پیام مازند

آخرين مطالب

معرفی گسل‌های لرزه‌خیز استان مازندران/زمین‌لغزش، مخاطره ثانویه زلزله‌های گسل شمال البرز اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - محقق و زلزله‌شناس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ضمن اشاره به سازوکار گسل‌های فعال استان مازندران، معتقد است مناطق مرکزی و تلاقی گسل‌های «بهشهر» و «مازندران» در جنوب ساری و بابل و منطقه مرکزی البرز مرکزی پتانسیل رخداد زمین‌لرزه با بزرگای 7.5 را داراست، ضمن آنکه در تمام نواحی مرز پستی و بلندی بخش غربی استان مازندران امکان زمین‌لغزش بعد از زلزله‌های شدید وجود دارد.
دکتر مهدی زارع، زلزله‌شناس ایرانی و استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لرزه‌خیزی استان مازندران، گفت: مهمترین زمینلرزه‌های مازندران در تاریخ حدود 1000 ساله اخیر آن بیشتر در بخش‌های شرق البرز مرکزی - در فریم و منتهی‌الیه غربی آن (در طالقان) ثبت یا گزارش شده‌اند. 
وی با اشاره به گسل‌های فعال این استان، اظهار کرد: گسل اصلی مرز شمالی شامل گسل‌های «مازندران»، «کاسپین» و «خزر» یک گسل راندگی پنهان است که لغزش عمودی دو میلی‌متر در سال و متوسط افقی 3 میلی‌متر در سال را نشان می‌دهد. در جنوب البرز، امتداد گسل‌های «آستانه»، «فیروزکوه»، «مشا» و «طالقان» و از شرق به غرب از میزان لغزش 5 تا 2 میلی‌متر در سال تخمین زده شده است.
ژرفای پهنه تمرکز تنش در بخش مرکزی-غربی گسل مازندران در توافق با گسیختگی و پس‌لرزه‌های زلزله فیروزآباد–کجور (غرب بلده نور،) در 8 خرداد 1383 است. این زلزله نیز به صورت گسترده در تهران نیز حس شد (کانون آن در حدود 75 کیلومتری شمال تهران واقع بود) و موجب خسارت‌هایی در بخش‌هایی از شمال‌ غرب تهران نیز شد.
زارع ادامه داد: مناطق مرکزی استان مازندران در تلاقی گسل‌های «بهشهر» و «مازندران» در جنوب ساری و بابل قرار دارد، از این رو در منطقه مرکزی البرز مرکزی پتانسیل رخداد زمینلرزه‌هایی با بزرگای 7.5 بر پایه زمینلرزه‌های تاریخی و شواهد گسلش و ریخت زمین‌ساختی سطحی وجود دارد. 
این استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، یادآور شد: کوه‌های البرز بخشی از پهنه همگرایی بین ایران مرکزی و اوراسیا و با ساختارهای چین خورده و راندگی و گسل‌های امتداد لغز است. کوه‌های البرز تقریباً 900 کیلومتر طول و 60 تا 120 کیلومتر عرض دارد؛ این کوه‌ها با عرض محدود خود بسیار شیب‌دار است و جناحین آن به سمت دشت‌ها در امتداد گسل‌های راندگی اصلی در دو طرف می‌رسند.
این محقق حوزه زلزله‌شناسی، تاکید کرد: البرز مرکزی در تخمینی 25 تا 30 درصد کوتاه شدگی را در راستای شمالی جنوبی در حدود 30 کیلومتر نشان می‌دهد. حدود 25 درصد کوتاه شدن البرز در 5 میلیون سال گذشته رخ داده و این برآمدگی جوان همزمان با فرونشستن حوضه جنوبی کاسپین‌ بوده و حدود 5 میلی‌متر در سال کوتاه می‌شود.
به گفته وی، زلزله 31 خرداد 1369 منجیل با بزرگای 7.3 و زلزله 8 مرداد 1349 قرناوه در ترکمن صحرا با بزرگای 6.4 دو نمونه زلزله شدید و مخرب در دو انتهای غربی و شرقی البرز است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، خاطر نشان کرد: مهمترین گسل‌های لرزه‌زا در منطقه البرز مرکزی شامل گسل‌های زیر می‌شود:
* گسل شمال البرز
* گسل کاسپین (مازندران)
* گسل لاریجان
* گسل لار
* گسل مشا
* گسل کندوان
* گسل بلده
زارع اظهار کرد: گسل کاسپین (مازندران) از حدود 12 کیلومتری جنوب شهر نور و در مرز بین کوه و دشت مازندران موجب تغییر شکل و واژگونی آبرفت‌های جوان شده است. در کیلومتر 23 جاده رویان –بلده مقطع گسل شمال البرز که از روستای وازک عبور می‌کند، با ایجاد یک زون خورد شده به پهنای حدود 1000 متر مشهور است.
این گسل زلزله 8 خرداد 1383 فیروزآباد کجور با بزرگای 6.5 را موجب شد که با 27 کشته همراه بود و در منطقه‌های بلده و کجور به شدت احساس شد. همچنین بخش شرقی این گسل همان گسل مسبب رخداد زمینلرزه 11 تیر 1336 (2 ژوئیه 1957) سنگچال جنوب آمل بود که حدود 1200 نفر کشته بر جای گذاشت. بزرگای زلزله سنگچال از 6.8 تا 7.5 گزارش شد.
وی اضافه کرد: گسل شمال البرز گسل مهمی است که پتانسیل لرزه‌زایی مهمی را نیز داراست. این گسل در سال‌های اخیر سه زمینلرزه کوچک را در جنوب غرب موجب شد.
این زلزله‌ها همگی زلزله‌های کوچکی بودند که در حوالی کلاردشت رخ داده‌اند. هر رخداد زلزله شدید (با بزرگای بیش از 6) در این منطقه با وقوع زمین‌لغزش‌های مهم می‌تواند همراه باشد که به عنوان مخاطره ثانویه در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و غربی در اثر رخداد زلزله می‌تواند موجب خسارت و تلفات به‌ویژه در جاده‌های مهم نظیر «جاده چالوس» و روستاها و شهرهای واقع در منطقه کوهستانی مانند «کلاردشت» شود.
استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی، ادامه داد: در جنوب فیروزکوه تغییر روند از گسل مشا (شمالغرب- جنوب شرق) به پهنه گسله فیروزکوه (شمال شرق -جنوب غرب) در حدود ٢٥ کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه و ١٠٠ کیلومتری شمال سمنان همان پهنه‌ای است که زلزله‌ای با بزرگای ٤.٦ در روز 3 شهریور سال 94 در آن رخ داد که چون در حدود ١٠٠ کیلومتری شرق تهران بود، در تهران (به‌ویژه برای بخشی از مردم که در طبقه دوم به بالای ساختمان‌ها ساکن بودند) حس شد.
به گفته وی، در ساعت 4:57 بامداد 30 دی‌ماه 1368 زلزله‌ای نیز با بزرگای 5.9 در ارجمند، در شمال فیروزکوه رخ داد که کل منطقه البرز مرکزی و شرقی را کمابیش به لرزه درآورد. من در هنگام این زمینلرزه در پایان نیمسال هفتم دوره کارشناسی زمین‌شناسی در دوره امتحانات پایان ترم مشغول مطالعه درس‌ها بودم و به خوبی این زمینلرزه را در منزل - طبقه دوم در منطقه نارمک تهران، در 130 کیلومتری کانون زلزله- حس کردم.
زارع با بیان اینکه این زلزله که در زمان خود به آن چندان پرداخته نشد و به باور من نمایانگر رخدادهایی مهم و شدید در میانه البرز در آینده نیز است، افزود: گسلش زمینلرزه‌ای به صورت امتدادلغز چپگرد و در راستای شرقی-غربی دچار گسیختگی شد.
جنبایی گسل ارجمند در 30 دی ماه 1368 حدود 10 کیلومتری شمال بخش انتهایی گسل مشا رخ داد. راستای شرقی غربی گسل ارجمند، یادآور راستایی مشابه در گسل شمال تهران، بخش شرقی گسل مشا و البته گسل‌های مهم دیگر شرقی– غربی البرز مرکزی مانند گسل بلده، گسل کندوان، گسل بایجان و گسل لار است.
وی یادآور شد: این ناحیه از دید خطر زمینلرزه توان لرزه‌زایی برای زلزله شدید (بزرگای ٦ به بالا) را دارد؛ چون گسل‌های مهم در این منطقه توان لرزه‌زایی بالایی دارند. در بخش غربی استان مازندران نیز وجود گسل کاسپین در مرز بهین کوه‌های شمال البرز و دشت ساحلی، پهنه‌ای با خطر بالا برای شهرهای چالوس و رامسر ایجاد می‌کند. در این پهنه در تمامی ناحیه مرز پستی و بلندی در خطر زمین‌لغزش‌های بعد از زمینلرزه شدید بعدی است.
کانال عصر ایران در تلگرام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/786561/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت تصاویر متعدد از پَرسه پلنگ عظیم‌الجثه در جنگل‌های رامسر | فیلم

برخورد سریع و قانونی با متصرفین حریم رودخانه سردآبرود چالوس

شهرداری‌ها فقط مسئول اصلی ساماندهی زباله نیستند

31 همایش بزرگداشت امامزادگان در مازندران برگزار می‌شود

31 همایش تکریم امامزادگان در مازندران برگزار می ضود

رئیس‌جمهور پنجشنبه به مازندران سفر می‌کند

آمادگی نیرگاه نکا برای تامین برق در تابستان

جهانی: هیچ انگیزه‌ای در دریای بابل وجود ندارد

آزادی 20 مددجوی زندان نوشهر با حضور رئیس کل دادگستری مازندران

ترافیک جاده مرزن‌آباد و معطلی چند ساعته، مهم‌ترین چالش منطقه

حماسه‌‌سرایی و شمّ تیزِ دشمن‌شناسی!

صادق زیباکلام: تفاوتی میان قالیباف و رسایی نیست /با خودشان می‌گویند دو هفته به مشارکت 500 هزار رأیی می‌خندند و تمام می شود!

متلک روزنامه اصولگرا به ذوالنور:شما که نمی دانستی در قانون بازنشستگی به چه رای دادی،چرا دوباره کاندیدا شدی؟

صادق زیباکلام به زندان رفت

مخالفت مجلس با تصمیم‌گیری درباره کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات در دولت

رای اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به تعطیلی شنبه

آذری جهرمی: بازگرداندن ناگهانی طرح صیانت به صحن علنی مجلس، دو معنا دارد / یکی از آن‌ها این است که طراحان طرح، احتمال تک دوره‌ای شدن دولت را زیاد می‌دانند

از بخش مجازی نمایشگاه چطور خرید کنیم؟

نشست مدیران موسسات اقتصادی با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه معاون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

موسوی: سازمان ملی سنجش؛ گلوگاه مهم برای کیفیت و عدالت آموزشی کشور است/ تعارض منافع دولت باعث تاخیر در تشکیل این سازمان شد

حمایت بهزیستی مازندران از 200 دختر بدون سرپرست

استقرار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی البرز در گلوگاه‌های تردد دام

افزایش کارایی نمایشگر تلویزیون و رایانه با فناوری جدید

آغاز ثبت‌نام کلاس‌های اوقات فراغت مازندران

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه 23 اردیبهشت / بارش باران در جاده چالوس

پَرسه پلنگ در جنگل‌های رامسر

رئیس‌جمهور پنجشنبه به استان مازندران سفر می‌کند

وزارت ارشاد به خبرنگاران بن کتاب می‌دهد

رونمایی از تنبیه بی‌حجاب‌هایی که پول برایشان مهم نیست! | فیلم

چگونه بازتاب نوری که به وایت برد شیشه ای می تابد را کم کنیم؟

برپایی رویداد رونق گردشگری در رامسر

آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی/واگذاری 250 واحد پیام نور

آزادی 20 مددجوی زندان نوشهر

در «طرح نور» هرطور دلمان می‌خواهد عمل کنیم، به نتیجه نمی‌رسیم

افزایش 3 میلیون متر مکعبی ذخیره آبی سد‌های مازندران

بازگشت بارش‌های بهاری به مازندران

آن دوست که عهد دوستاری بشکست

شهادت جانباز 70 درصد بوشهری سردار «حاج نگهدار موری زاده»

محکومیت قاچاقچی الکل طبی در خرم آباد

◄ سفر به بهترین مناطق شمال ایران برای مسافرت و جنگل نوردی

یکی از مشکلات تحلیل‌های متفاوت در شاخص‌های اقتصادی است

ورود سامانه بارشی از امشب به مازندران

سرنوشت شروری که در مهرآباد قمه‌ کشی کرد

کودک بازیگوش، زنی را در پارکینگ خانه زیر گرفت

ای دل بلایی!

چهارمین روز نمایشگاه کتاب؛ مردم چقدر کتاب خریدند؟

گیاهان بومی نادر مازندران صیانت می‌شوند

حمایت اقتصادی از 200 دختر فاقد سرپرست در مازندران

ائتلاف با موکب داران استان‌های مرزی برای رفع کمبود‌ها