پیام مازند

آخرين مطالب

برنامه راهبردی با محوریت اقتصاد دریا پایه مازندران را تدوین می‌ کنیم اقتصادي

برنامه راهبردی با محوریت اقتصاد دریا پایه مازندران را تدوین می‌ کنیم
  بزرگنمايي:

پیام مازند - تین نیوز
استاندار مازندران گفت: به زودی برنامه راهبردی اقتصادی این استان با محوریت اقتصاد دریاپایه باهدف ایجاد اشتغال پایدار تهیه می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید محمود حسینی پور روز یکشنبه در حاشیه جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مازندران افزود: نگاه مان این است که ظرفیت نهفته اقتصاد دریا در این استان با بسترهای ایجاد شده و در راستای راهبردهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب و هم سیاست های دولت مردمی سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر باید احیا بشود.
وی با بیان این که، در افزون بر 2 سال گذشته در برخی از شاخصه های مهم اقتصادی استان اتفاق مهمی افتاد، خاطرنشان کرد : ما بازار کشورهای حاشیه دریای خزر و استان مازندران را یک فرصت می دانیم و با همین هدف نیز با ساماندهی و دانش بینانی کردن تولیدمان بتوانیم کیفیت آن را متناسب با استاندارهای جهانی ارتقا ببخشیم.
حسینی پور اظهارکرد : نکته مهم دیگر این که برای تحقق این مهم باید آمار بخش های مختلف اقتصادی باید دقیق باشد و امروز در این جلسه ماموریت دادم که در همه حوزه ها برنامه ای را سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایجاد بکند که سامانه ها آماری دقیقی در استان داشته باشد تا در تولیدات متناسب به این آمار برنامه راهبردی داشته باشیم.
مقام عالی دولت در مازندران اضافه کرد : اکنون تولیدات خوبی در استان داریم اما صادرات محور نیستند بنابراین با این برنامه جامع راهبردی و با همکاری مدیران مربوط و بخش خصوصی می توان این مهم را محقق کرد.
حسینی پور بیان کرد : بخش خصوصی در استان و بخش سرمایه گذاری برای ما اهمیت بسیار دارد به همین دلیل قصد داریم اقتصاد استان را کامل در اختیار بخش خصوصی که دارای اهلیت هستند، بگذاریم.
وی گفت : با انجام این مهم دولت هم بتواند کارهای تصدی گری خودش را در این ارتباط رها کند و به نظارت و راهبردهای کلان در استان بیشتر بپردازد که این وظیفه است.
مازندران با دارا بودن 470 کیلومتر ساحل و میزبانی 16 شهر ساحلی این استان از مسافران و گردشگران از تجهیزات به روز تفریحی، تجاری و تولیدی محروم بود که دولت با عزمی جدی در حال رفع این کمبود است.
سالانه حدود 40 میلیون گردشگر داخلی و خارجی وارد مازندران می شوند اما به خاطر ضعف زیرساخت اقتصاد دریا محور که در این استان مورد بی توجهی قرار گرفته بود نمی توانند از امکانات تفریحی مناسب برخوردار شوند.
براساس تحقیقات انجام شده بسیاری از خانواده ها به خاطر رونق جذابیت صنعت گردشگری همانند کشتی های تفریحی به کشورهای دیگر سفر می کنند و این در حالی است که 2 قدرت بزرگ کشتی سازی مازندران اعلام آمادگی کردند که تمامی زیر ساخت های رونق اقتصاد دریا محور را در این خطه تولید می کنند.
مناطق ساحلی بستر فعالیت های عظیم اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود، بگونه ای که حدود دو سوم جمعیت جهان در محدوده 60 کیلومتری حاشیه دریاها استقرار یافته اند و بیش از 80 درصد از شهرهای بزرگ جهان که امروزه به عنوان قطب های تجاری شناخته می شوند، در مناطق ساحلی قرار دارند.
گستره فعالیت های اقتصادی آبی فراتر فعالیتهای سنتی مانند شیلات، گردشگری و حمل و نقل دریایی تعریف شده و مستلزم صنایع نوظهور از جمله انرژی های تجدید پذیر، آبزی پروری، فعالیت های استخراج در دریا، بیوتکنولوژی و زیست هواشناسی دریایی است.
این نقش را به طور کلی می توان در بخشهای مختلف از جمله تجارت، حمل و نقل، گردشگری دریایی، شیلات و بهره برداری از منابع طبیعی، انرژی و همکاری های تجاری و اقتصادی در سطوح منطقه ای و بین المللی تقسیم بندی کرد.
توسعه دریامحور و اقتصاد دریا که اخیراً بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته که تعریف اقتصاد دریامحور در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می شود به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می گردد.
بنابراین، حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و ازجمله حمل ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی است.
اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه ای و کنشگرا و درنهایت، تحول آفرین است و با موضوعات مختلف توسعه ای و حاکمیتی مانند جمعیت پذیری، ایجاد زیرساخت ها و ارتباطات گره خورده است همچنین محرک جدی به کارگیری و به کاراندازی صنایع و اشتغال در دریاها و سواحل است.
بنا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، ایران با داشتن پنج هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی (40 درصد مرزهای کشور)، کشوری دریایی محسوب می شود؛ ولی در میزان استفاده از این نعمت خدادادی چندان موفق نبوده است. بیشترین فعالیت در عرصه سواحل کشور، مربوط به محدوده های شهری و روستایی و تأسیسات بندری و نظامی است که همه اینها حدود پنج درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده اند و حدود 95 درصد از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که این مناطق دارای اهمیت ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و منطقه ای هستند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/791465/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تردد از شمال به جنوب جاده چالوس تا اطلاع بعدی ممنوع است

دستگیری شکارچی غیرمجاز در جنگل نور

ناپایداری جوی و گردوخاک در بیشتر نقاط کشور

شب‌های پرستاره ونسان ونگوگ به خانه بازگشت

هنرنمایی دیدنی با نور در برنامه تلویزیونی + فیلم

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 7 روز آینده

محور چالوس در پایان هفته یک طرفه است

جزییات محدودیت ترافیکی آخر هفته جاده‌های شمال

این هنر چوبی هنوز زده است | قصه یکی از بازماندگان یک هنر سنتی شمالی

اعتراف جدید قاتل زنجیره‌ای مردان مازندرانی: پسرم را هم کشتم!

نگرش امام خمینی به زن، به روایت «مرضیه حدیدچی»

امام خمینی (ره) قدم نهادن در راه شهدا را به ما آموخت

جریمه 560 میلیون ریالی ​​​​​​​قاچاقچی پوشاک در خرم‌آباد

شکست نزدیک آداک نوشهر در رودسر

چگونه تتر USDT را به کیف پول متامسک اضافه کنیم؟

جمعیت مازندران در حال کاهش است!

جاده چالوس به کرج مسدود شد

عرضه ترجمه «چشم اندازهایی برانسان گرایی دیجیتال» در بازار نشر

ترافیک در جاده پرتردد شمالی/ جزئیات

جاده چالوس یکطرفه شد

بانوان مربی بسکتبال مازندران در کلاس دانش افزایی

تردد پرحجم در تمام جاده‌های شمال/ کندوان یک‌طرفه شد

امام راحل تفکر و تدبر را لازمه ساخت نهاد زندگی کردن می‌دانست

بدقولی مسئولان نسبت به پرداخت پول گندم، کشاورزان را کلافه کرده است

امام خمینی (ره) به روایت شاعران

فوری | آزادراه تهران - شمال به سمت شمال مسدود شد + جزئیات

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز دوشنبه 14 خرداد / چالوس و آزادراه تهران-شمال یک‌طرفه است

پرداخت بیش از 30 همت از پول نهاده‌های مدت دار

جاده چالوس امروز تنها برای این افراد باز است + جزئیات

طرح مرزبانان فرهنگ در ١6 روستای مرزی خراسان‌شمالی اجرا می‌شود

آماده‌باش نیروهای امداد و نجات مازندران به مناسبت مراسم ارتحال امام(ره)

کتاب‌هایی که از امام (ره) می‌گویند

آزادراه تهران - شمال به سمت شمال مسدود شد

خزر تا بعد از ظهر مواج و متلاطم

کنایه هاشمی‌طبا به سعید جلیلی: نقطه‌زنی یعنی هرچه پیش آید، خوش آید

به توصیه جبهه و حزب نیامدم که به نفع کسی کنار بروم | پرداخت یارانه‌ جز پول‌پاشی چیزی نداشت

تردد در جاده چالوس تنها برای افراد بومی مجاز است

ورود به جاده چالوس از البرز تنها برای افراد بومی مجاز است

جاده چالوس و آزادراه تهران-شمال یکطرفه شد

آزادراه تهران ـ شمال به سمت شمال مسدود شد

30 همت از پول نهاده های دامی مدت دار وصول شده است

تکرار سقوط تیر برق در محور کندوان

اطلاعیه مهم گمرک درباره فعال‌ سازی موبایل مسافری

کتاب «سلام بر روح الله» ویژه کودکان منتشر شد

امام خمینی (ره) ارمغان آور ظلم‌ستیزی برای بشریت و مسلمانان جهان

اعزام زائران آملی به مرقد امام راحل

افق دید امام براساس مبارزه با استکبار و نظام سلطه بود

نشانه‌های رکود در بازار‌ها در آستانه انتخابات

ضرورت تعامل حداکثری بازار پول و سرمایه/ تصمیم‌گیری برای افزایش سرمایه ایران خودرو در تیرماه

دستگیری 4 متهم سرقت به عنف در نوشهر