پیام مازند

آخرين مطالب

خروج ماسه از لایه های زیر زمینی در مازندران خطرناک تر ازفرونشست است گفتگو

خروج ماسه از لایه های زیر زمینی در مازندران خطرناک تر ازفرونشست است
  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند


سید مهدی عمادی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید خبر معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی کشور مبنی بر این که همه استان‌های کشور به‌جز مازندران و گیلان دچار فرونشست شده اند ، افزود: پدیده فرونشست در اثر افت 20 تا 60 متری آب به وجود می آید که این معضل در 2 استان شمالی مازندران و گیلان به دلیل سطحی بودن آب اصلا مطرح نیست ، اما با خروج ماسه بادی از چاه های سطحی و نیمه عمیق فاجعه ای به عنوان مرگ خاموش آبخوان ها مطرح است که بی توجهی به آن شرایط تامین آب های شرب و کشاورزی را برای آیندگان تقریبا غیر ممکن می کند.
وی با بیان این که به دلیل بالا آمدن حدود 20 تن ماسه از هر حلقه چاه نیمه عمیق هفت تا 12 متری در مناطق مختلف مازندران ، مشکل از دست دادن لایه رسوبی آبخوان های استان بسیار جدی بوده و به مرحله و خطرناک رسیده است، اظهار داشت: از آن جایی که حفر چاه های سطحی و نیمه عمیق از سوی کشاورزان در 2 دهه اخیر صورت گرفت و با هر کم بارشی و خشکسالی کشاورزان به ویژه برنجکاران برای تامین آب اقدام به حفر چاه جدید در مجاورت چاه های قدیمی می کنند، خطر از دست دادن لایه های شنی زمین در استان بیشتر می شود.
مدیر حفاظت و بهره بردای منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران با توضیح این نکته که سفره های آب های زیر زمینی درلایه‌های همین ماسه شکل گرفته است،گفت:ماسه دهی پدیده ای است که هنگام حفاری و بهره برداری از یک چاه به خروج مقداری از رسوبات ریزدانه ماسه منجرخواهد شد ، به همین دلیل چنانچه به این معضل بزرگ توجه خاص نشود؛مشکلات جدی در کمی، کیفی، مهندسی و زیست محیطی در آب منطقه به وجود می آید که البته این معضل رقم خورده است.
عمادی تصریح کرد:لایه های ماسه پس از لایه اول خاک در مازندران نقش مهمی درحفظ آبخوان های زیر زمینی دارند که باید به آن توجه ویژه شود،یعنی اگر قرار است چاه سطحی نیمه عمیقی حفر شود باید در کنار لوله های چاه سنگریزه های را در مجاورت این چاه ها ریخته شود تا مانع بالا آمدن ماسه ها و هموار شدن چاه شود.
این کارشناس ارشد آب های زیر زمینی مازندران گفت: بسیاری از این کشاورزان اطلاعی از تبعات منفی برداشت بی رویه آب از چاه های دستی ندارند و معتقدند که این آب ها جزء سفره های زیرزمینی نیستند و برداشت آن خسارتی به دنبال ندارد .چراکه معتقدند تنها در زمانی که با کمبود آب برای کشت و کار خود مواجه شوند ، از آب چاه های دستی استفاده می کنند.
سطح آب زیرزمینی در مناطق جلگه ای مازندران بویژه شهرستان هائی که فاصله آنها به ساحل دریای خزر نزدیک تر است ، بالاتر از سایر نقاط است و به طور معمول حفاران چاه به احتمال بسیار زیاد تا قبل از عمق 15 متری به آب می رسند. در بعضی از نقاط آب در عمق کمتر از پنج متر قرار دارد .
حفر چاههای دستی نیاز به اخذ مجوز ندارد و سهولت در کندن این گونه چاهها بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته و تخصص و مهارت ، بر شدت عمل کشاورزان و احتمال سوراخ سوراخ کردن بیشتر دشت های استان افزوده است.
مدیر حفاظت و بهره بردای منابع آب شرکت آب منطقه‌ای با توضیح این که در معضل فرونشست در استان های غیر مازندران و گیلان با مدیریت مصرف آب و بارندگی ها قابل جبران و ترمیم است، تصریح کرد: اما معضل خروج ماسه از زمین های استان قابل ترمیم نیست و در واقع آبخوان های این دو استان به عنوان منابع آبی شرب و کشاورزی و از همه مهمتر زیست محیطی شرایط بسیار وخیم تری پیدا خواهند کرد.
بنابر اعلام شرکت آب منطقه ای ،در مازندران 90 هزار حلقه چاه مجاز و 57 هزار حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری وجود دارد و سالانه بیش از بر یک میلیارد متر مکعب از آب زیرزمینی برداشت می شود.
وی وضعیت آب های سفره های زیرزمینی مازندران را به لحاظ آلودگی وخیم توصیف کرد وگفت:طبق بررسی های صورت گرفته با نفوذ انواع آلودگی ناشی از ورود فاضلاب خانگی ، صنعتی و سموم کشاورزی ، در حال حاضر ذرات نیتراب آب های زیر زمینی استان تا پنج برابر بیشتر از حد استاندارد است. 
به گزارش ایرنا، فرونشست یا مرگ تدریجی زمین وقتی رخ می‌دهد که آب‌خوان‌ها یا سفره‌های آب زیرزمینی به شدت افت می‌کنند و با از دست رفتن مقاومت لایه‌های بالایی زمین، شکاف‌های عمیق و یا در موارد شدیدتر، چاله‌هایی با عمق بیش از 60 متر و قطری بیش از همین میزان را در زمین ایجاد می‌کنند. میانگین میزان فرونشست زمین در ایران براساس برخی تحقیقات، سالیانه به بیش از 25سانتی‌متر می‌رسد، آماری که در واقع آژیر خطری برای حیات فلات مرکزی ایران است.
آمار ها نشان می دهد در سال های اخیر کاهش بارش و روان آب و اضافه برداشت از سفره زیرزمینی موجب شد تا در سال جاری با کاهش 50 میلیون متر مکعبی آب زیرزمینی در مقایسه با دوره میانگین 10 ساله مواجه باشیم؛ یعنی این امر سب شد تا شوری آب و افت آب زیرزمینی برخی از دشت های استان از جمله دشت بهشهر و بندرگز که یک دشت ممنوعه است ، مورد تهدید قرار بگیرد.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
برچسب‌ها ساری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور فرونشست شرکت آب منطقه ای مازندران مازندران صمت

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/234586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس