پیام مازند

آخرين مطالب

خمیدگی سلامت زیر بار کم تحرکی دوران کرونایی سياسي

خمیدگی سلامت زیر بار کم تحرکی دوران کرونایی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - دکتری آسیب شناسی ورزشی با اشاره به تبعات متعدد کم‌ تحرکی بر سلامت ، گفت : در زمان کرونایی و توصیه به ماندن در خانه که برای حفظ جان ضرورت دارد نباید از اصل تحرک و فعالیت بدنی برای پایداری سلامت غافل بمانیم .

در خانه ماندن توصیه موکد کارشناسان و مسئولان حوزه مقابله با بیماری کرونا است بیماری که قطع زنجیره انسانی اصلی ترین عامل برای مقابله و کنترل آن به شمار می رود .
ماندن در خانه افراد آنهم غالبا به ناچار برای برخی ها همچون سالمندان و بیماران زمینه ای مساله ای است که بوجود آمده است اما اینکه چطور حفظ سلامتی و تندرستی خود برای دوران پساکرونا را تضمین بکنیم به نوع رفتارمان در دوران قرنطینگی بر می گردد .
اینکه چطور در دوران قرنطینگی و در خانه ماندن به یکباره ایست و توقف کامل به حرکت و فعالیت بدنی ندهیم تا به چاقی و عوارض ناشی از کم تحرکی مبتلا نشویم به تلاش و خواست افراد مرتبط است تا با تغییر رویه جدی به سلامت جسم و جان خود هم در دوران کرونا و پسا کرونا بیندیشند .
هرچند مقوله کم تحرکی و کم ورزش کردن مساله ای است که همواره از سوی کارشناسان ورزشی و بهداشتی تذکر داده می شود اما از نگاه کارشناسان این موضوع در دوران کرونایی به دلیل تغییر شرایط زندگی و ارتباطات تشدید یافته است و طیف بیشتری از افراد به این رویه روی آورده اند .
رُز فولادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در انتقال بیماری کرونا ارتباطات فیزیکی و نزدیک با افراد مطرح است که افراد بیمار و یا ناقل از این طریق موجب بیمار شدن دیگران نشوند . 
وی ادامه داد : بمنظور قطع زنجیره انسانی و از بین این بیماری همواره از سوی مسئولان بهداشتی کشور بر کاهش تردد و حضور در اماکن پرجمعیت تاکید شده است و این مساله باعث شده تا بسیاری افراد بویژه سالمندان و بیماران زمینه ای در خانه بمانند و خانه نشین شوند . 
این کارشناس حوزه ورزش و آسیب های کم تحرکی با اشاره به اینکه کم تحرکی مساله ای که تا پیش از دوران کرونایی نیز بخشی از افراد جامعه درگیر آن بودند ، گفت : اما در شرایط کنونی بسیاری از افراد بناچار مجبور به در خانه ماندن هستند و حتی از پیاده روی معمولی تا رفتن به محل کار خود محروم شده اند . 
وی ادامه داد : کارمندی که بدلیل بیماری مجبور به انجام دورکاری در منزل است و می بایست ساعت ها روی صندلی بنشیند و کارها را پشت کامپیوتر خود انجام بدهد به جمع افراد کم تحرک یا فقر تحرکی اضافه شده است . 
این فیزیوتراپ گفت : نشستن و سکون طولانی مدت باعث می شود به ستون فقرات افراد فشار وارد شود و از این جهت برای ستون فقرات مناسب نیست و تبعات آن شامل دردهای مزمن استخوان ها در طول عمر دامن گیر افراد خواهد شد . 
وی همچنین به اضافه وزن به عنوان تبعات خانه کم تحرکی ناشی از خانه نشینی افراد در این دوران کرونایی نام برد و افزود : با نگاهی به افراد در جامعه می توانیم وضعیت اضافه وزن افراد را متوجه بشویم و اینکه افراد فربه تر و چاق تر شده اند .
نایب رییس هیات پزشکی ورزشی مازندران اضافه کرد : اضافه وزن علاوه بر اینکه اثرات روحی همچون افسردگی را در فرد ایجاد می کند تحمل بدن را در مقابل بیماری ها کمتر می کند.
وی گفت : با ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی ، هورمون هایی در بدن ترشح می شود که این هورمون ها در افزایش تاب آوری و مقاومت بدن در مقابله با بیماری ها تاثیر بسزایی را دارد موضوع جدی که با کم تحرکی در دوران کرونایی می تواند به بدن آسیب بزند .
فولادی با تاکید بر در خانه ماندن برای مقابله با بیماری کرونا توضیح داد : این که گفته می شود در خانه بمانید یعنی خط کشیدن به تمامی حرکات بدنی و افزودن بار کم تحرکی بر بدن نیست بلکه شیوه های تحرک متناسب با شرایط فعلی وجود دارد که می توانیم از آن استفاده بکنیم .
وی عنوان کرد : همه ما نرمش های صبحگاهی در مدارس را به یاد داریم که چطور با انجام چند حرکت کششی ساده و تنفس های عمیق تحرک بدنی را انجام می دادیم همین نرمش و فعالیت های بدنی در این دوران که در منزل و حیاط خانه قابل انجام است می تواند کارساز باشد . 
به گفته این فیزیوتراپ بردن دست ها به سمت بالا و اطراف و کشیدن به مدت 30 ثانیه بدون اینکه احساس درد بکنید و همچنین کشیدن پاها به همین میزان حداقل تمرینات کششی است که در فضای محدود خانه های امروزی قابل انجام است .
به گفته این دکتری آسیب شناسی ورزشی اینکه کارشناسان بهداشت و درمان می گویند روزانه با انجام چند تنفس عمیق و وارد کردن هوا به درون ریه ، وضعیت سلامت ریه های خود را از نظر ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا کنترل بکنید در اصل یک راهکار ورزشی و تحرک برای این بخش از اعضای تنفسی بدن به شمار می رود .
وی گفت : کشیدن نفس های عمیق یا تنفس دیافراگمی (شکمی ) باعث می شود ظرفیت تنفس افراد در ریه ها منظم و کنترل شود و بدین نحو تحرک بدنی در ریه ها صورت می گیرد و توصیه می کنیم که حتما این ورزش ساده تنفسی را روزانه انجام بدهید .
فولادی همچنین به آنهایی که ورزش کردن در باشگاهها را انجام می دادند توصیه کرد که تمرینات خود را رها نکنند و در صورت امکان این تمرینات را ادامه بدهند . 
وی تاکید کرد : به هر حال هر بیماری تمام می شود اما اینکه از نظر جسمی و روحی سلامت لازم را داشته باشیم به نوع رفتارهای ما برمی گردد که چگونه در دوران بیماری از بدن خود با انجام فعالیت های بدنی و تحرک مراقبت و نگهداری بکنیم .
نایب ریس هیات پزشکی ورزشی مازندران همچنین فضای مجازی و سایت فدراسیون پزشکی ورزشی را گزینه ای مناسب برای کسب اطلاعات در خصوص تمرینات ورزشی متناسب با شرایط منزل معرفی کرد و گفت : در این سایت اطلاعات لازم در این خصوص ارائه شده است تا با توجه به شرایط محیطی هر فرد بتواند در منزل فعالیت بدنی انجام بدهد .
برچسب‌ها
کم تحرکی ویروس کرونا مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/139128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت