پیام مازند

آخرين مطالب

بی‌مهری به کتاب‌های قدیمی اجتماعي

بی‌مهری به کتاب‌های قدیمی
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


تنها پاساژ رو باز در شهر خرم‌آباد که قدیمی‌ترین کتابفروشی شهر در آن قرار دارد. کتابفروشی باقریان یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های شهر خرم‌آباد است که از سال 1337 فعالیت خود را در خرم‌آباد آغاز کرده است. در این کتابفروشی هر کتاب ادبی، علمی، تاریخی و... قدیمی‌را به راحتی می‌توان پیدا کرد. وجود کتاب‌های نایاب و خطی در این گنجینه فرهنگی و ارزشمند، اهمیت آن را دوچندان و این کتابفروشی را به پاتوق دوستداران کتاب تبدیل کرده است.
صاحب کتابفروشی باقریان صحبت‌ا... باقریان است. او فعالیت خود را از سال 1337 آغاز و در میان سال‌های 74 تا 85 رئیس اتحادیه کتابفروشان خرم‌آباد بوده اما حالا چند سالی است کار را به پسرش واگذار کرده و در بازنشستگی به سر می‌برد. کتابفروشی باقریان هنوز با همان حال و هوای قدیمی‌است. به سراغ این پایگاه قدیمی‌حوزه کتاب خرم‌آباد رفتیم و پای صحبت حسین باقریان صاحب کتابفروشی و فرزند مؤسس کتابفروشی باقریان نشستیم. 80 هزار جلد کتاب
‌کتابفروشی باقریان از سال 1337 کارش را آغاز کرده. حسن باقریان می‌گوید قدیمی‌ترین کتاب فروشی شهر خرم‌آباد است و توضیح می‌دهد: در آن سال‌ها پدر به تنهایی در این حرفه مشغول بود و کتاب‌های خطی و قدیمی‌زیادی را خریداری می‌کرد و با افراد نام آشنا و سرشناس و بزرگ شهر و استان رفت و آمد داشت. همین امر باعث شد علاقه‌اش به کتاب بیشتر شود و کتاب‌های قدیمی‌بیشتری را خریداری و آنها را در انبار نگه دارد. به گونه‌ای که وجود این کتاب‌های خطی و قدیمی‌و نایاب باعث شده بود این کتاب فروشی به «گنجینه فرهنگی کتاب ایران» معروف شود و در سال 96 نیز معاون وقت وزیر ارشاد از پدرم تجلیل کرد.
به گفته باقریان بیش از 80 هزار جلد کتاب در کتابفروشی وجود دارد؛ کتاب‌هایی مناسب هر سن و ذائقه‌ را در این کتاب فروشی می‌توان پیدا کرد.
مدیر کتابفروشی باقریان تصریح می‌کند: آن زمان مثل الان نبود و کتابخوان‌های زیادی داشتیم. کتاب‌های قدیمی‌ خیلی خوب به فروش می‌رفتند و حتی سفارش‌های زیادی دریافت می‌کردیم که باید برای مشتریان تدارک می‌دیدیم.
راه سخت زنده ماندن
مدیر قدیمی‌ترین فروشگاه کتاب خرم‌آباد بارها به فکر تغییر شغل افتاده ولی باز هر طور شده این میراث خانوادگی را نگاه داشته اما برای باقریان نه تنها این سابقه بلکه نیاز مردم شهر هم اهمیت داشته و نتوانسته از خیر کتابفروشی با تمام زیان‌هایش بگذرد. او می‌گوید: در حال حاضر در شهر خرم‌آباد تعداد کتابفروشی‌های درسی زیاد است اما تعداد کتابفروشی‌های عمومی‌به 10 باب مغازه هم نمی‌رسد و همگی از دور خارج شده‌اند.باقریان می‌گوید: در دهه 80 در کنار کتابفروشی عمومی، فروش کتاب‌های درسی را هم انجام می‌دادیم اما با تغییر سبک و روش آموزش و پرورش، این بخش از کتابفروشی هم تعطیل شد چون عملا آموزش و پرورش فروش کتاب‌های درسی را در انحصار گرفته است.‌ باقریان همچنین عنوان می‌کند: حال و هوای فعالیت اصلا تعریفی ندارد و از لحاظ فروش و مراجعه مردم و.... خیلی فضای کسب و کار نامطلوب شده است و از طرفی نیز کرونا و تعطیلات نیز مزید بر علت شده است و باعث شده تا فروشمان بیش از پیش کم و کمتر شود. در صورتی که معتقدم با وجود کرونا و گرایش مدارس به فضای مجازی و آزاد شدن بیشتر وقت مردم، جهت سرگرمی‌و پر کردن اوقات فراغت و بالا بردن سطح فرهنگ و مطالعه، لازم است تا فضای فرهنگی کتاب فروشی‌ها باز باشد تا مردم با استفاده از این فضا از حال و هوای رخوت گرفته رها شوند و به سمت کتاب و کتابخوانی روی آورند.
مدیر کتابفروشی باقریان افزود: هر چند برخی‌ها معتقدند کتاب را از فضای مجازی دریافت کنند و از طریق پی دی اف بخوانند اما هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد. هر چند در پی دی اف احتمال دست کاری وجود دارد اما در اصل کتاب جای هیچ دخل و تصرفی وجود ندارد.
