پیام مازند

آخرين مطالب

افزایش سرعت مازندران در تاریخ‌سازی برای ورزش ایران ورزشي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – ایرنا – تاریخ‌سازی کشتی‌گیران مازندرانی طی سه ماه در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان، المپیک توکیو و قهرمانی جوانان جهان نشان می‌دهد با وجود همه کاستی‌هایی زیرساختی، با تلاش مربیان سازنده استان سرعت افتخارآفرینی کشتی مازندران در عرصه‌های بین‌المللی بیشتر شده است.

به گزارش ایرنا، کشتی مازندران ریشه و پیشینه‌ای طولانی در ورزش ایران دارد و دهه‌هاست که در حال افتخارآفرینی برای کشور در میادین معتبر و مختلف بین‌المللی است. از دهه 40 میلادی که امامعلی حبیبی نخستین طلای تاریخ ایران در المپیک را به دست آورد تا امروز می‌توان رد پای پررنگ کشتی این استان در تاریخ ورزش کشور را مشاهده کرد. اما اوج این افتخارآفرینی‌ها در همین چند ماه اخیر رقم خورده است. پرچمداری کشتی مازندران در کاروان المپیک ایران با کسب سه مدال از هفت مدال، رکوردشکنی آزادکاران جوان مازندرانی در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان با کسب پنج مدال طلا توسط و حالا نیز کسب 6 مدال از هفت مدال تیم ملی ایران در مسابقات جهانی اسلو آخرین نمونه‌های تاریخ‌سازی کشتی‌گیران مازندرانی در عرصه‌های معتبر جهانی است.
حضور مازندرانی‌ها در این دوره از رقابت‌های جهانی کشتی آزاد برجسته‌تر از همه ادوار این رقابت‌ها بود. از 10 کشتی‌گیر تیم ملی هشت آزادکار اهل مازندران بودند که البته نیمی از این تعداد آزادکاران را آزادکاران جویباری تشکیل دادند تا مهر پایتختی کشتی جهان بر پیشانی این شهر ثبت شود. علاوه بر این هشت کشتی‌گیر، دو مربی یعنی مصطفی میرعمادیان و اباذر اسلامی نیز به عنوان اعضای کادر فنی همراه با کاروان تیم ملی به نروژ رفتند تا برای نخستین بار 10 چهره از کشتی آزاد مازندران همراه با تیم ملی در رقابت‌های جهانی حضور داشته باشند.
نتیجه این حضور پررنگ هم قابل دفاع و ارزشمند بود. از 7 مدال کسب شده توسط کاروان ایران 6 مدال توسط مازندرانی‌ها کسب شد. سه طلا، دو نقره و یک برنز حاصل تلاش آزادکاران مازندرانی در این رقابت‌ها بود که با کمی دقت امکان افزایش تعداد و خوش‌رنگ‌تر شدن مجموع مدال‌های کسب شده توسط مازندرانی‌ها نیز وجود داشت.
رحمان عموزاد از بهشهر در وزن 61 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی چراتی از جویبار در وزن 65 کیلوگرم، عرفان الهی از تنکابن در وزن 70 کیلوگرم، محمد نخودی از جویبار در وزن 79 کیلوگرم، حسن یزدانی چراتی از جویبار در وزن 86 کیلوگرم، کامران قاسم‌پور از جویبار در وزن 92 کیلوگرم، مجتبی گلیج از تنکابن در وزن 97 کیلوگرم و امیرحسین زارع از آمل در وزن 125 کیلوگرم هشت آزادکار مازندرانی عضو تیم ملی در رقابت‌های جهانی نروژ بودند که به جز عرفان الهی و رحمان عموزاد 6 نفر دیگر موفق به کسب مدال شدند.
رحمان عموزاد

پیام مازند


کشتی‌گیر جوان و آتیه‌دار بهشهری که مرداد امسال مقتدرانه در روسیه قهرمان رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان شده بود توانست نظر کادر فنی جدید تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان را برای پوشیدن دوبنده تیم ملی جلب کند و برای نخستین بار پا به رقابت‌های بزرگسالان کشتی جهان بگذارد. او در مسابقات جوانان جهان چهار کشتی با حریفانی از لهستان، آذربایجان، روسیه و هند انجام داد و هر چهار حریف را با اختلاف بالا شکست داد و صاحب مدال طلا شد. اما در رقابت‌های جهانی بزرگسالان پس از پیروزی 5-0 مقابل گمزاتگادزی هالیدوف از مجارستان در دور دوم به مصاف توشیهیرو هاسگاوا از ژاپن رفت و 9-5 شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت و در رده‌بندی وزن 61 کیلوگرم یازدهم شد. با این حال به اعتقاد مربیان و کارشناسان کشتی، عموزاد با توجه به سن کمی که دارد یکی از آینده‌داران کشتی ایران است.
امیرمحمد یزدانی

پیام مازند


کشتی‌گیر جوان جویباری که در مسابقات انتخابی تیم ملی توانست با پشت‌سر گذاشتن و کنار زدن کیان محمودجان‌لو آزادکار گلوگاهی عازم مسابقات نروژ شود، یک مدال نقره از این رقابت‌ها کسب کرد. یزدانی جوان نیز نخستین تجربه حضورش در رقابت‌های جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کرد و توانست نمایش خوبی ارائه دهد. او در دور نخست 10-0 گابریل جاناتچ از اتریش را شکست داد، در دومین کشتی 13 – 3 سباستین ریورا از پورتوریکو را از پیش رو برداشت، در یک‌چهارم نهایی 4 – 2 از سد کرزیستوف بینکوفسکی لهستانی گذشت و در نیمه‌نهایی نیز با برد نزدیک 5-4 مقابل عثمان‌اف از قرقیزستان راهی فینال شد تا برای کسب طلا با ژاگیر شاخیف روس و قهرمان بزرگسالان اروپا سرشاخ شود. یزدانی در فینال نتوانست از پس حریف قدرتمند روس برآید و پیش از پایان وقت کشتی با نتیجه 14 – 4 شکست خورد. اما مدال نقره ارزشمند او در نخستین تجربه رقابت‌های بزرگسالان جهان برای تیم ملی ایران 20 امتیاز به همراه داشت.
عرفان الهی

پیام مازند


آزادکار جوان تنکابنی که دو ماه پیش در روسیه با پشت‌سر گذاشتن حریفانی از امریکا، کنگو، قزاقستان، مولداوی و آذربایجان قهرمان جوانان جهان شده بود مانند عموزاد و یزدانی برای نخستین بار در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان جهان شرکت ‌کرد. او ابتدا جینتارو موتویاما از ژاپن را 8 – 0 شکست داد و در دومین مسابقه 4 – 2 نیکولای گراحمز از مولداوی را از پیش رو برداشت. الهی در یک‌چهارم نهایی نیز نمایش خوبی داشت و در رقابتی بسیار نزدیک با نتیجه 8 – 8 کشتی را به آوتاندیل کنتچادزه از گرجستان واگذار کرد و نتوانست در نیمه‌نهایی حضور یابد. او به دلیل راه یافتن حریف گرجستانی به فینال به گروه بازنده‌ها رفت و این فرصت را داشت تا مدال برنز را در نخستین تجربه جهانی بزرگسالان کسب کند. او در گروه بازنده‌ها باید از سد آرمان آندراسیان از ارمنستان می‌گذشت تا به دیدار رده‌بندی برسد. اما در این رقابت 6 صفر عقب افتاد و با این که توانست در اواخر وقت دوم نمایش خوبی ارائه دهد، نتوانست بیشتر از 5 امتیاز کسب کند و در رقابتی نزدیک 6 – 5 کشتی را به حریف ارمنستانی خود واگذار کرد و دستش از مدال کوتاه ماند. حضور الهی در دیدار رده‌بندی و کسب مدال برنز می‌توانست باعث قهرمانی ایران در این رقابت‌ها شود. عرفان الهی در این مسابقات هشتم شد.
محمد نخودی

پیام مازند


جوان جویباری کشتی آزاد ایران مانند عموزاد و الهی پس از کسب مدال طلا در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان مورد توجه کادر فنی تیم ملی بزرگسالان قرار گرفت و به اردوی تیم ملی دعوت شد. او در نخستین رقابت خود 11 – 0 حریف ایتالیایی‌اش آرون کانوا را شکست داد و در دوم 8 – 4 از سد آرمان آواگایان از ارمنستان گذشت. در یک‌چهارم نهایی 11-0 سیف‌الدین آلکما از فرانسه را پشت سر گذاشت و راهی نیمه‌نهایی شد. نیکا کنتچادزه گرجستانی حریف نخودی در نیمه‌نهایی بود که این مصاف نیز با نتیجه نزدیک 6-5 به سود نخودی پایان یافت تا در نخستین حضورش به فینال رقابت‌ها برسد و حریف یکی از نامداران تاریخ کشتی جهان یعنی جردن باروز امریکایی شود. نخودی در دیدار فینال نتوانست از پس تجربه و تکنیک و هوش باروز مشهور و کشتی‌بلد برآید و دیدار را 5 – 1 واگذار کرد و نایب قهرمان شد.
حسن یزدانی

پیام مازند


کشتی‌های باتجربه‌ترین کشتی‌گیر ایران در این رقابت‌ها و یکی از سه چهره شاخص و مشهور مسابقات طبق پیش‌بینی‌ها به دلیل رقابتی که بین او و دیوید تیلور امریکایی وجود داشت به پرمخاطب‌ترین کشتی‌های این مسابقات تبدیل شد. یزدانی طبق قرعه دور نخست را با استراحت پشت‌سر گذاشت و در دور دوم 12-2 عظمت دولت بیکوف از قزاقستان را شکست داد. در یک‌چهارم نهایی اتهان راموس از پورتوریکو را 10-0 کنار زد و به نیمه‌نهایی رسید و حریف آرتور نایفونوف روس شد. یزدانی حریف روس خود را 8-2 شکست داد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد همراه با دیوید تیلور به فینال رسید. تقابل تیلور و یزدانی این بار مقتدرانه و با نتیجه 6 – 2 به سود یزدانی پایان یافت تا سومین طلای جهانی در کارنامه یزدانی ثبت شود.
کامران قاسم‌پور

پیام مازند


کشتی‌گیر جویباری که چند سالی بود به دلیل هم‌وزن بودن با حسن یزدانی فرصت مناسبی برای نشان دادن توانمندی‌های خود نیافته بود با حضور در یک وزن بالاتر با وجود کمتر بودن وزنش نسبت به حریفان در وزن 92 کیلوگرم توانست صاحب دوبنده تیم ملی شود. قاسم‌پور نیز در نخستین تجربه جهانی بزرگسالان به مدال طلا دست یافت. او پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم 7-0 آندریل ولاوسف اوکراینی را شکست داد، در یک‌چهارم نهایی 8-1 ایراکلی متسیتوری از گرجستان را شکست داد و به نیمه‌نهایی راه یافت. قاسم‌پور در نیمه‌نهایی به مصاف جی‌دن کاکس مشهور امریکایی شد و توانست با یک کشتی حساب شده و دقیق با نتیجه 3-3 از سد حریف نامدار خود بگذرد و به فینال برسد. او در فینال ماگومد کوربانوف روس را 8-4 شکست داد و یک مدال طلای دیگر برای ایران کسب کرد.
مجتبی گلیج

پیام مازند


آزادکار تنکابنی وزن 97 کیلوگرم تیم ملی ایران در مسابقات نروژ تنها برنز ایران در این رقابت‌ها را کسب کرد. گلیج ابتدا 4-0 الیزبار اودیکادزه از گرجستان را شکست داد. در دور دوم 10-0 رادو لیفتر از مولداوی را حذف کرد و در یک‌چهارم نهایی هم 6-1 از سد علیشیر یرگالی از قزاقستان گذشت. او در نیمه‌نهایی حریف کایل اسنایدر از امریکا شد و توانست نمایش خوبی هم داشته باشد. اما در حالی که فقط سه ثانیه با فینالیست شدن فاصله داشت حیرف امریکایی به واسطه تجربه‌اش توانست گلیج را خاک کند و کشتی 3-2 به سود اسنایدر تمام شد. او در دیدار رده‌بندی به مصاف باتزول اولزیسایخان از مغولستان رفت و حریفش را 10-0 شکست داد و به مدال برنز رقابت‌ها رسید.
امیرحسین زارع

پیام مازند


سنگین‌وزن آملی کشتی آزاد ایران که مرداد امسال در المپیک توکیو توانست مدال برنز رقابت‌ها را کسب کند در مسابقات جهانی نروژ دست به تاریخ‌سازی زد بعد از 32 سال و برای دومین بار مدال طلای سنگین‌وزن کشتی جهان را به نام ایران ثبت کرد. زارع دور نخست مسابقات را با استراحت پشت‌سر گذاشت و در دور دوم 6-0 از سد دزیانیس خرامیانکوف گذشت. در یک‌چهارم نهایی 10-0 نیکولاس گویازدوفسکی از امریکا را شکست داد و در نیمه‌نهایی حریف یکی از نامداران تاریخ کشتی جهان یعنی طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک شد. زنگین‌وزن آملی توانست آکگول را 4-0 شکست دهد و فینالیست شود. اوج عملکرد کشتی‌گیر آملی شکست دادن گنو پتریاشویلی اسطوره کشتی گرجستان و یکی از پرافتخارترین سنگین‌وزن‌های کشتی جهان در فینال بود. زارع در دیدار نهایی توانست مقتدرانه 9 – 2 از سد این کشتی‌گیر گرجستانی بگذرد و پس از 32 سال ایران را برای دومین بار صاحب مدال طلای سنگین‌وزن کشتی آزاد کند.
این عملکرد هشت آزادکار مازندرانی در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان جهان بهترین نتیجه‌ای است که کشتی مازندران در تاریخ مسابقات جهانی برای ایران کسب کرده است. پیش از این در رده سنی بزرگسالان دو بار و در سال‌های 1982 در بازی‌های آسیایی دهلی و 1983 در مسابقات جهانی کیِف هم 5 کشتی‌گیر از مازندران حضور داشتند.
سه حضور موفق در سه ماه
در المپیک توکیو نیز چهار وزن از 6 وزن تیم ملی کشتی آزاد در اختیار مازندرانی‌ها بود. در وزن 57 کیلوگرم رضا اطری از بابل، در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی از جویبار، در وزن 97 کیلوگرم محمدحسین محمدیان از ساری و در وزن 125 کیلوگرم امیرحسین زارع از آمل کشتی‌گیران تیم ملی کشتی آزاد در المپیک توکیو بودند که زارع و یزدانی موفق به کسب مدال شدند.
در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که مرداد امسال در روسیه و به میزبانی شهر اوفا برگزار شده بود نیز 6 وزن از 10 وزن در اختیار آزادکاران جوان مازندرانی بود که پنج نفرشان موفق به کسب مدال طلا شدند و ایران با این نتیجه قهرمان جهان شد. رحمان عموزاد خلیلی از بهشهر در وزن 61 کیلوگرم، حسن عبادی از ساری در وزن 65 کیلوگرم، عرفان الهی از تنکابن در وزن 70 کیلوگرم، محمد نخودی در 79 کیلوگرم و امیرحسین فیروزپور در 86 کیلوگرم هر دو از جویبار و علی اکبرپور در وزن 125 کیلوگرم از بابل اعضای مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد جوانان جهان بودند که حاصل حضورشان کسب پنج مدال طلا و یک مقام پنجمی برای تیم ملی بود. مصطفی میرعمادیان مربی سازنده مازندرانی کشتی هم در این مسابقات عضو کادر فنی بود.
البته نگاهی به افتخارات کشتی ایران در رقابت‌های جهانی و المپیک این نقش را برجسته‌تر نشان می‌دهد. از 50 مدال ایران در ادوار مختلف مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان 21 مدال توسط مازندرانی‌ها کسب شده است. کشتی‌گیران مازندرانی تا کنون پنج مدال طلا، چهار مدال نقره و چهار مدال برنز نیز از ادوار مختلف المپیک کسب کردند که بیشترین سهم بین استان‌ها در مدال‌آوری از رقابت‌های المپیک بین همه استان‌هاست. اما عملکرد کشتی‌گیران مازندرانی طی سال‌های اخیر و به ویژه در سال جاری نشان می‌دهد که با وجود همه کاستی‌هایی که از نظر زیرساختی در مازندران برای پرورش استعدادهای بی‌شمار کشتی وجود دارد، تلاش مربیان سازنده در شهرها و روستاهای مازندران نتیجه‌بخش بود و سرعت افتخارآفرینی کشتی مازندران در عرصه‌های بین‌المللی را بیشتر کرده است.
کارشناسان و مربیان کشتی در مازندران معتقدند که امکانات موجود در این استان برای برگزاری تمرین کشتی‌گیران و آموزش استعدادها مناسب و در شأن جایگاه کشتی این استان نیست و لازم است که مسئولان ملی به ویژه وزارت ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای به گسترش زیرساخت‌ها و تخصیص اعتبارات اجرای طرح‌های ورزشی مرتبط با کشتی در این استان داشته باشند.
رئیس هیات کشتی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بر همین موضوع تاکید کرد و گفت: امکاناتی که در سالن‌های کشتی استان و خانه‌های کشتی مازندران وجود دارد اصلا در شأن جایگاهی که کشتی مازندران در کشور و دنیا دارد نیست.
عسگری محمدیان اظهار کرد: در بحث امکانات واقعا کشتی مازندران فقیر است. برای برگزاری تمرینات متمرکز در ساری یا سایر شهرهای استان با چالش مواجهیم. اگر در چنین استانی که این سهم بالا از افتخارآفرینی در عرصه‌های جهانی و المپیک را دارد سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود قطعا می‌تواند بیش از این‌ها افتخارآفرینی کند.
وی افزود: نگاه به کشتی مازندران باید فراتر از اعتبارات مرسوم سازمانی باشد تا قطار کشتی این استان با سرعت بیشتری در مسیر افتخارآفرینی برای کشتی ایران حرکت کند. این ظرفیت در مازندران وجود دارد که روزی همه کشتی‌گیران ما در این قبلی رقابت‌ها طلا بگیرند .این که نگاه به کشتی این استان ویژه و برجسته‌تر از سایر مناطق کشور باشد نه تنها انتظار زیادی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای کسب افتخار به نام ایران و به اهتزاز درآوردن پرچم کشور عزیزمان است.
برچسب‌ها
کامران قاسم پور امیرحسین زارع مازندران کشتی کشتی آزاد حسن یزدانی امیرمحمد یزدانی فدراسیون کشتی مجتبی گلیج

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/234048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است