پیام مازند
ترافیک و آلودگی؛ مهمان 10 ساله کمربندی شمالی ساری
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 05:44:13
پیام مازند -

پیام مازند


اجرای پروژه کمربندی شمالی شهر ساری که قرار بود به منظور کاهش ترافیک درون شهری و ‏هدایت ترافیک به خارج از مرکز شهر صورت گیرد باید به همراه جابه جایی میدان تره بار ساری در ‏این منطقه همراه می بود، اما جابه جا نشدن این میدان بار، ترافیک کلافه کننده ای را در این ‏منطقه موجب شده است.‏
به گزارش خبرنگار ایمنا، کمربندی شمالی شهر ساری یکی از مهم‌ترین مشکلات ترافیکی در مرکز استان مازندران را دارد.
پروژه‌های نیمه تمام یکی از مهم‌ترین دلایل ترافیک در این منطقه است در حال حاضر ترافیک در این کمربندی ناشی از وجود میدان بار میوه و تره بار است که از 10 سال گذشته تاکنون قرار بر جابه جایی این میدان بوده است.
عملیات اجرایی میدان میوه و تره بار جدید ساری در کمربندی قائم شهر به ساری از سال 86 آغاز شده است و از آن زمان تاکنون با موانع متعددی برای بهره برداری مواجه بوده است. ترددهای بسیار در منطقه پرتراکم کمربندی شمالی ساری، ساعت‌های طولانی ترافیک را در این نقطه از شهر ایجاد می‌کند و در سال‌های اخیر گلایه‌های شهروندان و اعتراضات آنها را به دنبال داشته است.
بازار جدید میوه ساری که بنابر پیش بینی مدیران شهری دارای 155 غرفه خواهد بود هنوز پس از گذشت 13 سال به بهره برداری نرسیده است.
فرماندار ساری در اردیبهشت سال 98 اعلام کرد بود که بازار میوه و تره بار ساری تا پایان زمستان امسال مهلت دارد که نسبت به اتمام پروژه بازار جدید و جابه جایی اقدام کنند در غیر این صورت پلمب می‌شود، اما با گذشت بیش از یک سال از این موضوع هنوز این میدان تره بار به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
یکی از طرح‌های عمرانی شهری ساری در زمان بهره برداری از کمربندی شمالی، جابه جایی بازار میوه و تره‌بار بود هنوز انجام نشده است و این کمربندی به دلیل قرار گرفتن در تردد شمال به جنوب شهری با حجم زیادی از تردد مواجه است و ترافیک‌های طولانی را موجب می‌شود.
«امینه تنکابنی» از شهروندان ساروی با ابراز گلایه از ترافیک هر روزه این بلوار می‌گوید: در این منطقه علاوه وجود تعداد زیادی مغازه دانشگاه علوم پزشکی هم قرار دارد این موضوع موجب می‌شود هر روز ترافیک شدید و کلافه کننده‌ای را در بلوار ببینیم.
وی می‌افزاید: ترافیک عصرها و شب‌ها در این منطقه بسیار زیاد است و ظهرها نیز به دلیل زیاد شدن رفت و آمدها گاهاً تا دو ساعت در ترافیک این منطقه گیر افتاده ایم.
«هادی اخوان» هم از اهالی و مغازه داران این بلوار است که از مشکلات آن اینگونه می‌گوید: این میزان ترافیک، کسب و کار اهالی را مختل کرده است زیرا با وجود ترافیک سنگین مشتریان اقبالی به خرید از این منطقه نداند و درآمد کسبه‌ها کمتر و کمتر می‌شود.
وی می‌افزاید: ترافیک در این منطقه کم برخوردار ساری، هم آلودگی صوتی ایجاد می‌کند و هم آلودگی هوا، رفت و آمد این میزان خودرو زندگی اهالی را تحت تأثیر قرار داده است.
«الهه پاکنیا» دانشجوی رشته شهرسازی و از اهالی این منطقه می‌گوید: ترافیک باعث می‌شود که خودروها برای رهایی از این معضل از کوچه پس کوچه‌ها رفت و آمد کنند که بعضاً سرعت مجاز را هم رعایت نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود که در کوچه‌ها نیز آسایش شهروندان مختل شود.
وی با گلایه از رسیدگی به وضعیت ترافیکی این بلوار می‌گوید: 10 سال است که شهروندان این ترافیک را تحمل می‌کنند حالا تعداد تردد در این منطقه زیاد هم شده است و حضور مسافرانی که می‌خواهند از شرق به غرب استان بروند و از مرکز شهر عبور نکنند نیز باعث ترافیک بیشتری می‌شود.
این دانشجوی رشته شهرسازی ادامه می‌دهد: مردم منطقه دردسرهای بیشتری را تحمل می‌کنند، هم ترافیک و هم آلودگی صوتی و آلودگی هوا و هر بار مسئولان فقط قول می‌دهند حالا هم که کرونا آمده می‌گویند، کرونا باعث می‌شود این میدان تره بار جابه جا نشود.
وضعیت میدان بار جدید به کجا رسید؟ «احمد فخرآوران» رئیس هیأت مدیره میدان میوه و تره بار ساری با اشاره به ساخت پروژه میدان میوه و تره بار این شهر پیشرفت فیزیکی آن را 60 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: از ادامه روند عملیات اجرایی این پروژه جلوگیری و پروژه از پیمانکار قبلی گرفته شده است.
وی با بیان اینکه پروژه اکنون به دلیل شکایت از پیمانکار قبلی و پروسه کار این شکایت تعطیل شده و پیگیری‌های لازم از طریق دادگاه درحال اجراست، می‌گوید: هیأت مدیره به دنبال قرارداد با یک پیمانکار جدید است و تاکنون اقدامات اولیه انجام شده و در روزهای آتی نهایی می‌شود.
رئیس هیأت مدیره میدان میوه و تره بار ساری با بیان اینکه مجموع حجره‌های این میدان حدود یکصد باب بوده که بعد از درخواست‌های زیاد 50 حجره دیگر اضافه شد، تصریح می‌کند: تمامی حجره به سهامداران و اعضا میدان تره بار واگذار می‌شود و آنها در اولویت واگذاری این حجره‌ها قرار گرفتند.
وی ادامه می‌دهد: این سهامداران البته با اختیار خود حجره‌هایشان را به افراد و سرمایه گذاران قائم‌شهری و ساروی فروختند.
فخرآوران از اتمام و بهره برداری این پروژه خاطرنشان می‌کند: با توجه به ماندن 40 درصد از عملیات اجرایی آن احتمالاً پروژه در سال 1401 به اتمام و بهره برداری می‌رسد.
کد خبر 500665

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/213270/ترافیک-و-آلودگی؛-مهمان-10-ساله-کمربندی-شمالی-ساری
بستن   چاپ