پیام مازند

آخرين مطالب

11 نوآوری که تاریخ را تغییر داد / از دستگاه چاپ تا ظهور پول های کاغذی علمي

11 نوآوری که تاریخ را تغییر داد / از دستگاه چاپ تا ظهور پول های کاغذی
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از هیستوری، همیشه خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی بوده که انسان را به سوی پیشرفت سوق داده است، از اختراعات پیشگام گرفته تا پیشرفت‌های جسورانه علمی و پزشکی، درمورد 11 نوآوری که مسیر تاریخ بشر را تغییر داده است، بیشتر بدانید.
دستگاه چاپ قبل از ظهور اینترنت، هیچ نوآوری به اندازه دستگاه چاپ گوتنبرگ به گسترش دانش کمک نکرد.
دستگاه گوتنبرگ که در سال 1440 در ماینز آلمان توسعه یافت، با استفاده از قالبی که امکان تولید سریع قطعات از نوع آلیاژ سرب را فراهم می‌آورد، کمک بزرگی به صنعت چاپ کرد.
دستگاه چاپ نه تنها کتاب‌ها را برای طبقات پایین جامعه مقرون به صرفه کرد، بلکه به روشنگری و گسترش ایده‌های جدید و اغلب بحث برانگیز کمک کرد. این دستگاه در برانگیختن انقلاب‌ها، تحولات مذهبی و اندیشه علمی آنقدر تأثیرگذار بود که مارک تواین بعدا نوشت: "آنچه امروز در جهان هست، چه خوب و چه بد، مدیون گوتنبرگ است. "

پیام مازند

قطب نما قطب نما‌های مغناطیسی ممکن است توسط ماهواره‌ها و سیستم‌های موقعیت یابی جهانی تا حدودی منسوخ شده باشند، اما تأثیر آن‌ها در ناوبری و اکتشاف اولیه غیرقابل تخمین است. قطب نما در اصل در چین اختراع شد، اما در قرن 14 قطب نما‌ها به طور وسیعی جایگزین ابزار‌های نجومی، به عنوان ابزار اصلی ناوبری دریانوردان شده بودند. قطب نما روشی قابل اعتماد برای عبور از اقیانوس‌های جهان را در اختیار کاوشگران قرار داد. همچنین قطب نما اجازه تعامل - چه مسالمت آمیز و چه غیر آن - را به مردم دنیا داد.

پیام مازند

پول کاغذی در طول تاریخ، پول به شکل فلزات گرانبها، سکه‌ها و حتی کالا‌های مختلفی وجود داشت، اما ظهور پول کاغذی دوران جدیدی را رقم زد، دنیایی که در آن پول می‌تواند کالا و خدمات را خریداری کند با وجود اینکه خودش ارزش ذاتی ندارد. ارز کاغذی در چین در قرن نهم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، اما تا اواخر دهه 1600 در اروپا ظاهر نشد. باتوجه به کمبود مکرر سکه، بانک‌ها اسکناس‌های کاغذی را به عنوان وعده‌ای در برابر پرداخت‌های آینده فلزات گرانبها منتشر کردند.

پیام مازند

در اواخر قرن نوزدهم بسیاری از کشور‌ها شروع به صدور وجه قانونی تحت حمایت دولت کردند که دیگر نمی‌توانست به طلا یا نقره تبدیل شود. روی آوردن به پول کاغذی نه تنها باعث نجات دولت‌های در حال بحران بود، بلکه دوره جدیدی از مقررات پولی بین المللی را نیز شکل داد.
فولاد در حالی که جوامع بشری اولیه از سنگ، برنز و آهن استفاده گسترده‌ای می‌کردند، فولاد بود که به انقلاب صنعتی دامن زد و شهر‌های مدرن را ساخت. شواهد مربوط به ابزار‌های فولادی به 4000 سال پیش برمی گردد، اما این آلیاژ تا دهه 1850 تولید انبوه نشد. سپس فولاد به یکی از بزرگترین صنایع روی کره زمین تبدیل شد و در ایجاد همه چیز از پل‌ها و راه آهن گرفته تا آسمان خراش‌ها و ماشین‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

پیام مازند

چراغ برق در حالی که به راحتی می‌توان آن‌ها را بدیهی تلقی کرد، اما تنها چیزی که نیاز است یک قطع برق کوتاه مدت است تا اهمیت نور‌های مصنوعی را به ما یادآوری کند. چراغ‌های برقی که در اوایل قرن نوزدهم توسط همفری دیوی و چراغ قوس کربنی اش راه اندازی شد، به لطف مخترعانی مانند وارن د لا رو، جوزف ویلسون سوان و توماس آلوا ادیسون در دهه 1800 توسعه یافت. این ادیسون و سوان بودند که اولین لامپ‌های طولانی مدت را در سال 1879 و 1880 ساختند و جامعه را از وابستگی تقریباً کامل به نور روز آزاد کردند.

پیام مازند

چراغ‌های برقی در همه چیز از روشنایی خانه و چراغ‌های خیابان گرفته تا چراغ قوه و چراغ‌های جلو اتومبیل استفاده می‌شود. شبکه‌های پیچیده‌ای از سیم‌ها که برای تغذیه لامپ‌های اولیه نصب شده اند نیز به ایجاد اولین سیم کشی برق خانگی کمک کرده و راه را برای بی شماری دیگر از لوازم خانگی هموار کرده است.
اهلی کردن اسب از زمان اهلی شدن اسب‌ها در حدود 5500 سال پیش، آن‌ها به طور جدایی ناپذیری با رشد انسان پیوند خورده اند. آن‌ها مردم را قادر ساختند تا مسافت‌های زیادی را طی کنند و به فرهنگ‌های مختلف این فرصت را داد که تجارت و ایده‌ها و فناوری را مبادله کنند. قدرت و چابکی اسب به این معنی است که اسب‌ها می‌توانند بار حمل کنند، زمین‌های کشاورزی را شخم بزنند و انسان‌ها را نیز حمل کنند.

پیام مازند

شاید از همه مهمتر، اسب‌ها ماهیت جنگ را تغییر دادند. قبلا جنگجویان از هیچ چیز بیشتر از یک ارابه با اسب یا یک جنگجوی سواره نمی‌ترسیدند و جوامعی که در استفاده از اسب‌ها مسلط بودند معمولاً در جنگ غالب می‌شدند.
ترانزیستور‌ها ترانزیستور یک نوآوری مهم در تاریخ است و یکی از اجزاء ضروری تقریباً هر ابزار الکترونیکی مدرن است. این دستگاه‌های نیمه هادی کوچک که برای اولین بار در اواخر سال 1947 توسط آزمایشگاه بل توسعه یافتند، امکان کنترل دقیق مقدار و جریان را در تخته مدار فراهم می‌کنند. ترانزیستور‌ها که در اصل در رادیو‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون تبدیل به قطعه‌ای اساسی از مدار در تعداد بیشماری از دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، تلفن همراه و رایانه شده اند. میزان ترانزیستور‌ها در مدار‌های مجتمع تقریباً هر دو سال یکبار دو برابر می‌شود (پدیده‌ای که به قانون مور معروف است) بنابراین تأثیر قابل توجه آن‌ها بر روی فناوری در حال افزایش است.

پیام مازند

بزرگنمایی عدسی‌ها لنز‌های بزرگنمایی ممکن است یک اختراع غیرقابل توجه به نظر برسند، اما استفاده از آن‌ها تصویری کلی از همه چیز از ستارگان و کهکشان‌های دور گرفته تا عملکرد جزئی سلول‌های زنده را برای بشر ارائه کرده است. لنز‌ها برای اولین بار در قرن 13 به عنوان یک وسیله کمکی برای افراد کم بینا مورد استفاده قرار گرفتند و اولین میکروسکوپ و تلسکوپ در اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 ساخته شدند. لنز‌های بزرگنمایی منجر به پیشرفت‌های جدیدی در زمینه‌های فراوانی از جمله نجوم، زیست شناسی، باستان شناسی، بینایی سنجی و جراحی شده است.

پیام مازند

تلگراف تلگراف اولین مورد در خط توسعه طولانی ارتباطات بود که بعداً شامل رادیو، تلفن و ایمیل شد. تلگراف که در قرن‌های 18 و 19 توسط بسیاری استفاده می‌شد، از کد معروف مورس (ساموئل مورس) برای انتقال پیام با متوقف کردن جریان برق در امتداد سیم‌های ارتباطی استفاده کرد. خطوط تلگراف در دهه 1850 افزایش یافت و تا سال 1902، کابل‌های فرا اقیانوسی کره زمین را احاطه کردند. تلگراف و جانشینان بی سیم آن اولین پیشرفت عمده در ارتباطات جهانی بودند. توانایی ارسال سریع پیام‌ها در فواصل دور، تأثیر غیرقابل وصفی بر دولت‌ها، تجارت، بانک، صنعت، جنگ و رسانه‌های خبری گذاشت و بستری برای عصر اطلاعات تشکیل داد.

پیام مازند

آنتی بیوتیک‌ها آنتی بیوتیک‌ها که یک قدم بزرگ در زمینه پزشکی به شمار می‌روند، با کشتن و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر، جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند. دانشمندانی مانند لوئیس پاستور و جوزف لیستر اولین کسانی بودند که باکتری‌ها را شناختند و تلاش کردند با باکتری‌ها مبارزه کنند، اما این الکساندر فلمینگ بود که اولین جهش را در آنتی بیوتیک‌ها انجام داد هنگامی که در سال 1928 به طور تصادفی کپک مهار کننده باکتری موسوم به پنی سیلین را کشف کرد.

پیام مازند

هیچ کجا تأثیر آن‌ها بیشتر از میدان جنگ مشهود نبود. در حالی که تقریباً 20 درصد از سربازانی که به ذات الریه باکتریایی مبتلا شده بودند در جنگ جهانی اول جان باختند، اما با آنتی بیوتیک‌ها این تعداد در طول جنگ جهانی دوم به یک درصد کاهش یافت. آنتی بیوتیک‌ها از جمله پنی سیلین، ونکومایسین، سفالوسپورین و استرپتومایسین تقریباً با هر نوع عفونت شناخته شده از جمله آنفولانزا، مالاریا، مننژیت، سل و اکثر بیماری‌های مقاربتی مقابله کرده اند.
موتور بخار اگر پیشرفت اولیه موتور بخار نبود، هیچ یک از روش‌های حمل و نقل از جمله خودرو‌ها، هواپیما‌ها، کارخانه‌ها، قطار‌ها، فضاپیما‌ها و... عملی نمی‌شد. اولین استفاده عملی از احتراق خارجی به سال 1698 برمی گردد، زمانی که توماس ساوری یک پمپ آب با بخار تولید کرد. موتور‌های بخار سپس در اواخر دهه 1700 توسط جیمز وات تکمیل شدند و در طول انقلاب صنعتی یکی از مهمترین جهش‌های تکنولوژیکی در تاریخ بشر را تقویت کردند.

پیام مازند

در طول دهه 1800، احتراق خارجی باعث پیشرفت تصاعدی در حمل و نقل، کشاورزی و تولید شد. از همه مهمتر، اصل موتور بخار در حرکت، زمینه را برای نوآوری‌های بعدی مانند موتور‌های احتراق داخلی و توربین‌های جت فراهم کرد که باعث ظهور ماشین‌ها و هواپیما‌ها در طول قرن بیستم شد.
بیشتر بخوانید
6 نوآوری و اختراع جنگ جهانی دوم که زندگی روزمره را تغییر داد گزارش از سید حسین موسوی
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/233522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه می‌دهد

تجمع خودجوش بانوان بافقی در حمایت از طرح نور فراجا

توزیع 1000 بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

300 برنامه هفته کار وکارگر در مازندران اجرا می شود

اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران

بیش از 8 هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر 14 سال مازندران

گرامیداشت هفته کارگر در مازندران با 300 برنامه

300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران اجرا می شود

نشاکاری 25 درصدی شالیزار‌های محمودآباد

بیش از 8 هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

بررسی پرونده پتروشیمی مازندران

گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟

توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

راه 10 روستای مازندران مسدود شد

ضارب فراری دختران دانش‌آموز که دستگیر شد کیست؟

توضیح معاون وزیر درباره ادامه کار «طرح نور»

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر ادامه دارد

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

ملاقات مردمی رییس کل دادگستری مازندران

مرور مهم‌ترین اخبار سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 قم

آموزش مهارت‌های دیجیتال به 10هزار دانش‌آموز سنندجی

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته به سمت مازندران

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

استقبال مازندرانی ها از طرح « نور» مطلوب است/ دستگیری تعداد اندک

لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده

مدیرعامل استقلال ملاثانی:آماده بازی بودیم ولی به ورزشگاه راهمان ندادند،آیا گناه کردیم؟/ بودجه کل تیم ما به اندازه یک بازیکن فولاد است

طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو

رقابت 38 هزار داوطلب آزمون سراسری از فردا در مازندران

میر جلیلی:اردوی راهیان نور فرصتی برای آشنایی با شهداست

آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران

آسمان مازندران امروز ابری و باران پراکنده

خط کشی 100 کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تولید بیش از 587 میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

طغیان رودخانه میرود در بابل

آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

پیش‌بینی 80 درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر

شرایط ترافیکی و جوی در راه‌های مازندران

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

ضبط و معدوم‌سازی 700 کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران

تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر

تخصیص 108 میلیارد اعتبار برای طرح های آب و خاک محمودآباد