پیام مازند
ماجرای 18 سؤال تکراری آزمون تیزهوشان
يکشنبه 6 تير 1400 - 11:48:00
پیام مازند - ایسنا/مازندران بیستم خرداد سال جاری آزمون ورودی دوره متوسطه اول مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) برگزار شد. در این آزمون 8 سؤال دقیقاً مطابق سؤالات از پیش نوشته شده دکتر علی قصاب بود؛ این اتفاق زمانی شگفت انگیزتر شد که روز بعد در آزمون ورودی دوره متوسطه دوم مدارس استعدادهای درخشان 10 سؤال عیناً تکراری دیگر از تألیفات و گردآوری های ایشان داده شد.

دکتر علی قصاب دانش آموخته ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال جاری 18 سؤال آزمون های تیزهوشان از تألیفات من بود و از این میان 15 سؤال از کتاب فرمول یک بود که بهمن 1399 آن را منتشر کرده ام.
وی افزود: این اتفاق جدیدی نیست، سال گذشته نیز دو سؤال آزمون ورودی مدارس تیزهوشان عیناً از کتاب من کپی شده بود اما برای آزمون سال جاری اصلاً انتظار 18 سؤال تکراری را نداشتم. با دیدن 8 تست تکراری در آزمون پایه ششم و 10 تست تکراری در آزمون پایه نهم بسیار شگفت زده شدم.
این مدرس تفکر، هوش و خلاقیت با اشاره به سطح برگزاری آزمون تیزهوشان عنوان کرد: آزمون های ورودی مدارس استعدادهای درخشان در سال جاری نسبت به آزمون های سال های گذشته منسجم تر و بسیار کم اشکال تر بود و باید به مقامات مسئول و طراحان سؤالات این آزمون خداقوت و خسته نباشید گفت.

پیام مازند


دکتر قصاب یادآور شد: من از سال 1380 تا 1397 طراح سؤال آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان بوده ام اما در سه سال اخیر به دلیل برگزاری دوره های هوش؛ برای رعایت اخلاق، قانون و امانتداری نمی توانستم هم زمان طراح هم باشم.
مؤلف کتاب فرمول یک با اشاره به چگونگی عیناً کپی شدن 18 سؤال از تألیفات خود در آزمون تیزهوشان، خاطرنشان کرد: دو موضوع متفاوت موجب رخ دادن این اتفاق می شود. اول اینکه من تنها طراح سؤالی هستم که در زمینه هوش و استعداد اقدام به تألیف و نشر کتاب آموزشی کرده ام؛طبیعی است طراحان آزمون استعدادهای درخشان به تجربه 17 ساله من در این زمینه احترام بگذارند. دوم اینکه به دلیل تسلط و تجربه ام، در این چند ساله همیشه خود را یک قدم از دیگر طراحان جلوتر نگاه داشته ام.
دارنده رتبه سوم مسابقات جهانی ریاضی 2001 گفت: شاید جالب باشد که بدانید در این سه سال اخیر قالب تقریباً همه سؤالات را پیش از برگزاری آزمون تیزهوشان، درست حدس زده ام و به دانش آموزانم آموزش داده ام.
وی اظهار کرد: همه منابع و کتب اصلی سنجش هوش و استعداد موجود و در دسترس در سطح دنیا را مطالعه، نکته برداری و تبدیل به طرح درس کرده ام که این کار حدود 12 سال زمان برده است.

پیام مازند


این پژوهشگر حوزه ریاضیات یادآور شد: هدف اصلی من آموزش روش عملی رشد ضریب هوشی است. در واقع به روشی دست یافته ام که در آن می توان گام به گام فکر کردن را یاد داد و این همان رشد هوش است.
دکتر قصاب با بیان اینکه پس از سال ها سیستمی بنا نهاده است که با رعایت آن امکان رشد ضریب هوشی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر انسانی یک ظرفیت هوش بالقوه دارد و می توان با یک برنامه مدون ظرف هوش او را لبریز کرد.
وی افزود: اولین محصولی که تولید کرده بودم بسته آموزشی «بهتر از خودم» بود. پس از آن کتاب «هوش فرازمینی ET» را نوشتم. اخیراً نیز مجموعه کتاب¬های «فرمول یک» را نوشته¬ام که در زمینه های «هوش شهودی» و «هوش زبانی» است و این ماجرا همچنان ادامه دارد.

پیام مازند


این مؤلف کتب آموزشی هوش درباره انتخاب عناوین کتاب های خود اظهار کرد: مخاطبان باهوش اسم های جذاب را می پسندند. به طور مثال «فرمول یک» مسابقه ای با رانندگان بسیار باهوش و با سرعت عمل بالا است؛ شبیه آزمون هایی که فرزندان باهوش و بااستعداد کشورمان قرار است در آن شرکت کنند و حتی ثانیه ها در این آزمون‌ها تعیین کننده است.
مدرس آزمون ورودی استعدادهای درخشان، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های آزمون های هوش، تنوع زیاد مطالب است و بارزترین پیچیدگی و سختی پاسخگویی به سؤالات این آزمون ها آن است که دانش آموزان نمی توانند حدس بزنند در آزمون قرار است از سؤالات چه مباحثی از هوش و از چه جنبه هایی از آن را ببیند و این موضوع باید به صورت جامع و کامل به آنها تدریس شود.

پیام مازند


مدیرعامل باشگاه هوش و خلاقیت زندگی عنوان کرد: اکنون در پایه های پنجم، ششم و نهم دوره های آموزشی برای افزایش هوش و قبولی در آزمون تیزهوشان برگزار می کنیم که بی شک دانش آموزان شرکت کننده در این دوره ها، بیشترین تعداد آمار قبولی در آزمون های تیزهوشان را در سرتاسر ایران دارند.
انتهای رپرتاژ آگهی

http://www.Mazan-Online.ir/fa/News/215154/ماجرای-18-سؤال-تکراری-آزمون-تیزهوشان
بستن   چاپ