پیام مازند

آخرين مطالب

تک معادله بیت کوین و حل معمای پولشویی در ایتالیا اقتصادي

تک معادله بیت کوین و حل معمای پولشویی در ایتالیا
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


مطالعه‌ای با همکاری دانشگاه پلی‌تکنیک میلان نشان داد که استفاده از بیت‌کوین برای اهداف غیرقانونی حتی خطرناکتر از استفاده از پول الکترونیکی یا نقل و انتقالات بانکی است و مشخص شد تعداد عملیات غیرقانونی انجام شده با استفاده از بیت‌کوین بسیار کم است.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بیت‌کوین یک ارز مجازی غیر متمرکز و تا حدی ناشناس است.
شما بر اساس رمز نگاری و فناوری نوین هر نوع کالا یا خدماتی را خریداری می‌کنید. معاملات توسط همه کاربران برنامه امکان پذیر است. سیستمی کاملا امن که امکان هک شدن را نمیدهد. این رمز پول بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و به سرعت دشمن عمومی شماره یک برای تامین مالی تروریسم تا مواد مخدر و همچین روش‌های مقابله با پولشویی می‌شود. در اینجا رابطه بیت‌کوین و پولشویی در قوانین ایتالیا و هشدار‌های صادره، تجزیه و تحلیل می‌شود. مقامات از مضرات پولشویی و مشکلات آن در ارتباط با رمز ارز‌ها می‌گویند. خطر پولشویی اولین خطر استفاده از رمز ارزهاست. در سال‌های گذشته در ایتالیا موارد خطر از این طریق مورد توجه قرار گرفته و معاملات مشکوکی مشاهده شده است. به گزارش (FATF) بیت‌کوین قابلیت ردیابی مشخصی را ارائه نمی‌دهد. بیت‌کوین ممکن است به عنوان ابزاری برای جنایتکاران تروریستها، سرمایه‌گذاران و فرارکنندگان مالیات مورد استفاده قرار گیرد. آژانس‌های بین‌المللی به دنبال مسیری برای ارائه سیاست‌هایی برای حفاظت از سیستم مالی جهانی در برابر پولشویی هستند.
معاون دادستان ملی مبارزه با مافیا می‌گوید: بیت‌کوین یک اختراع مبتکرانه است، ولی درگستره پولشویی نهفته و همه رمز ارز‌های رمزنگاری شده ناشناسند و این امر برای پولشویان بسیار جذاب است. پلیس و مقامات امنیتی مالی نیز در مورد خطرات آن هشدار داده‌اند. بیت‌کوین، بدون هیچ مشکلی تحت قوانین ایتالیا قرار میگیرد. جرم پولشویی با ماده 648- قانون مجازات ایتالیا تعیین و رفتار کسانی را که در اقدامات متمایز از مشارکت در جرم پیش‌بینی شده را مجازات می‌کند. در مورد خرید بیت‌کوین با پول غیرقانونی، تحت یکی از سه مدل واقعی قانون کیفری ایتالیا (یعنی جایگزینی، انتقال یا انجام سایر فعالیتها) قرار می‌گیرد. بر اساس مقرراتی که در مورد پول کالا یا سایر اموال غیرقانونی رفتار پنهان‌کاری انجام می‌شود، حتی ممکن است تحت اولین یا سومین مدل‌ها قرار گیرد. احتمال اینکه بیت‌کوین به سیستمی برای پولشویی درآمد‌های غیرقانونی بین المللی تبدیل شود، مستقیماً با توانایی آن در جلوگیری از شناسایی منشأ آن‌ها متناسب است. در حالی که غیرقابل انکار است که مکانیسم بلاک‌چین یک ابزار معتبر برای ردیابی معاملات آنلاین انجام شده با استفاده از بیت‌کوین است، با این وجود نشان داده شده که این زنجیره در نهایت مطابق با یک الگوریتم ریاضی محض است که حل آن نه تنها پیچیده بلکه ردیابی آن دشوار است. در مورد ارز‌های مجازی، آنچه واقعاً تضمین نمی‌شود، ارتباط بین آدرس‌های معامله و هویت کسانی است که در واقع آن‌ها را کنترل می‌کنند، بنابراین این احتمال بسیار زیاد شده که انتقال و جایگزینی‌ها شناسایی ریشه‌های جنایی را پیچیده کند. بیت‌کوین ناشناس نیست بلکه شبه ناشناس است، زیرا "نام مستعار" یا حساب بیت‌کوین نشان داده شده توسط یک سری اعداد و حروف، هنگامی که توسط پلیس ردیابی شده است، هیچ ردیابی دیگری را امکان پذیر نمیکند.
در مورد خطر پولشویی دلایل مختلفی وجود دارد که ما با ملاحظاتی که در بالا ذکر شد مخالفیم. این استدلال که بیت‌کوین یک اختراع مجرمانه است، عمیقا اشتباه است. بیت‌کوین توسط جنایتکاران، قاچاقچیان و یا فروشندگان مواد مخدر ایجاد نشده است. این از جامعه‌ای از فعالان رایانه‌ای بیرون آمد که از دهه 1990 در پروژه پول دیجیتال کار می‌کردند. آن‌ها متخصصان کامپیوتری بودندکه به شدت متعهد به اطمینان از حفظ حریم خصوصی بودند. برخی از آن‌ها تجربه دانشگاهی داشتند برای آنها، گمنامی حیله‌ای برای فرار از کنترل مقامات پلیس نبود بلکه راهی برای مقابله با استبداد نظارت بود. در عین حال، ادعای اینکه بیت‌کوین در ردیابی مبادلات، واضح نمی‌باشد، منکر شیوه عملکرد کل سیستم است. معاملات در یک پایگاه داده توزیع شده در دسترس آزاد موجود هستند. هرکسی می‌تواند بررسی کند که مقدار معینی بیت‌کوین به شخص دیگری فروخته و تاریخچه هر تراکنش را کشف کند. بررسی اینکه کدام کیف پول حاوی بیت‌کوین خاصی است یا مسیری که مقدار مشخصی برای رسیدن به مقصد خاصی طی می‌کند، دشوار نیست. همان گمنامی ادعایی که بیت‌کوین برای کاربران خود تضمین می‌کند، این امر مقامات بخش‌های مختلف را بسیار می‌ترساند. مطالعات سه دانشمند ایتالیایی نشان داد آدرس‌ها را در خوشه‌هایی که می‌توانند متعلق به یک کاربر یا گروهی از کاربران باشند، شناسایی، کاربران و نام مستعار آن‌ها را طبقه‌بندی کرده و حتی داده‌های پیچیده استخراج شده از آن‌ها را نشان دهد.
کار ارائه شده توسط تیمی در دانشگاه کالیفرنیا نتایج مشابهی را به دنبال داشت؛ مطالعه‌ای با همکاری دانشگاه پلیتکنیک میلان نشان داد که استفاده از بیت‌کوین برای اهداف غیرقانونی حتی خطرناکتر از استفاده از پول الکترونیکی یا نقل و انتقالات بانکی است. تأکید شد که بیت‌کوین یکی از ارز‌های قابل ردیابی است. تعداد عملیات غیرقانونی انجام شده با استفاده از بیت‌کوین بسیار کم است. اخیراً، یک شرکت ایتالیایی که خطر پولشویی هر معامله خاص بیت‌کوین را ارزیابی میکند. گروه اطلاعات بلاک‌چین در ونکوور نیز بسیار شناخته شده است بنابراین به نظر نمی‌رسدکه سازمان‌های جنایتکار بزرگ هنوز دلار را به بیت‌کوین ترجیح دهند. زیرا بیت‌کوین "نقدینگی بازار ندارد" و به راحتی برای اهداف پولشویی استفاده نمیشود. حتی با کنار گذاشتن این واقعیت که بیت‌کوین هیچگونه ناشناس بودن را تضمین نمی‌کند، محققان میگویند هر عملیاتی که واقعیت را فریب داده یا مخفی کند و جنبه‌های دیگر رویداد واقعی را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است به دلایل دیگری مجازات شود، اما چنین فعالیتی نمی‌تواند پولشویی باشد. در مورد بیت‌کوین، تنها اختفا به مالک احتمالی آن مربوط می‌شود. پول مجازی، که می‌تواند با شبهه ناشناس بودن پنهان شود. از نظر فیزیکی، دارایی تحت هیچگونه