پیام مازند

آخرين مطالب

جهاد دانشگاهی مازندران و دغدغه های بحران آب علمي

جهاد دانشگاهی مازندران و دغدغه های بحران آب
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران جلسه کمیته شورای گفت‌گوی دولت و بخش خصوصی مازندران با موضوع "بررسی و ارائه راهکار برای حل مشکل تامین منابع آبی جهت بهره برداری از 70 هکتار زمین کشاورزی و یک قطعه آب‌بندان در مجموعه چپکرود جویبار به منظور توسعه و تولید محصولات کشاورزی و شیلاتی در راستای شعار سال جاری"، در دبیرخانه این شورا واقع در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، برگزار شد.

در این جلسه مهندس محمدرضا شافعیان رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه این نهاد، با توجه به ظرفیت‌های خود در حوزه های دانشی، پژوهشی، فناوری، آموزشی و فرهنگی می تواند یاری گر دستگاههای اجرایی استان در مسیر توسعه مازندران باشد، گفت: جهاد دانشگاهی استان علیرغم سابقه بالای فعالیت درحوزه های فوق درگیر مسائل و مشکلاتی که برای تحقق اهداف آن و رفع موانع پیش رو، نیازمند توجه دستگاه‌های اجرایی است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت های مختلفی در جهاد دانشگاهی مازندران در حال انجام است از جمله در حوزه پژوهشی کشت و تولید جلبک اسپرولینا برای غذای دام و طیور و تولید مکملهای انسانی، ورود به موضوعاتی مانند حل مشکل پسماند که از دغدغه¬ های جدی استان می¬باشد، ورود به حوزه پزشکی با همکاری پژوهشکده معتمد و پژوهشکده رویان و همچنین ارائه طرحهای فناورانه مورد نیاز استان بخشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه این واحد در حوزه اشتغال اقدامات ارزشمندی در قالب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی انجام داده است خاطرنشان کرد: فعالیت مرکز اشتغال این واحد با طراحی و اجرای شبکه اشتغال با تکمیل زنجیره ارزش کسب و کار از دسترسی به مواد اولیه تا مرحله نهایی اتصال به بازار و فراهم کردن زمینه کسب و کار خانواده ها به اشتغال زایی 2300 نفر از متقاضیان در حوزه مشاغل خانگی در استان انجامیده است.
در حوزه آموزش، مراکز آموزشی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی با آموزشهای بدوخدمت، ضمن خدمت و آموزشهای مهارتی فراگیران آزاد در 6 گروه مختلف آموزشی گامهای موثری را در توانمند سازی نیروی انسانی و مهارت افزایی آحاد مختلف جامعه برداشته اند.
علاوه بر این دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در رشته های آموزشی فناوری اطلاعات، مددکاری اجتماعی، مدیریت کسب و کار و مدیریت دهیاری و شوراها در مقطع کاردانی و کارشناسی به تربیت دانشجویان ماهر می پردازد.
در حوزه فرهنگی نیز علاوه بر چاپ کتب دانشگاهی در انتشارات و ارائه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها به دانشجویان، مرکز مطالعات فرهنگی و مرکز افکارسنجی این نهاد نیز در زمینه فراهم کردن خوراک فکری برای برنامه ریزان و سیاستگزاران دستگاههای اجرایی طرحهای پژوهشی و آسیب شناختی مختلفی انجام داده است.
شافعیان با اشاره به فعالیتهای مرکز تحقیقاتی این نهاد در چپکرود جویبار اظهار کرد: در مرکز تولیدی تحقیقاتی جهاد ، آّ‌ب‌بندان و اراضی شالیزاری وجود دارد که در طول سال‌های گذشته، تنها مسیر آب‌گیری آب‌بندان موجود در آن از طریق جمع‌آوری آب‌های سطحی بوده است، بنابراین در سال‌های پرباران مشکل کمبود آب وجود ندارد و در سال‌های خشکسالی، اراضی شالیزاری به آیش تبدیل می‌شود و بلااستفاده است که این امر همیشه موجب دغدغه و نگرانی جدی است.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه در سال جاری به جهت خشکسالی متاسفانه امکان بهره مندی از آب آب‌بندان برای آبیاری اراضی شالیزاری وجود نداشت، گفت: فعالیت جهاد در حوزه های تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشهای مرتبط با کشاورزی و آبزی پروری جهاد دانشگاهی تا حدود زیادی به این اراضی بستگی دارد و اگر خشکسالی بدین صورت، ادامه داشته باشد و راهکار مطمئن و پایدار برای تامین آب ارائه نشود این نهاد، با مشکلات عدیده ای در حوزه تحقیقاتی، تولیدی و معیشتی رو به رو خواهد شد به نحوی که ممکن است از پس تامین نیازهای معیشتی کارکنان خود برنیاید.
رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در پایان با بیان اینکه امیدواریم در این جلسه تصمیم‌های قابل قبول و عملی برای رفع این مشکلات گرفته شود، تصریح کرد: مساعدت در رفع موانع پیش روی جهاد دانشگاهی به ویژه در چپکرود می تواند، به نوعی کمک به توسعه پایدار استان تلقی گردد.
*تنش های آبی مهم ترین معضل گیلخواران جویبار
در این جلسه، محمدحسین فقیه بخشدار گیلخواران جویبار نیز با بیان اینکه نباید به فکر درمان موقت این مشکل بود، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بخش گیلخواران جویبار وجود دارد، تنش‌های اجتماعی ناشی از کمبود آب است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که مشکل کم‌آبی وجود دارد این تنش‌ها بیشتر است، تصریح کرد: باید برای جهاد دانشگاهی مازندران یک فکر منطقی کرد به طوری که مشکل این نهاد مقدس به طور دائم و همیشگی برطرف شود.
بخشدار بخش گیلخواران جویبار با بیان اینکه برای رفع مشکل جهاد دانشگاهی، انتقال میان حوزه‌ای آب، پیشنهاد می‌شود، خاطرنشان کرد: با احیای کانال‌های سنتی و انتقال آب به آب‌بندان‌های جهاد دانشگاهی، این مشکل برطرف می‌شود.
فقیه با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد پیشرو است که در موضوعاتی مانند گردشگری آب‌بندان‌ها ورود پیدا کرد، گفت: این مجموعه، دارای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و در مباحث شیلاتی نیز بسیار فعال است و به همین دلیل باید به این مجموعه کم کرد.
دکتر مهدی عباس زاده جانشین مدیرکل شیلات مازندران نیز در این جلسه، اظهار کرد: مرکز پژوهشی جهاد دانشگاهی در چپکرود جویبار، برای رفع مسائل و مشکلات شیلاتی استان پژوهشهایی انجام داده و راهکارهایی ارائه داده است.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز جهاد دانشگاهی مازندران زاینده است و تنها به معیشت کارکنان ختم نمی‌شود، تصریح کرد: باید در کنار راهکارهای بلندمدت، چند راهکار مقطعی برای برون رفت از این بحران نیز ارائه شود.
در این جلسه، نمایندگان آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی نیز حضور داشتند و به ارائه راهکارهایی پرداختند.
در پایان مقرر شد، کارگروهی برای رفع مشکل جهاد دانشگاهی در کمیته شورای گفت‌وگو تشکیل گردد و برای بررسی دقیق تر ، اعضای این کارگروه متشکل از نمایندگانی از آّب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، شیلات، اداره کل بحران، دفتر فنی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرمانداری جویبار و بخشداری گیلخواران، بازدید میدانی از مرکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی مازندران به عمل آورند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/234949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمان مازندران امروز ابری همراه با رگبار باران

هفته آینده، نخستین پرواز زائران عمره مفرده از مازندران

اطلاعیه شماره 4 فراجا در خصوص حفظ حریم و حرمت زنان سرزمین

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرای «طرح نور»

جنجال بزرگ نماوا در سینما؛ واقعا چقدر خرج می‌کنید؟

هشدار محدودیت تردد در محور کرج چالوس

ورود مدعی العموم به موضوع زباله، چالش بزرگ محیط زیست رامسر

محل‌های رفع نقص کارت ورود به جلسه آزمون سراسری در مازندران

خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران

معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری

زنگ خطر سیلاب در 23 شهر مازندران

ورزشگاه خرم آباد در اختیار تیم خیبر قرار می‌گیرد

مرگ 178 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران

178 نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند

اجرای «طرح نور» هوشمند می‌شود!

گسترش بارش‌های بهاری طی امروز در آسمان مازندران

جلوگیری از 212 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

محور هراز بسته شد

تقدیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از پلیس در موضوع عفاف و حجاب

تجمع بانوان تهرانی در حمایت از طرح مقابله با بدحجابی + فیلم

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل‌زال

شناسایی باند‌های سازمان یافته تجارت جنسی در طرح نور

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

اطلاعیه شماره 4 فراجا درباره اجرای طرح نور

فوری: خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد

اطلاعیه شماره 4 فراجا درباره "طرح نور" منتشر شد /جزییات

پلیس درباره طرح حجاب و عفاف باز هم اطلاعیه صادر کرد

دادستان کل کشور: طرح «نور» فراجا ادامه پیدا خواهد کرد

اطلاعیه مهم پلیس درباره طرح نور + جزئیات

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

جنجالی که «نماوا» به پا کرد

حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌

طرح نور هوشمندسازی می‌شود/ پلیس دنبال پرونده‌سازی نیست

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

پلیس به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات ارزشی نیست

جریمه 127 میلیارد و 24 میلیون ریالی‌ قاچاقچی کالا در لرستان

شناسایی باند‌های فحشا و تجارت جنسی/ طرح نور هوشمند می‌شود

فوری | فعالیت باندهای تجارت جنسی و پورنوگرافی بین‌المللی در ایران | جزئیات شناسایی اقدامات مجرمانه فحشا توسط پلیس

اطلاعیه مهم پلیس درباره شناسایی باندهای تبهکار فحشا و تجارت جنسی در طرح نور

تمدید انسداد جاده چالوس

لرستان تصفیه خانه پایدار ندارد

اطلاعیه مهم پلیس درباره شناسایی باندهای تبهکار فحشا در طرح نور

شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی