پیام مازند

آخرين مطالب

دردسر‌های اسکناس 100 دلاری اجتماعي

دردسر‌های اسکناس 100 دلاری
  بزرگنمايي:

پیام مازند - اسکناس 100 دلاری هر چند رایج‏ترین پول کاغذی در ایالات متحده است، اما هنگام خرید برای همگان به عذابی بزرگ تبدیل می‌شود. مقدار در گردش این اسکناس‏ طی سال‌های اخیر بیش از دو برابر شده است، با این حال 100 دلاری برای صندوق‌داران و فروشندگان یک اسکناس منفور محسوب می‏‌شود.
به گزارش دنیای اقتصاد، رایزا سیسون این ماه با پنج اسکناس 100 دلاری به بازاری در نیویورک رفت.
اما فروشندگان یکی بعد از دیگری از پذیرفتن این اسکناس‌‏ها امتناع کردند. بهانه آن‌ها این بود که امکان خرد کردن این اسکناس‌‏ها را ندارند یا فقط می‌توانند پرداخت به صورت دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی را بپذیرند.
دردسر‌های اسکناس 100 دلاری اما سیسون 26 ساله ناامید نشد و تلاش کرد اسکناس را با مراجعه به یک کافه و حتی میوه‌فروشی محل زندگی خود خرد کند. هر چند که باز هم موفق نشد و این اسکناس‌ها همچنان دست‌نخورده در کیف پول او باقی‌مانده است.
سیسون می‌گوید: «امیدوار بودم همراه‌داشتن پول نقد برای خرید راحت‌تر باشد؛ به‌ویژه در بازار دستفروشان.» اسکناس 100 دلاری با اختلاف یکی از رایج‌ترین پول‌های کاغذی ایالات متحده است که حتی در این مورد از اسکناس یک دلاری نیز جلوتر است. براساس جدیدترین داده‌های فدرال‌رزرو، تعداد اسکناس‌های منقش به تصویر بنجامین فرانکلین بین سال‌های 2012 تا 2022 بیش از دو برابر شده که رشد سریع‌تری نسبت به اسکناس‌های دیگر داشته است. با وجود رواج این اسکناس، 100 دلاری برای پس‌انداز پول مناسب‌تر است تا برای خرج کردن.
حتی زمانی که صندوق‌داران این اسکناس‌ها را می‌پذیرند، مجدد چک می‌کنند که پول‌های دریافتی تقلبی نباشد. (اگر هم این کار را انجام ندهند، حداقل با گرد کردن چشمان، نارضایتی خود را به شما نشان می‌دهند.). در این میان اقتصاددانان خواستار کاهش سرعت چاپ این اسکناس‌ها به‌دلیل استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های غیرقانونی شده‌اند.
سیج هندلی شهروند 23 ساله در این‌باره می‌گوید: اگر اسکناس 100دلاری در دست داشته باشید، تقریبا هر کسی درباره خود شما و وجاهت شما تردید می‌کند.
هندلی که به‌عنوان دستیار بازاریابی و تحقیقاتی در کالج استیشن تگزاس مشغول به‌کار است، اوایل ماه جاری یک اسکناس 100 دلاری را در یک کیف آرایش قدیمی پیدا کرد. او در تیک‌تاک پستی درباره شرم و خجالت خرج کردن این اسکناس منتشر کرد، یکی از صد‌ها پست در رسانه‌های اجتماعی که در آن ناهنجاری پرداخت برای یک کالای کوچک با یک اسکناس 100دلاری را توصیف می‌کنند.
فروشی نیست در مید تاون منهتن، هنگامی که یک خبرنگار وال‌استریت ژورنال سعی کرد از اسکناس‌های 100 دلاری برای پرداخت خرید اقلام کوچک استفاده کند، صندوق‌داران به حالت آماده‌باش درآمدند. برخی برای اطمینان از تقلبی نبودن این اسکناس‌ها آن را بار‌ها بالا و پایین کردند. برخی دیگر از یک خودکار تشخیص اسکناس جعلی استفاده کردند. در یک کتاب‌فروشی، یک صندوق‌دار فریاد زد «لطفا بررسی کنید» و کارمندی بلافاصله از پشت یک کوه بلند کتاب ظاهر شد تا یک اسکناس 100 دلاری را قبل از خرید یک کتاب کودک به ارزش 3 دلار از دستگاه تشخیص اسکناس تقلبی عبور دهد. اخیرا در این فروشگاه فردی به‌خاطر استفاده از اسکناس 100 دلاری جعلی دستگیر شده بود. یک رستوران وگان در همان نزدیکی هم از دریافت اسکناس 100 دلاری بابت پرداخت برای یک بطری 4.95 دلاری نوشیدنی خودداری کرد. البته فروشگاه پول نقد کافی برای بازگرداندن باقی وجه را نداشت.
یکی از کارکنان هم گفت یک مشتری دیگر به همین خاطر رستوران را ترک کرده بود. طبق داده‌های فدرال‌رزرو، حدود 60 درصد از تمام پرداخت‌ها با کارت‌های نقدی یا اعتباری انجام می‌شود. استفاده از پول نقد در طول همه‌گیری کرونا در سال 2020 به‌شدت کاهش یافت و این وضعیت هنوز ادامه دارد. امروزه، پرداخت پول نقد سومین روش خریدی است که از نظر تعداد تراکنش‌ها در ایالات متحده استفاده می‌شود. بر اساس محاسبات کنت روگف، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد در حالی که بیش از نیمی از اسکناس‌های 100 دلاری در خارج از کشور نگهداری می‌شود، در ایالات متحده برای هر آمریکایی که در سال 2022 در قید حیات بود به‌اندازه 55 اسکناس وجود داشت.
در این میان، بانک مرکزی اعلام کرده است که تازه‌ترین سفارش فدرال‌رزرو برای چاپ اسکناس از همان روند قبل از همه‌گیری کرونا پیروی می‌کند. این اسکناس‌ها در اصل برای جایگزینی اسکناس‌هایی که از چرخه گردش پول خارج می‌شوند، سفارش داده شده است. یکی از دلایلی که آن‌ها بسیار رایج شده‌اند، آن است که خیلی سریع‌تر از خروج اسکناس‌های قبلی وارد گردش می‌شوند. آن‌ها می‌توانند بیش از یک دهه بیشتر از اسکناس‌های یک‌دلاری و 5 دلاری دوام بیاورند؛ تا حدی به این علت که افراد بیشتر آن‌ها را به جای خرج کردن برای روز مبادا نگه می‌دارند.
نشان اصالت داشتن اسکناس 100 دلاری با همه رنج و عذاب آن، هنوز هم یک «نشان اصالت» محسوب می‌شود.
کلوین جنکینز 34ساله که در بنیسیا کالیفرنیا زندگی می‌کند، می‌گوید: اسکناس‌های درشت «نماد شأن و اعتبار» هستند. اوایل این ماه، او 100اسکناس 100 دلاری برای خرید یک ماشین از طریق فیس‌بوک مارکت برداشت کرد. به گفته جنکینز که در زمینه توسعه رهبری کسب وکار، کار می‌کند، عابر بانک از اینکه چرا او به این مقدار پول نقد نیاز دارد شوکه شد و از او سوال کرد که شغلش چیست. پول نقد معمولا برای خرید‌های کوچک‌تر نگهداری می‌شود. براساس داده‌های پرداخت که فدرال‌رزرو منتشر کرده است، مشتریان به‌طور متوسط 39دلار هنگام پرداخت نقد خرج می‌کنند؛ در مقایسه با 95دلار هنگام پرداخت با کارت‌های اعتباری. به گفته یک کارشناس اقتصادی، سهولت احتکار و پنهان‌کردن صورت‌حساب‌های بزرگ‌تر برای فعالیت‌های مجرمانه مانند فرار مالیاتی مناسب است. او از دولت خواست که چاپ اسکناس باارزش بالا را متوقف کند (اگرچه او گاهی اوقات از آن‌ها در سفر استفاده می‌کند).
بنجامین سودمند هلن کولبی، استادیار بازاریابی در دانشکده بازرگانی کلی دانشگاه ایندیانا می‌گوید: عذاب استفاده از اسکناس 100 دلاری می‌تواند باعث شود مردم کمتر خرج کنند. تحقیقات نشان می‌دهد دانشجویان کالج هنگامی که به آن‌ها اسکناس 100دلاری داده می‌شود در مقایسه با وقتی که پنج اسکناس 20 دلاری دریافت می‌کنند، تمایل کمتری به خرید اقلام نشان می‌دهند. این پدیده «اثر پول» نام گرفته است و به حالتی اطلاق می‌شود که نوع اسکناس در دسترس بر تمایل و علاقه فرد برای خرید اجناس و اقلام تاثیر می‌گذارد. اگر از طریق کارت اعتباری خرید انجام دهید، شما بعد از انجام خرید همان کارت را دوباره دریافت می‌کنید؛ اما خرج‌کردن یک اسکناس 100 دلاری به معنای خرد کردن آن و دریافت تعداد زیادی اسکناس‌های دیگر است.
از نگاه کولبی، یک اسکناس یک‌دلاری خیلی به نظر نمی‌رسد؛ اما یک اسکناس 100 دلاری بسیار معنادار و جذاب است. باتوجه به اینکه تورم هنوز در سطوح بالایی قرار دارد، احساس ارزشی که با اسکناس 100 دلاری به‌وجود می‌آید، در حال کاهش است. یک اسکناس 100 دلاری امروزه قدرت خریدی معادل 76 دلار در یک دهه قبل دارد. کانر مورتون، اما شکایتی ندارد.
به گفته مدیر عملیات پرینتا، یک شرکت مستقر در کانزاس‌سیتی که دستگاه‌های خودپرداز را پر می‌کند، این شرکت اخیرا دستگاه‌های خودپرداز بیشتری را با اسکناس‌های 100 دلاری بارگذاری کرده است. این اسکناس به‌ویژه در میان دستگاه‌های خودپرداز در آرایشگاه‌ها، مغازه‌های خال‌کوبی، هتل‌ها و فروشگاه‌های رفاه محبوبیت دارد.
مورتون می‌گوید: «بارگذاری اسکناس‌های 100دلاری پنج‌برابر کمتر از پنج اسکناس 20 دلاری کار می‌برد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/779074/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از بی‌ تابی خواهر شهید رئیسی در منزلش

آئین‌ گرامیداشت رئیس جمهور شهید در مسجد نور کیش

حضور مقامات خارجی در مراسم بزرگداشت رئیسی

سوگواره شهادت «سیدالشهدای خدمت» در پل سفید برگزار شد

آئین‌ گرامیداشت شهادت رئیس جمهور در مسجد نور کیش

فروش بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی تایوانی در مینروا فیلتر

اولین هواپیمای فضایی جهان در شرف پرواز به ایستگاه فضایی

رصد اولین ابرسیاه‌چاله‌های در حال ادغام توسط جیمز وب

بازگشت «گارفیلد» به سینماها

ربیعی: مسائل فنی و خبرهای متناقضی که درباره بالگرد رئیس‌جمهور منتشر شد، نیازمند کارشناسی دقیق است

مجلس یازدهم به پایان رسید

روایت جدید رئیس دفتر رئیس‌جمهور از سانحهٔ سقوط بالگرد

آئین‌ گرامیداشت شهدای خدمت در مسجد نور کیش

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رییسی در دانشگاه پیام نور کرمان

بازدید استاندار مازندران از سد گلورد

بزرگداشت رئیس جمهور شهید و همراهانش در خرم آباد

ابیات زیبا فردوسی در شاهنامه

حرف‌های جنجالی الیور استون کارگردان مشهور آمریکایی در کن

مدیرکل منایع طبیعی مازندران (منطقه ساری) برکنار شد

زبان فارسی برای چند سده، دومین زبان رسمی هند

جاده نوجان به چالوس تا اطلاع ثانوی مسدود است

آیت الله رئیسی سبب عزتمندی ایران شد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای 17 استان

تسلط این دختربچه را در شعرخوانی ببینید

سفر آیت الله رئیسی به مازندران برای جامعه ایثارگری منشا خیر و برکت بود

تائید صحت مرحله دوم انتخابات خرم آباد و چگنی

جهان دار مکافات است

سد میجران رامسر سرریز کرد

بندر امیر آباد، یکی از مهمترین پروژه‌های شرق استان مازندران است

تداوم یک اتفاق تلخ برای استقلال در قائم شهر

بزرگداشت رییس‌جمهور شهید و همراهان وی در حوزه کمالیه خرم‌آباد

فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد

شاعرانه/ که می‌بوی مشک آید از جویبار

هشدار صندوق بین‌المللی پول: ایتالیا باید برای مهار بدهی‌های رو به افزایش خود اقدام فوری کند

نقدی بر سریال قطب شمال با سرمایه گذاری گروه پارس پندار نهاد

انتقاد «اسکارلت جوهانسون» از شباهت صدایش با ChatGPT

ساخت سریالی جدید به نام «آخرین شاه» درباره حکومت محمدرضا شاه پهلوی در نتفلیکس

دختر امینم ازدواج کرد! برگزاری مراسم عروسی هیلی جید اسکات با ایوان مک کلینتاک

شهرام حقیقت‌دوست پلیس شد

منظرۀ پشت سر «مونالیزا» کجاست؟

حلقه سکوت نساجی به احترام شهدای بالگرد

قاتل سه برادر در مازندران دستگیر شد

هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت ایتالیا

نحوه گله کردن سعدی

بارش باران و لغزندگی راه های استان البرز

دستگیری قاتل 3 عضو یک خانواده در گلوگاه

هرچی سنگه به پای لنگه!

دستبرد 10 میلیارد تومانی به دلار‌های تاجر سرشناس تهران

محدودیت‌های رفت‌ و آمد در جاده‌های مازندران

دستگیری سارقان 10 میلیارد تومانی در تهران؛ انتقام‌گیری از تاجر با جعل عنوان مامور