌ها نابود کند. بدبختانه آنها در این نوع امور، بسیار پیچیده عمل می‌کنند و همانطور که به مراکز هسته‌ای کشور نفوذ کرده بودند، ممکن است با ظاهری اصطلاحاً «سوپرانقلابی»، در مراکز تحلیلی هم برای کمک به اشتباه محاسبه تصمیم‌گیران نفوذ کنند».

پیام مازند

ادعاهای این فعال اصلاح طلب و محکوم فتنه 88 از چند منظر قابل بررسی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم.
زیدآبادی مدعی شده است که اسرائیل در پی نابودی برجام است. این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. در جدیدترین نمونه «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل در روزهای گذشته در مصاحبه با فارین‌پالسی گفت:«تل‌آویو حاضر به پذیرش توافق هسته‌ای ایران که طرف‌های برجام و ایالات متحده و ایران در حال مذاکره درباره آن هستند، است».
اسرائیل از ابتدا موافق برجام بود اما به جهت ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی دولت ایران، نقش «پلیس بد» را ایفا کرد. بر همین اساس در دولت روحانی، برخی دولتمردان همصدا با جریان اصلاح طلب، در اقدامی تأمل برانگیز با اشتباه محاسباتی، منتقدان برجام را هم نظر با اسرائیل جا زدند.
اسرائیل در کنار آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به برجام به عنوان یک زنجیره نگاه می کنند؛ زنجیره ای که با توان هسته ای آغاز می شود و سپس به توان دفاعی و موشکی و قدرت منطقه ای و دیگر مسائل تعمیم می یابد.
زیدآبادی در این یادداشت، مدعی شده است که برخی از افراد منتسب به جریان انقلابی که در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز، مخالف برجام هستند، احتمالا نمایندگان اسرائیل در ایران هستند.
برخلاف این ادعا، این شائبه وجود دارد که افرادی که دم از برجام موشکی و منطقه ای می زنند نفوذی های اسرائیل در ایران باشند.
علیرغم اقدامات جنایتکارانه اسرائیل در ترور دانشمندان هسته ای ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته ای، ایران همچنان با اقتدار در حال توسعه صنعت هسته ای- در حوزه های پزشکی، تأمین نیروی برق و...- برای رفاه مردم ایران است و همین مسئله مصداقی از عجز و ناتوانی رژیم اسرائیل در متوقف کردن صنعت هسته ای ایران است.
** «غول نقدینگی» میراث شوم «دولتِ اصلاح طلبان»
روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «غول نقدینگی چالش بزرگ دولت سیزدهم» نوشت:«تحلیلگران و کارشناسان افزایش نقدینگی را آفت اقتصاد می‌دانند. «نقدینگی» همان حجم پول نقد در خارج از سیستم بانکی که قابلیت تورم‌زایی دارد و می‌تواند اقتصاد را با خطرهای جدی روبه‌رو کند. به بیانی دیگر پول‌های نقدی که نه در دست سیستم بانکی قرار دارد و نه در خدمت تولید است و تنها افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. کارشناسان بر ضرورت کنترل و هدایت نقدینگی تاکید دارند و معتقدند حرکت این حجم از پول به سمت یک از بازارهای مالی می‌تواند برای اقتصاد مضر باشد».

پیام مازند

همچنین روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تله نقدینگی برای معیشت» نوشت:«حجم نقدینگی در پایان مرداد سال جاری به 3921 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند 99 افزایش 12.8 درصدی داشته است. از سوی دیگر نقدینگی در دوازده ‌ماهه منتهی به پایان مرداد ماه نیز1400 معادل 39.1 درصد رشد یافته است. این امر نشان می‌دهد که افزایش ماهانه نقدینگی در این مدت به‌طور متوسط 3.3 درصد بود».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مقایسه اعداد و ارقام در انتهای خرداد و مرداد نشان می‌دهد که نرخ رشد نقدینگی 5 درصد است و با در نظر گرفتن همین روند در پایان سال جاری نقدینگی در بدترین سناریو به 5254 هزار میلیارد تومان می‌رسد».

پیام مازند

غول نقدینگی یکی از مصادیق میراث شومی است که «دولتِ اصلاح طلبان» به دولت سیزدهم تحویل داده است. در هشت سال دولت روحانی حجم نقدینگی سرگردان و تورم‌ساز 8 برابر شد و از 479 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به 3820 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسید.
کارشناسان معتقدند که میزان رشد نقدینگی در سال 99، 40.6 درصد بوده است که بیشترین رشد نقدینگی در شصت سال اخیر محسوب می‌شود. افزایش 40.6 درصدی حجم نقدینگی در سال 99 موجب شد که این متغیر با 1003 هزار میلیارد تومان افزایش به 3 هزار و 475 هزار میلیارد تومان برسد. میزان رشد نقدینگی در طول سال 99 معادل کل نقدینگی ایجاد شده از ابتدای تاریخ انتشار و خلق پول در ایران تا پایان سال 94 بوده است.
قبل از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران در رتبه هجدهم جهان قرار داشت، اما به جهت عملکرد بسیار ضعیف «دولتِ اصلاح طلبان» در پایان دولت به رتبه 26 سقوط کرد.
«سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد در روزهای گذشته گفته بود:«امروزه حدود 97 درصد خلق پول و نقدینگی توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین، سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا این نقدینگی از طریق اعتباراتی که بانک‌ها ارائه می‌کنند معطوف به بخش تولید و کارآفرینان است یا وارد بخش غیر مولد می‌شود؟ آیا بانک‌ها از قدرت خلق پول خود برای ساختن استفاده می‌کنند یا برای تخریب اقتصاد کشور؟».
خاندوزی افزود:«آیا مدیر و سیاستگذار بانکی پول جدید و نقدینگی که در دست دارد را صرف ساخت فروشگاه‌ها و مراکز تجاری می‌کند. آیا نقدینگی در اختیار را صرف ایجاد حباب در بازار ثانویه می‌کند یا در جای درست به کار می‌گیرد؟».
به عقیده کارشناسان اگر دولت بتواند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند، اقتصاد شاهد اتفاقات مثبتی خواهد بود. این مسئله نیازمند یک تحول در حوزه بانکداری است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/230357/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است