اختفائی قرار نمی‌گیرد و در نتیجه معاملات کاملاً قابل ردیابی است. به نظر نمی‌رسد که پول مجازی از طریق معاملات آنلاین جرم پولشویی باشد. پولشویی سایبری به دو نوع تقسیم می‌شود: "شستشوی سایبری ابزاری" و "تقلب اینترنتی" اولین مورد زمانی است که حداقل یکی از سه مرحله شستشو (تزریق، لایه بندی و ادغام) به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. در شستشوی اینترنتی سایبری، تمام مراحل پولشویی پول‌های کثیف به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. پول مورد نیاز برای شستشو در حال حاضر به صورت دیجیتالی در دسترس است و روش‌های شستشو سریع و آسان است. هنگام خرید بیت‌کوین هیچ اختفاء آشکاری وجود ندارد. در خرید با انتقال از کارت اعتباری استفاده می‌شود و مجریان قانون می‌توانند ردیابی کنند. در صورت انتخاب استفاده از ارز مجازی باید هویت کاربر را مطابق مقررات مبارزه با پولشویی 25 مه 2017 ارائه دهد. بیت‌کوین در بلاک‌چین‌ثبت می‌شود. این سیستم قدری شفاف است که پس از مشخص شدن یک بیت‌کوین مشکوک، میتوان فهمید چه کسی از آن استفاده کرده پس از اتمام معامله هیچ کس نمی‌تواند بیت‌کوین‌ها را با جنایت ادعایی مرتبط کند. هیچگونه ردیابی احتمالی برای معاملات بیت‌کوین وجود ندارد، زیرا این عملیات هنگام تبدیل پول نقد به ارز مجازی در منبع آن ناشناس بوده علاوه بر آن، از آنجا که بیت‌کوین مبتنی بر سیستمی غیر متمرکز است که با هیچ مداخله‌ای از سوی مقامات مرکزی ناسازگار است، عدم توقیف هرگونه کالای فیزیکی را تضمین می‌کند. در نهایت، ساختار غیر متمرکز بیت‌کوین نظارت را بسیار دشوار می‌کند. هیچ مرجعی وجود ندارد که دولت بتواند به او دستور دهد تمام معاملات مشکوک گزارش شود. این سیستم مبتنی بر یک شبکه همتا به همتا است که به طور خودکار توسط یک الگوریتم مدیریت می‌شود.
نتیجه
اگر پولشو‌ها سرمایه قابل توجهی را بر روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند، در یک ضربه، خطر جلب توجه همه نهاد‌های مجری قانون را به همراه خواهند داشت. این همان چیزی است که در اینترنت در اوایل دهه 2000 اتفاق افتاد. در آن زمان بسیاری از مفسران از خطر پولشویی اینترنتی انتقاد کردند. ادوارد پی ریندلر مشاور ویژه بیل کلینتون استدلال کرد که اینترنت مرز جدید جنایت جهانی شده که امکان شستشو وجود دارد. با این حال، امروزه این اعتقاد یکسان وجود دارد که تنها گذار از پول نقد به پول دیجیتال می‌تواند پولشویی را شکست دهد؛ بنابراین اینترنت از یک ابزار خطرناک به یک متحد ارزشمند در مبارزه با پولشویی تبدیل شده است. چه کسی می‌داند؟ آیا ممکن است اتفاق مشابهی در مورد بیت‌کوین رخ دهد؟
هستی مدبری؛ کارشناس امور بانکی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/233783/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت