پیام مازند

آخرين مطالب

راهکارهای قانونی کاهش گلوگاه‌های فساد در مدیریت شهری/ فضایی قابل رصد در مدیریت شهری فراهم شود اجتماعي

راهکارهای قانونی کاهش گلوگاه‌های فساد در مدیریت شهری/ فضایی قابل رصد در مدیریت شهری فراهم شود
  بزرگنمايي:

پیام مازند - رئیس مرکز پژوهش های مجلس ضمن ارائه راهکارهایی برای کاهش تخلف و فساد در حوزه مدیریت شهری گفت: باید تا حد ممکن فضایی شفاف از روندها، تصمیمات، توافقات و تغییرات قوانین و آیین نامه ها برای عموم مردم در این حوزه ایجاد شود.
به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری در حاشیه جلسه کمیته علمی دبیرخانه دائمی مقابله با فقر و فساد و تبعیض، با اشاره به اهمیت توجه به مسائل حوزه مدیریت شهری، اظهار کرد: مدیریت شهری جایگاه مهمی در اعمال حکمرانی مطلوب دارد و نقش آن در ارتقای کارآیی مجموعه شهر اجتناب‌ناپذیر است.
وی با تاکید بر لزوم بهبود عملکرد مدیریت شهری، عنوان کرد: این حوزه در تقویت فرآیندهای توسعه و پیشرفت، بهبود بهره‌وری و تأمین شرایط بهتر برای زندگی در شهرها، نقشی اساسی دارد. بنابراین لازم است که مسائل حول محور مدیریت شهری، تحلیل، آسیب شناسی و ریشه‌یابی شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این تحلیل نباید صرفاً مرتبط با یک دوره مدیریتی خاص باشد، افزود: تحلیل مدیریت شهری معطوف به یک دوره خاص باعث می‌شود هم جامعیت تحلیل زیر سؤال می‌رود و هم شبهه بهره برداری سیاسی ایجاد شود.
وی تصریح‌ کرد: درباره مسائل حوزه مدیریت شهری باید به‌گونه‌ای صحبت کرد که به موضوعات مستمر و مسائل مزمن این حوزه، پرداخته شود و ضمن تأکید بر فرایندها و گلوگاه‌های فسادزا، به بازنگری این مسیر اقدام شود.
نگاهداری راهکارهایی برای کاهش زمینه‌های بروز تخلف و فساد در مدیریت شهری پرداخت و گفت: اولین راهکار می‌تواند این باشد که رابطه میان مراجعه کنندگان و مسئولان شهری، کاهش یابد.
وی با بیان اینکه مراجعه مردم به شهرداری برای دریافت مجوزهای پیشینی یا پسینی است، توضیح داد: هوشمندسازی فرآیند اداری و نظارتی صدور مجوزها و کارآمدسازی سامانه‌های مربوط به این حوزه، راه ارتباط مراجعه کنندگان با مسئولان شهری را کاهش می‌دهد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: تجربه ثابت کرده است سامانه سپاری در ارائه خدمات و مجوزها حجم تخلفات و مفاسد این حوزه را به‌صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.
وی دیگر راهکار شناسایی و مسدودسازی گلوگاه‌های فساد در حوزه مدیریت شهری را به ارتباط شفافیت در نظام مدیریت شهری دانست و افزود: باید تا حد ممکن فضایی شفاف از روندها، تصمیمات، توافقات و تغییرات قوانین و آیین‌نامه‌ها برای عموم مردم ایجاد شود.
نگاهداری با تأکید بر اینکه باید یک فضای تمام دید، قابل رصد و بررسی در حوزه مدیریت شهری فراهم شود، گفت: شفافیت در ارائه قوانین و مقررات به مردم و پیگیری اجرایی شدن آن از سوی کارگزاران در یک سامانه شفاف می‌تواند به کاهش فساد در این سیستم، کمک کند.
وی مسئولیت‌پذیر کردن مدیران شهری را به‌عنوان سومین راهکار برای کاهش زمینه‌های بروز تخلف و فساد در مدیریت شهری، معرفی کرد و گفت: در نظام اداری مدیریت شهری، مدیران در چارچوب قواعد و مقررات از پیش تعیین شده تصمیمات لازم را می‌گیرند و امور مربوطه را به پیش می‌برند. اگر تصمیمات مدیران در یک چارچوب وسیع‌تری انجام پذیرد و اختیار و آزادی عمل بیشتری داشته‌باشند، می‌توان آنها را نسبت به تصمیمات و اقدامات‌شان مسئول کرد. در این صورت خود مدیر بیش از هر شخص دیگری باید مراقب عملکرد خود باشد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دیگر راهکار را تقویت تخصص گرایی در سطوح مدیریتی دانست و گفت: مدیریت شهری، به‌مراتب پیچیده‌تر و گسترده‌تر از مدیریت یک سازمان معمولی است. چون این حوزه علاوه بر مولفه‌های مدیریتی، باید بر مسائل فنی و مهندسی، شهرسازی، حسابداری، مالی و اقتصادی، علوم‌اجتماعی، محیط‌زیستی، حقوقی، جغرافیا و نظامی و انتظامی نیز توجه کنند.
وی ادامه‌ داد: به همین دلیل استفاده از نیروی انسانی در سطوح مدیریتی و کارشناسی به‌گونه‌ای باید باشد که فرد حداقل خود نسبت به عوارض تصمیمات و ارائه نظرهای غیرکارشناسی آگاهی تخصصی داشته‌باشد چون تصمیم نهایی برای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها برعهده او گذاشته شده‌است.
نگاهداری با بیان اینکه ایجاد حساسیت اجتماعی برای مقابله با فساد را یکی دیگر از راهکارهای بازدارنده فساد دانست و گفت: تجربه نشان داده است که اگر فرد برای خطاهای خود هزینه ندهد، آن را تکرار می‌کند. این هزینه باید به‌اندازه‌ای باشد که مانع تکرار خطا شود.
وی ادامه‌ داد: با نگاه سود و هزینه قوانین موجود در رخداد فساد، قوانین و جریمه‌ها بازدارندگی لازم را برای مفسد به‌همراه ندارد. از این رو باید از ظرفیت‌های فشار اجتماعی و کنترل اجتماعی برای تقبیح امر فساد و طرد کردن افراد فاسد از جامعه بهره بیشتری برد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاداتی در حوزه قانون‌گذاری برای مسدودسازی گلوگاه‌های فساد مطرح کرد و گفت: یکی از اقدامات قانونی لازم این است که لایحه‌ای با عنوان اصلاح موادی از قانون شهرداری از طریق وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود.
وی توضیح داد: این لایحه با در نظر گرفتن ضرورت سامان‌دهی و اصلاح رویه‌ها و فرایندهای کمیته‌ها، شوراها و کمیسیون‌های تخصصی ازجمله کمیسیون ماده (100)، کمیسیون ماده (99)، کمیسیون ماده (12)، کمیسیون ماده (7)، کمیسیون ماده (5)، کمیسیون ماده (8)، کمیسیون بند «20» ماده (55)، کمیته نما، شورای معماری مناطق و اصلاح ماده (101) قانون شهرداری تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
نگاهداری پیشنهاد کرد که یک پنجره واحد و سامانه یکپارچه برخط برای صدور مجوزهای ساخت و پایان‌کار از سوی شهرداری‌ها و از طریق وزارت کشور ایجاد شود.
وی توضیح داد: این سامانه باید به‌گونه‌ای باشد که طی یک دوره یک ساله همه فرایندهای صدور مجوز را با رویکرد تسهیل و زمان‌مند کردن فرایندها بازنگری کند.
دیگر پیشنهاد رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس این بود که ابهامات موجود در برگزاری مناقصات در شهرداری‌ها در بند «ب» ماده یک قانون برگزاری مناقصات مصوب 1383/11/3 مرتفع شود.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد زمینه‌هایی برای شفافیت، بیان کرد: پیشنهاد دیگر می‌تواند این باشد که شهرداری‌ها موظف شوند سازوکاری لازم برای دسترسی برخط و شفاف شهروندان نسبت به طرح‌های شهری، اعلام وضعیت پرونده‌ها، ملک و قراردادها، احکام صادره از سوی کمیسیون‌های مختلف به‌ویژه کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری‌ها و کمیسیون ماده 5 در قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری را ایجاد کنند.
نگاهداری ضمن تأکید بر ارتقای شفافیت در سامانه‌های مدیریت شهری افزود: همچنین لازم است که زمینه‌هایی برای امکان استعلام‌گیری بلا واسطه ایجاد شود. این سامانه باید با ملاحظه قوانین و مقرراتی مانند ماده (19) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، یا بند «ب» ماده (3) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد (مصوب 1390)، ماده (8) از شیوه‌نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات «شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا» مصوب 1400/1/21 کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و شیوه‌نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات «قراردادها» مصوب 1399/12/17 کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات طراحی شود.
وی با تأکید بر ضرورت بازنگری بر مقررات مربوط به ماده (100) قانون شهرداری‌ها، گفت: با توجه به اینکه طرح اصلاح ماده (100) قانون شهرداری در مجلس شورای اسلامی هنوز به تصویب نهایی نرسیده، پیشنهاد ما این است که ضمن تسریع در بازنگری ماده (100) قانون شهرداری، مسیرهای رفع و سلب مسئولیت به‌خصوص «اختیار» به شهرداری در اعلام تخلف ساختمانی بسته شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: اقدامات راهبردی شهرداری‌ها در مقابله با فساد و تخلفات در حوزه‌های اولویت‌دار باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: حوزه‌هایی مانند دریافت پروانه ساختمانی و گواهی عدم تخلف و پایان‌کار ساختمان، واگذاری‌ها و افشای اطلاعات هنگام برگزاری مناقصات، نبود ارتباط مستقیم ارباب رجوع و کارکنان، شفاف سازی و همانندسازی سازوکارهای رایج دولتی در فرآیندهای مشارکت، سرمایه‌گذاری یا مناقصه و... از جمله حوزه‌های اولویت‌دار مقابله با فساد در حوزه مدیریت شهری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/785228/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بررسی مشکلات 14 واحد تولیدی مازندران