بهترین خاطره
باقریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بهترین خاطره اشاره و می‌گوید: کتاب فروشی باقریان نه تنها در شهر خرم‌آباد بلکه برای خیلی از افراد در شهرهای دیگر نیز معروف است زیرا برخی از کتاب‌هایی در این کتاب فروشی وجود دارند که تنها یک بار چاپ شده‌اند.
وی تصریح می‌کند: بهترین خاطره شاید مربوط به نمایشگاه کتاب در سال 82-81 باشد که فضای خوبی برای نمایشگاه مهیا شده بود و فروش و درآمد خوبی از حضور در نمایشگاه داشتیم. اما متاسفانه الان رونق کتاب و کتابخوانی کمتر شده است و حتی حمایت آنچنانی از کتابفروشی‌ها صورت نمی‌گیرد. باقریان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش یکی از اصلی‌ترین مشکل کتابفروشی‌ها را درآمد پایین عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: کتابفروشان در استان لرستان و به ویژه شهر خرم‌آباد همیشه مورد بی مهری و بی توجهی مسوولان فرهنگ و ارشاد لرستان و کتابخانه‌ها قرار گرفته و می‌گیرند.
وی می‌افزاید: متأسفانه اصلا حمایتی از سوی این دو ارگان متولی از کتابفروشی‌ها صورت نمی‌گیرد و حتی در برخی مواقع بر ضد کتابفروشی‌ها قدم بر می‌دارند.
این کتابفروش اظهار می‌کند: نمونه بارز این بی‌مهری‌ها و ضربه زدن‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با حضور ناشران و کتابفروشی‌هایی خارج از استان است که درست است برای بالا بردن سطح تنوع و کیفیت باید حضور پر رنگ باشد اما باید در برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها، حداقل کتاب فروشی‌های بومی‌ و مستقر در استان را مورد حمایت قرار دهند اما این در حالی است که کتابفروشی‌های خارج از استان را زیر پر و بال خود می‌گیرند و با دادن تخفیف‌های آنچنانی به آنها بها می‌دهند که با کوله‌باری از سود و درآمد راهی شهرهای خودشان می‌شوند و ما کتابفروشی‌های بومی‌استان با باری از بدهی و ضرر و زیان می‌مانیم.
باقریان می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات، دریافت حق عضویت از کتابفروشی‌هاست. قشری که کار فرهنگی انجام می‌دهند و درآمد آنچنانی ندارند این حق عضویت‌ها برایشان زیاد است.
وی می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات هزینه بالای چاپ و گرانی کاغذ است که به دلیل عدم حمایت از سوی متولیان و ارائه مشوق‌ها، باعث شده تا کتابفروشان نیز متضرر شوند و حتی فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز افت پیدا کند.
وی اضافه می‌کند: گاهی خود ما برای برخی کتاب‌هایمان تخفیف اعمال می‌کنیم تا شاید بتوانیم مردم را به پای کتابفروشی‌ها بکشانیم و این باعث ترغیب شهروندان به سمت کتابخوانی شود و ما هم درآمدی داشته باشیم.
مشکلات برگزاری نمایشگاه کتاب
باقریان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مشکلات برگزاری نمایشگاه توسط فرهنگ و ارشاد لرستان نیز اشاره و بیان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات این است که اداره کل فرهنگ و ارشاد نمایشگاه با تخفیف برگزار می‌کند اما برای ثبت کتاب‌ها در سامانه، نمی‌توان کتاب‌های قدیمی‌را ثبت کرد و فقط به کتاب‌ها با چاپ جدید اجازه ثبت می‌دهند.
وی می‌افزاید: کتاب‌های قدیمی‌قیمت‌شان به روز نیست و بارکد ندارند و همین امر نیز باعث شده تا کتابفروشی چون ما که عمده فعالیتش در فروش کتاب‌های قدیمی‌است و همین کتاب‌ها مشتریان زیادی دارند را از دست بدهیم و نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
باقریان تصریح می‌کند: همچنین در صورت شرکت در نمایشگاه تخفیفی، نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد مبالغ تخفیفی اعمال شده را چندین ماه و حتی سال بعد، پرداخت می‌کند. فاطمه حافظی / جام جم لرستان

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/230697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران