پیام مازند
بندر فریدونکنار به شبکه حمل‌ونقل کانتینری دریای خزر پیوست
سه شنبه 12 اسفند 1399 - 14:01:18
پیام مازند - ساری - بندر فریدونکنار به عنوان تها بندر خصوصی مازندران امروز سه‌شنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی به شبکه حمل‌ونقل کانتینری دریای خزر پیوست.

به گزارش ایرنا ، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در جمع خبرنگاران گفت : شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت کشتیرانی دریای خزر جهت استفاده از تمام ظرفیت های موجود در بنادر شمالی کشور و بالا بردن صادرات با رعایت سه اصل حفظ کیفیت ، کاهش هزینه و سرعت عمل اقدام به نهادینه سازی استفاده از کانتینر در حمل و نقل دریایی کرده است.
کاپیتان داود تفتی افزود : در حال حاضر کشتیرانی خزر با داشتن بیش از یکهزار کانتینر ٢٠ و ٤٠ فوتی یخچال‌دار ، سرویس منظم حمل و نقل دریایی با کانتینر را بین بنادر شمالی و بنادر « آکتائو » و « آستاراخان » را راه اندازی کرده است.
وی با بیان اینکه بندر فریدونکنار به واسطه نزدیک بودن به مسیر ترانزیتی می‌تواند سبب رشد صادرات استان و کشور شود ، افزود : طی چند روز آینده اولین کشتی کانتینری از بندر فریدونکنار به بندر آکتائوی قزاقزستان پهلوگیری خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی خزر گفت که نخستین کشتی با ظرفیت ١٠ تیو کانتیر یخچالی و ٤٠ تیو کانتینر خشک و معمولی این بندر را به قصد آکتائوی قزاقستان ترک می کند و پس از آن هم سرویس منظم حمل کانتینری کالا از طریق دریا بین فریدونکنار و بنادر آکتائو و آستاراخان برای رشد صادرات محصولات غیر نفتی مازندران برقرار خواهد شد.
وی در پاسخ به این اتقاد که چرا در حال حاضر به صورت کامل از بنادر دریای خزر در حوزه صادرات استفاده نمی شود و بیشتر صادرات با خطوط ریلی و جاده ای انجام می شود ، پاسخ داد : اگر از تمامی ظرفیت بنادر استفاده شود حجم صادرات کانتینری برای شروع به چهار هزار تیو خواهد رسید.
تفتی افزود : بنا بر سند چشم انداز پنج ساله توسعه باید میزان کانتینر صادراتی ما به 15 هزار تیو می رسید و اکنون نیز از این چشم انداز فاصله داریم که باید با استقبال صادر کنندگان و همچنین حمایت شرکت‌های کشتیرانی محقق شود.
بندر فریدونکنار یکی از سه بندر استان مازندران است که در سال 1369 به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ساخت این بندر در نیمه اول سال 1386 به اتمام رسید و با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی ، به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در 21 بهمن 1386 حین انجام عملیات عمرانی به صورت رسمی بهره برداری شد.
بندر فریدونکنار حدود 55 هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیک ترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است که با 2 پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود 700 هزار تن کالا را دارد.
سرمایه گذاری جهت احداث 33 هزار متر مربع انبار سرپوشیده با ظرفیت حدود 100 هزار تن ، سیلوی 30 هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت 30 هزار تن، 11 هکتار ترمینال روباز جنرال کارگو، 14 هکتار جاده و مسیر دسترسی و 6 هزار و 500 متر مربع ساختمان و با فراهم آوردن تمامی ارکان و المان های مورد نیاز یک بندر از دیگر ویژگی های نخستین بندر خصوصی شمال کشور است.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی ساری روسیه توسعه صادرات دریای خزر حمل و نقل دریایی قزاقستان مازندران فریدونکنار قانون اساسی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کانتینر

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/189390/بندر-فریدونکنار-به-شبکه-حمل‌ونقل-کانتینری-دریای-خزر-پیوست
بستن   چاپ