پیام مازند

آخرين مطالب

دستیابی متخصصان ایرانی به فن آوری نور‌های مصنوعی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند -

پیام مازند

به گزارش یک شرکت دانش بنیان که در زمینه فن آوری های نوین کشاورزی و ساخت گلخانه‌های هایتک فعالیت می‌کند، به فن آوری جایگزینی نور‌های مصنوعی به جای نور خورشید دست یافته است که در نتیجه آن در هر فضایی و به دور از نور خورشید می‌توانیم به راحتی گیاهان را پرورش دهیم.
به گفته زمانی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، این شرکت، اولین تولید کننده لنز در کشور، سبد‌های هیدروپونیک،بستر‌های کشت طبقاتی هیدروپونیک، سازنده پلنت فکتوری یا کارخانه گیاه سازی و تنها متخصص ساخت نور‌های رشد گیاه مصنوعی در کشور است که در دو مورد اخیر اولین تولید کننده در منطقه هم محسوب می‌شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش، متوجه یک نیاز بزرگ در بخش کشاورزی کشور شدیم و آن فناوری جایگزینی نور‌های مصنوعی به جای نور خورشید است.
این فن اوری در تمام دنیا با سرعت بالایی در حال گسترش بود، اما در کشور ما توجه زیادی به این موضوع نمی‌شد؛ بنابراین با تشکیل گروهی از نخبگان و دانشجویان برتر رشته‌های فیزیک، علوم کشاورزی، باغبانی و الکترونیک تصمیم گرفتیم تا گروه تحقیقاتی را تشکیل بدیم و این فناوری را در کشورمان بومی‌سازی کنیم.
زمانی ادامه داد: از 91 تا 95 این گروه تحقیقاتی به کار خود ادامه‌داد و پس از رسیدن به یافته‌های علمی و آزمایش‌های اولیه در زمینه تاثیر نور بر عملکرد فتوسنتز گیاه در تیمار‌های مختلف، تاسیس شرکت پرتو رشد نوین ویژن را در دستور کار خود قرار دادیم و در نتیجه آن توانستیم در زمینه تولید نور‌های رشد گیاه و کشاورزی عمودی با استفاده از نور‌های مصنوعی در کشور‌های حوزه خلیج فارس اولین باشیم و در حال حاضر سایر تولید کنندگان در کشور‌های صاحب فناوری و صنعت، اطلاعات خود را با ما به اشتراک می‌گذارند.
وی تصریح کرد: در فن اوری نور‌های مصنوعی برای تامین نیاز فتوسنتز گیاه نانومتر‌هایی از خورشید که عملکرد مثبت و بیشتری در ایجاد عمل فتوسنتز بر روی گیاه دارند از طیف خورشید فیلتر شده و به وسیله تکنولوژی ال‌ای دی و وابسته به نوع واریته گیاه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا نیاز گیاه را برطرف کنند.
به گفته او، در هر فضایی و به دور از نور خورشید می‌توانیم به راحتی گیاهان را پرورش دهیم که نمونه آن در ایستگاه فضایی ناسا نیز وجود دارد و طی آن، برای تامین غذای مسافران این فضاپیما‌ها از تکنولوژی نور‌های مصنوعی برای تولید محصول در فضا استفاده می‌شود.
زمانی همچنین تصریح کرد: مطمئناً بزرگ‌ترین مزیت این فناوری موضوع کاهش مصرف آب است که امری حیاتی برای کشورمان محسوب می‌شود.
در واقع با توجه به تحقیقات علمی انجام شده در این فناوری با حذف گرمای خورشید و سایر عوامل طبیعی و استفاده از فناوری کشت هیدروپونیک توانسته‌ایم مصرف آب را تا 150 برابر کاهش دهیم که این عددی شگفت انگیز است برای کشوری که در تامین نیاز آب شیرین خود مشکل دارد.
زمانی با بیان اینکه این تکنولوژی بدون شک آینده نجات بشریت از گرسنگی است، افزود: باید توجه داشت که فناوری استفاده از نور مصنوعی گلخانه‌ها هر روز به سطح جدیدی از خود می‌رسد و تحقیقاتی که از 100 سال پیش شروع شده است هر روز به روز رسانی می‌شود.
به گفته مدیرعامل این شرکت، این شرکت موفق به راه اندازی چندین کارخانه گیاهی را در کشور شده است. در زمینه تولید نور‌های مکمل گلخانه برای گلخانه‌های سنتی با افزایش طول روز در فصول پاییز و زمستان بیش از 40 درصد بهره‌وری این گلخانه‌ها را افزایش داده‌است و این برای تولید محصولات کشاورزی امری شگفت انگیز است.
وی ادامه داد: این شرکت به عنوان تنها تولید کننده و اولین تولید کننده نور‌های تخصصی رشد گیاهان در ایران هر روز در حال توسعه و آموزش کشاورزان جهت آشنایی با این تکنولوژی است که موجب بالا بردن بهره‌وری گلخانه‌هایشان می‌شود.
زمانی اظهار داشت: این شرکت توانسته است در اکثر دانشکده‌های کشاورزی و موسسات تحقیقاتی و علمی حوزه علوم باغبانی، فضایی را توسط این تکنولوژی تجهیز کرده و به صورت رایگان در اختیار دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد این رشته قرار دهد.
به گفته او، با آموزش کشاورزان و گلخانه داران هر روز نیاز کشور به استفاده از این تکنولوژی برای افزایش بهره‌وری بیشتر خواهد شد.
این شرکت سعی کرده تا هر روز گام بلندتری را در مسیر تولید و تامین تمام قطعات مورد نیاز خود در کشور بردارد و با همکاری با سایر شرکت‌های دانش بنیان از خروج ارز برای بومی‌سازی و استفاده از این تکنولوژی اقدام کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به انعقاد قرارداد‌هایی که با خارج از کشور از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس داشته ایم امیدواریم که بتوانیم این فناوری را بیشتر گسترش دهیم و با توجه به قیمت رقابتی محصولات ایران گرولایت با کشور‌هایی مانند کشور چین می‌کوشیم تا این بازار‌ها را از آن خود کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/787019/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از تنبیه بی‌حجاب‌هایی که پول برایشان مهم نیست! | فیلم

چگونه بازتاب نوری که به وایت برد شیشه ای می تابد را کم کنیم؟

برپایی رویداد رونق گردشگری در رامسر

آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی/واگذاری 250 واحد پیام نور

آزادی 20 مددجوی زندان نوشهر

در «طرح نور» هرطور دلمان می‌خواهد عمل کنیم، به نتیجه نمی‌رسیم

افزایش 3 میلیون متر مکعبی ذخیره آبی سد‌های مازندران

بازگشت بارش‌های بهاری به مازندران

آن دوست که عهد دوستاری بشکست

شهادت جانباز 70 درصد بوشهری سردار «حاج نگهدار موری زاده»

محکومیت قاچاقچی الکل طبی در خرم آباد

◄ سفر به بهترین مناطق شمال ایران برای مسافرت و جنگل نوردی

یکی از مشکلات تحلیل‌های متفاوت در شاخص‌های اقتصادی است

ورود سامانه بارشی از امشب به مازندران

سرنوشت شروری که در مهرآباد قمه‌ کشی کرد

کودک بازیگوش، زنی را در پارکینگ خانه زیر گرفت

ای دل بلایی!

چهارمین روز نمایشگاه کتاب؛ مردم چقدر کتاب خریدند؟

گیاهان بومی نادر مازندران صیانت می‌شوند

حمایت اقتصادی از 200 دختر فاقد سرپرست در مازندران

ائتلاف با موکب داران استان‌های مرزی برای رفع کمبود‌ها

واکنش خاص متکی به بازگشت گشت ارشاد

بیانیه مدیریت حوزه علمیه خواهران خوزستان در حمایت از طرح نور

آمادگی استقلال خوزستان برای مصاف با نساجی مازندران

جنون غذا برای پول

بخشی از آسفالت جاده کرج-چالوس نو می‌شود

یک خبر مهم و جدید درباره پرونده بابک زنجانی

بزرگداشت حکیم توس و پاسداشت روز زبان فارسی در سمنان برگزار می‌شود

پشت پرده جنجال ادعای پولشویی رائفی‌پور | موسسه رائفی‌پور چرا برای خورشید خانم پول ریخته است؟

واکنش وزیر احمدی نژاد به بازگشت گشت ارشاد

واکنش متکی به بازگشت گشت ارشاد؛ نمی‌توانیم هرطور که دلمان می‌خواهد عمل کنیم

آقای رائفی پور! این چند سوال را هم جواب بده

توقیف 56 دستگاه خودروی شوتی در خرم آباد

رامسر؛ میزبان سفیران گردشگری کشور

اینفوگرافی/ خوردنی‌هایی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند

ماجرای مرگ تکان‌ دهنده بلاگر زن مشهدی

کشف 4 جنازه در خانه‌‌ ای مسکونی در خرم‌ آباد

توصیه‌های یک فیلمساز برای خواندن رمان

شناسنامه دار شدن 15 هزار هکتار باغات مازندران

میزان بارندگی در سال آبی جاری در مازندران اعلام شد

اطلاعیه قطع گاز در شهر امیرکلا

داستانک/ اعتماد نفس پدر پیوند کبد جهان

اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان چالوس

تولید 60 تن عسل در بابلسر

واکنش متکی به بازگشت گشت ارشاد ؛ نمی توانیم هرطور که دلمان می خواهد عمل کنیم / فراجا در معرض یک امتحان است

قطعی گاز در شهرستان قائم شهر

آغاز پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان دانشگاه پیام نور

شاعرانه/ بی تو این عالم نگینی بی بهاست

برگزاری جلسه کارگروه ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس استان سمنان به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد

فصل شالیکاری در مازندران