پیام مازند

آخرين مطالب

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران :

پایه‌های تحریم علیه ایران با پیوستن به پیمان شانگهای لرزان خواهد شد سياسي

پایه‌های تحریم علیه ایران با پیوستن به پیمان شانگهای لرزان خواهد شد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران پذیرش ایران به عنوان عضو دائم سازمان منطقه‌ای شانگهای را زمینه ساز ترک برداشتن و لرزان شدن پایه‌های تحریم بر اقتصاد ایران دانست و گفت : طی سال های آینده اثرات مثبت این اتفاق مهم و راهبردی برای مردم و بخصوص فعالین اقتصادی مشخص خواهد شد .

یوسف محنت فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سازمان شانگهای در ابتدای تاسیس یک سازمان بین دولتی بود که همکاری همه جانبه اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی با تاسیس این سازمان مورد نظر و پیگیری می شد و کشورهایی همچون روسیه و چین که نقش تعیین کننده ای در این سازمان دارند با تاسیس آن به دنبال ایجاد موازنه ای در برابر نفوذ آمریکا در منطقه بودند .
وی ادامه داد : پیوستن ایران به عنوان عضو اصلی این سازمان از دیدگاه اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی در مقابله با تحریم های غرب و آمریکا حائز اهمیت است و به نوعی کاهنده اثر تحریم ها می باشد و این عضویت دنیای دیگری را به روی اقتصاد ایران باز می کند .
محنت فر با اشاره به سیاست تک قطبی و یک جانبه گرایانه آمریکا و غربی ها در خصوص ایران ، گفت : آنها به دنبال آن بودند تا در دنیای اقتصادی برای ایران تصمیم گیری کنند و با تحریم هایی که وضع کردند ایران در جهان به کشوری منزوی شده مبدل و معرفی نمایند .
دانشیار گروه اقتصاد و انرژی دانشگاه مازندران افزود : اما با عضویت ایران در سازمان شانگهای تمامی برنامه ها تغییر کرد و اقبال به ایران برگشته است و دیگر نگاه یک جانبه گرایانه آمریکا با رویکرد قدرت طلبی که با به راه انداختن جنگ اقتصادی بود جواب نمی دهد و مساله جدیدی را در برندارد و آمریکا در حقیقت بازنده این میدان در حوزه سیاسی و اقتصادی خواهد بود .
وی ادامه داد : پیوستن ایران به سازمان شانگهای باعث می شود تا اثر تحریم های اقتصادی و سیاست های اقتصادی آمریکا علیه ایران کم اثر و کم رنگ بشود . 
این استاد دانشگاه گفت : همچین پذیرش عضویت ایران در سازمان شانگهای در این برهه زمانی برای کشور ما نیز مهم است چرا که کشور با چالش های مالی ، بانکی و اقتصادی زیادی مواجه است که با وجود داشتن ظرفیت ها و قابلیت های فراوان اما این چالش ها از جمله بیکاری ، تورم و کسری بودجه به علت کاهش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و سایر مشکلات پیش روی تولید و صادارت واردات مواد اولیه و کاهش سرمایه سرمایه گذاری مستقیم خارجی را داریم . 
وی در خصوص وضعیت برتر و ممتاز کشورهای عضو سازمان شانگهای اظهار داشت : این کشور ها یک چهارم وسعت خشکی جهان ، حدود 44 درصد جمعیت جهان ، بیشترین مصرف انرژی را دارند ضمن این که 2 کشور این سازمان در شورای امنیت سازمان ملل به صورت دایم عضویت دارند ، سه کشور هم شامل هندوستان ، چین و روسیه در از مجموعه کشور های موصوف به بریکس هستند که سیاست های اقتصادی ویژه ای را برای جهان و منطقه آسیا تعریف می کنند و همه اینها موقعیت سازمان شانگهای را با اهمیت کرده است.
او افزود : عضویت هند ، روسیه و چین در بریکس ضمن گره گشایی از مشکلات اقتصادی خودشان ، می تواند رفع کننده مشکلات اقتصادی کشورهای دیگر نیز باشد چون به دنبال تشکیل بانک مشترک ، روابط پولی مشترک و نیز واحد پول مشترک و سایر تعاملات اقتصادی و سیاسی هستند.
دکتر محنت فر گفت : با توجه به اینکه ظرفیت حضور کشورهای شانگهای در بریکس قابل قبول است ، این خود در تصمیم گیری ها برای منافع کشورهای عضو این سازمان در سطح جهانی تاثیر خواهد داشت .
وی با اشاره به اینکه دیگر دیدگاه دنیای تک قطبی مورد نظر آمریکا به سر آمده است و دیگر آمریکا محور اقتصادی و سیاسی جهان نخواهد بود ، افزود : بنا بر این آمریکا دیگر نقش اصلی تصمیم گیری ها را در اقتصاد جهانی نخواهد داشت و از این پس سازمان شانگهای با قدرت بالا تری به صورت هدفمند در جهان کنونی پیش می رود .
این استاد دانشگاه اظهار داشت : در سازمان شانگهای با رهبری کشورهای چین ، روسیه ، هندوستان و جمهوری اسلامی ایران شاهد سیاست های اقتصادی دقیقتر و کارا تری خواهیم بود و دیگر ایران نیازی به کشورهای غربی بویژه آمریکا نخواهد داشت و اگر آمریکا همچون 10 سال گذشته به دنبال ایجاد مشکل اقتصادی برای ایران باشد و بخواهد ایران را تحت فشار بگذارد نخواهد توانست و تهدیدات اقتصادی آمریکا و تحریم اقتصادی تاثیر زیادی در روند پیشرفت اقتصادی در ایران نخواهد داشت .
وی افزود : کشورهای سازمان شانگهای سهم بالایی را در تجارت ، صادرات و واردات دارند که اینها مسائلی است که برای اقتصاد ایران حائز اهمیت می باشد چرا که کشور به صادرات به عنوان محرکه رشد اقتصادی نیاز دارد و با شرایط بکر و بستر مناسبی که این کشورها دارند ایران باید سهم خود را در صادرات و تجارت به طور کلی افزایش دهد .
محنت فر گفت : روسیه با ایران منافع سیاسی و اقتصادی مشترکی دارد ، همچنین ازبکستان بازار مصرفی بزرگی برای ایران است و قزاقستان با برخورداری از آزادی اقتصادی خوب می تواند برای بهره برداری کشورمان از این ظرفیت صادرات کالاها و خدمات مناسب باشد .

پیام مازند


ظرفیت های مورد توجه ایران برای کشورهای سازمان شانگهای
وی گفت : علاوه بر این ، چین شریک تجاری مهم ایران است و عضویت ایران در این شرایط انتفاع دوجانبه برای ایران و چین دارد و به تحکیم روابط و تحقق سند 25 ساله بین ایران و چین کمک دوچندان می کند و از سوی دیگر هندوستان با سرمایه گذاری که در بندر چابهار دارد اهداف صادراتی زیادی را در کشور دنبال می کند . 
او اضافه کرد : چابهار به عنوان بندر استراتژیک مطمنا در شرایط کنونی بیشتر مورد توجه کشورهای شانگهای بویژه چین و هندوستان قرار می گیرد چرا که بندری استراتژیک برای ترانزیت کالا به آسیای میانه است .
این استاد دانشگاه توضیح داد : البته شرایط ویژه و استراتژیک ایران و زیر ساخت های حمل و نقل ریلی و دریایی باعث شده که این کشور از سوی کشورهای عضو شانگهای مورد توجه جدی قرار بگیرد و این کشورها برای برخورداری از این ظرفیت که در جغرافیای اقتصادی ایران مشهود است به دنبال جذب ایران در شانگهای باشند.
وی با اشاره به اینکه تنها پذیرفته شدن در شانگهای نباید ملاک اول و آخر ایران باشد ، افزود : این مساله زمانی اهمیت پیدا می کند که با ایجاد روابط اقتصادی و دیپلماسی فرصت های بزرگ اقتصادی را فراهم آوریم چون کشورهای عضو سازمان شانگهای به کالاها و بنادر و شبکه ریلی ایران نیاز دارند و باید از این ظرفیت ها به نحو احسن برای برقراری ارتباطات و تعاملات اقتصادی استفاده شود .
محنت فر به شعار امسال رهبری مبنی بر پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید اشاره و تصریح کرد : محور قرار دادن مساله تولید از سوی رهبری نمادی از اقتدار ملی و اقتصادی است و حالا که به شانگهای ملحق شده ایم فرصت مناسبی است تا از این طریق پیمانکاران ، مهندسان و متخصصان و فن آوران درنگ نکنند، تولید کنندگان با تولید مطلوب محصولات ، صادرات کنندگان باصادرات و شرکت های دانش بنیان برای فعالیت در این کشورها فعال بشوند و به هر طریق ممکن سهم تجاری ایران را از بعد صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی افزایش دهند.
وی اضافه کرد : کشور نیازمند تحول ساختاری در اقتصاد است و باید از این فرصت استفاده مطلوب و مناسب کرد و برای اقتصاد ایران جایگاهی مطلوب در میان کشورهای عضو شانگهای و در منطقه تعریف و ایجاد کرد که این امر با همت، تلاش مضاعف همراه با دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی مناسب برای صادرات امکان پذیر می باشد.
دانشیار دانشگاه مازندران گفت : عضویت دایم ایران در سازمان شانگهای بهترین شرایط برای ایجاد فرصت های جذب سرمایه گذاری خارجی است و البته ایران هم با توجه به نیروی کار جوان و متخصص در حوزه های مختلف سد سازی ،راه و ساختمان، کشاورزی صنایع مختلف و خدمات فنی و مهندسی می تواند در آن کشور ها سرمایه گذاری نماید .
برچسب‌ها
حمل و نقل ریلی سازمان همکاری شانگهای چابهار روابط خارجی دولت سیزدهم بریکس دانشگاه مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/230724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد