پیام مازند

آخرين مطالب

چهار ریسک برای هراس از بورس اجتماعي

چهار ریسک برای هراس از بورس
  بزرگنمايي:

پیام مازند - معاملات بورس تهران در بین تعطیلات نوروز ادامه پیدا کرد و شاخص کل سهام نتوانست کارنامه‌ای بهتر از رشد حدود 3‌ درصدی به دست سهامداران خود بدهد.
به گزارش دنیای اقتصاد، هر چند در 1402 بورس تهران به‌سختی با رشد 11.97درصدی همراه شد. در میان بازار‌های موازی نیز دلار با رشد درصدی 26.31 درصد روبه‌رو شد و سکه نیز 25.
97درصد گران‌تر قیمت خورد. شاخص کل تالار شیشه‌ای در معاملات 1403 قدم در مسیر احتیاطی گذاشته، موضوعی که باعث افزایش تردید‌های معامله گران بورسی نسبت به تغییر مسیر بازار شده است.
بررسی رفتار معامله‌گران در فروردین سال‌های گذشته نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران معمولا بدون احتیاط و هیجان بسیاری وارد تالار شیشه‌ای شده‌اند. اما امسال قضیه متفاوت بوده است و سایه تردید در ورود پول به بازار سهام همانند سال قبل به قوت خود باقی است. همزمان با آغاز معاملات بورسی در سال جدید، در برخی از روز‌ها شاهد رکودی شدن معاملات بوده‌ایم و ارزش معاملات خرد سهام در بیشتر روز‌ها در سطوح کمتر از 5 هزار میلیارد تومان قرار داشت، به طوری که خروج پول‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام نیز در برخی از روز‌ها ادامه پیدا کرد.
این فرار پول‌ها و نبود خریدار قرص و محکم در حالی ادامه دارد که برآورد‌های تحلیلگران از نسبت قیمت به سود نشان از ثبت رقم 7.5 واحدی دارد که کمترین میزان از پاییز 1401 به شمار می‌رود. یعنی درست زمانی که روند صعودی قیمت‌ها در بازار‌های موازی آغاز شده است، این سنجه بازار سهام بعد از 2 سال، به کمتر از پیش‌بینی‌ها رسیده است و در قیاس با روز‌های اوج قیمت سهام در مرداد 99 (41.99واحد)، 82 درصد تعدیل شده است. اما ابهام بزرگ در این میان این است که چرا این میزان از افت نتوانسته سرمایه‌گذاران را به خرید سهام ارزنده تالار شیشه‌ای ترغیب کند؟ بی‌رغبتی‌ای که به نظر می‌رسد از یک سو به سیاستگذاری‌های اقتصادی و اثرات آن بر بورس بازمی‌گردد و از سوی دیگر به گمانه‌زنی‌های قوی از گران شدن قیمت‌ها در بازار‌های موازی.
ریسک‌های اثرگذار بر ورود پول پرواضح است که در چنین شرایطی عوامل مذکور سد دفاعی محکمی در برابر ورود سرمایه به بازار سهام محسوب می‌شوند. در همین راستا کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس 1403 همچنان با ریسک‌های متعددی دست‌به‌گریبان است. در واکاوی ریسک‌های مختلف و اثری که می‌تواند بر بازار سهام داشته باشند، اظهارات گوناگونی مطرح می‌شود.
در همین رابطه محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به ریسک‌های حاکم بر بازار، گفت: قبل از پرداختن به این موضوع باید گفت که بازار‌ها شبیه یک استادیوم هستند با در‌های کوچک. این مثال به‌روشنی می‌تواند وضعیت بازار سهام را ترسیم کند. با توجه به اینکه بازارساز نقش مهمی در بخش بزرگی از بورس ایفا می‌کند، اصولا معامله‌گران تاثیر چندانی در روند این بازار ندارند. در واقع باید اینطور بیان کرد که تمام اتفاقات و تصمیماتی که در بازار از سوی بازارساز رخ می‌دهد، تحولات گسترده‌ای را رقم می‌زند.
به عنوان مثال در سال 2008 تنها 50 میلیارد دلار سفارش فروش توانست بزرگ‌ترین فروپاشی بازار‌های سرمایه‌ای را رقم بزند؛ بنابراین همان‌طور که در سال قبل نیز مشاهده کردیم ابلاغیه‌ها و تصمیمات گوناگون می‌توانند مسیر بازار را تغییر دهند. برخی از تصمیمات باعث می‌شوند بورس از واقعیت موجود دور بماند و ارزندگی نیز به داد بازار نرسد. تجربه سال‌های قبل حاکی از این است که سهامداران در مواجهه با بخشنامه‌های مختلف به‌سرعت وارد فاز هیجانی شده و بازار را به هم ریختند. به همین دلیل شاید بتوان مهم‌ترین ریسک بورس تهران را از ناحیه بازارساز دانست که اثرات مشخصی بر روند بازار سهام ایفا می‌کند. هر جرقه‌ای که از سوی بازار زده شود باعث رفتار‌های هیجانی در بازار می‌شود.
او در ادامه اظهار کرد: بازار سهام سه سال است که درگیر رکود شده و مهم‌ترین دلیل این امر به مواضع بازارساز باز می‌گردد. این مهم از سوی سرمایه‌گذاران ردیابی شده است. آن‌ها دریافتند که سیاستگذار می‌تواند بازار را به انحای مختلف غافلگیر کند. از‌ این‌رو ورود پول به بازار سهام با تردید و نگرانی همراه است.
به گفته این کارشناس، دومین ریسک بازار سهام را باید به مباحث مرتبط با سود سپرده‌های بانکی گره زد. این موضوع از این حیث مهم محسوب می‌شود که میانگین نرخ بهره و سود‌های سپرده در افزایشی‌ترین حالت ممکن به سر می‌برند. با توجه به اینکه سپرده بانکی برای سرمایه‌گذاران در زمره بازار‌های کم‌ریسک قرار دارد، نوسانات افزایشی می‌تواند نقدینگی سرمایه‌گذاران خرد را به سمت بانک‌ها هدایت کند. در سال گذشته سیاست‌های انقباضی تهدید بزرگی برای بورس بود و بنابر تدابیر سیاستگذار گردش پول به پایین‌ترین حالت خود رسید. اگر چه سیاست مذکور باید بتواند تورم را کنترل کند، اما همان‌طور که ملاحظه کردیم در کنار این مهم، رشد تولید نیز با مخاطرات بسیاری همراه بود. به نظر می‌رسد اهدافی که در راستای سیاست‌های انقباضی ترسیم شده تا زمان تنش‌های حاکم بر روابط بین‌المللی ایران قابل دستیابی نباشند. از این‌رو پافشاری بر سیاست‌های انقباضی می‌تواند سیگنال منفی برای بازار سهام به حساب بیاید. اما بازار سهام قرار است با چه ریسک‌های دیگری مواجه شود؟
غفوری در همین رابطه به ریسک سوم اشاره و اظهار کرد: وضعیت قیمت‌ها در بازار جهانی می‌تواند بر سمت‌وسوی بورس تهران اثرگذار باشد. با توجه به اینکه بیشترین صنایع فعال در بورس، دلار محور هستند، کلیت بازاراز فراز و فرود قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد. نظریه اکثر تحلیلگران جهانی نیز حول یک محور مهم می‌چرخد، اینکه با رسیدن تورم به حدود 2 درصد در راستای اهداف فدرال رزرو، آمریکا باز هم می‌تواند به سمت کاهش نرخ بهره گام بردارد. این موضوع سیگنال مثبتی به کامودیتی‌محور‌ها مخابره می‌کند و از افزایش تقاضا در این بازار خبر می‌دهد. به همین دلیل است که تحرکات جهانی با وسواس شدیدی از سوی سهامداران دنبال می‌شود. هر گونه اتفاق در این حیطه می‌تواند صنایع مرتبط را تحت‌تاثیر قرار دهد.
این کارشناس، چهارمین ریسک بورس 1403 را فاصله قیمت دلار نیمایی با دلار آزاد دانست و گفت: فاصله بیش از 50 درصدی اگر کمتر نشود، سودسازی شرکت‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. هر چقدر قیمت دلار نیما افزایش یابد، شرکت‌های صادراتی با تحرکات بیشتری روبه‌رو خواهند شد؛ بنابراین تصمیمات دستوری پیرامون نرخ دلار نیمایی یکی از ریسک‌های بزرگ بازار سهام محسوب می‌شود که تمام بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این ریسک‌ها برخی اتفاقات از جمله تنش‌های بین‌المللی و نتیجه انتخابات آمریکا و متعاقبا پیامد آن بر نرخ دلار در زمره ریسک‌هایی هستند که به‌مرور نقش مهمی در روند بازار‌های مالی ایران ایفا می‌کنند. در سال جاری بازار سهام با ریسک‌های جدی‌تری مواجه است. به نظر می‌رسد سالی پر از نوسان در انتظار بورس‌بازان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/784231/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 فرد ثروتمند گذشته که میلیاردرهای مدرن را کوچک جلوه می دهند (+عکس)

آیین تجلیل از دختران شاهد به مناسبت روز دختر در همدان

تقدیر نماینده ولی فقیه در استان از مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان

فلسفه وجودی بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

بنیاد گیلان، دستگاه برتر در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شد

کولاک احمد نور علیه قهرمان لیگ! (عکس)

اعزام رزمندگان دفاع مقدس به سرزمین نور

تالاب دریاچه گهر در آستانه ثبت در کنوانسیون رامسر

الهامی: قول می‌دهم برای بازی با استقلال شرافتمان را می‌گذاریم

قائمشهر با برد نساجی غرق در شادی شد

پیروزی الوحده با درخشش نوراللهی/ احمد نور دومین گلزن برتر الوحده

خلاصه بازی استقلال خوزستان و نساجی + فیلم

ممنوعیت رانندگی با خودروهایی که برگ معاینه فنی معتبر ندارند

دومین 3 امتیاز فجر در یکروز و نجات دریای بابل

4 گل نساجی برای فتح جدال 6 امتیازی/ ساکت، امیدوار شد

ببینید | خلاصه بازی استقلال خوزستان 1 - نساجی مازندران 4

جلسه بررسی اجرای طرح های اولویت دار استان مازنداران برگزار شد

استقلال خوزستان در بازی 6 امتیازی گل‌باران شد

حکایتی دلنشین از اردشیر رستمی

برگزاری جلسه بررسی اجرای طرح های اولویت دار استان مازنداران

اجرای موفق طرح نور در استان همدان

فجر سپاسی جای خیبر خرم آباد را در صدر جدول گرفت

عبدی با کاپیتانی و لباس قرمز بازگشت(عکس)

آزادسازی 1500 متر اراضی آمل در پی قلع و قمع 9 واحد بنای غیرمجاز

مشارکت مردم در اجرای طرح نور مشت محکمی بر دهان دشمنان است

مازندران بخش مکانیزاسیون کشاورزی عقب‌مانده است

دیدار با کتاب‌خوان‌ترین رهبر دنیا

آیین بدرقه زائران ایثارگر حج تمتع در استان البرز برگزار شد

اختصاص تنها 5 درصد از سهمیه حج تمتع به خانواده‌های شاهد و ایثارگر

این شهردار از خیلی از فوتبالیست‌های ایران آماده‌تر است (تصاویر)

جو فوق العاده شمالی‌ها در جنوب ایران (عکس)

تجربیات پایتخت و اصفهان در خدمت کیش/ رحیم سرهنگی و انتخاب مدیران جوان، آگاه و خبره

شاهنامه شناسنامه ملت ایران است

مادر شهیدان والامقام «محمدعلی و یوسف جاموسی» آسمانی شد

تشدید بارش‌ها تا جمعه؛ سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می‌شود

خرید دلار و طلا با پول کارخانه شیر/ اختلاس‌گر میلیاردی دستگیر شد

ورود سامانه بارشی جدید به کشور

تغییر و تحول ویژه رئیسی در کابینه‌اش؛ معاون جدید او کیست؟ +تصویر

شهردار قائمشهر استیضاح شد

همه کتاب‌هایی که می‌خریم اما نمی‌خونیم!

ورود سامانه بارشی جدید به کشور؛ بارش باران در این استان‌ها

طرح ممیزی املاک در شهر آمل به‌زودی اجرا می‌شود

تردد در جاده کرج - چالوس به حالت عادی برگشت

جاده کندوان بازگشایی شد

سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات کیش منصوب شد

نمایشگاه کتاب 241 میلیارد تومان فروخت

تلفیق آواها و نغمه های مازنی با فرهنگ رضوی

مردی که پازل کره زمین را چید اما هیچکس حرفش را باور نکرد

بهره مندی 361 مددجوی امداد چالوس از تسهیلات اشتغالزا

اجرای طرح نور توسط فراجا اقدامی شجاعانه است