رسیدگی به مشکلات 14 واحد تولیدی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی

طرح مطالعاتی اقتصاد دریامحور مازندران تدوین می شود

رشد اقتصادی مازندران با برنامه اقتصاد دریامحور 2 برابر می شود

راه‌اندازی دبیرخانه طرح «اقتصاد دریا» در مازندران

لزوم تدوین طرح مطالعاتی اقتصاد دریامحور در مازندران

استاندار: مطالعات آزاد راه دریایی مازندران در حال انجام است

طرح مطالعاتی از اقتصاد دریا محور مازندران تقویم هیات دولت می‌شود

طرح مطالعاتی از اقتصاد دریا محور مازندران تقدیم هیات دولت می‌شود

لزوم تدوین طرح مطالعاتی اقتصاد دریا محور مازندران براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم توسعه

نجات 28 واحد تولیدی مازندران از ورشکستگی/ چرا برخی ادارات سنگ‌اندازی می‌کنند؟

12 دهکده اقتصاد مقاومتی در مازندران دایر شد

اجرای موفق طرح توانمندسازی اقتصادی در روستای خرماکلا

تشکیل اتحادیه‌های کشاورزی نسخه شفابخش است؟!

زمین‌های کشاورزی مازندران مورد طمع ویلاسازان است

تقدیروزیراقتصاد ازمدیرکل اموراقتصادی و دارایی مازندران به جهت کسب رتبه اول معاونت اقتصادی اداره کل در سال 1401

محصولات کشاورزی مازندران به دلیل نبود صنایع تبدیلی هدر می ورد

ضرورت نگاه ویژه‌ دولت به قشر کشاورز

اقتصاد دریا محور، محور توسعه فعالیت‌های شیلاتی در مازندران

کشاورزی مازندران درحال صنعتی شدن است

کشاورزی مازندران در حال صنعتی شدن است

توانمندسازی اقتصادی 500 روستای مازندران آغاز شد

زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات بستر توسعه اقتصاد دیجیتال است

برگزاری پنل تخصصی اقتصاد دریا محور در دانشگاه علم و فناوری مازندران

ضرورت دانش بنیان شدن الگوی کشت در مازندران

بین‌المللی‌شدن همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مازندران

پیشتازی مازندران در کاهش نرخ بیکاری

تدوین برنامه راهبردی اقتصادی مازندران با محوریت اقتصاد دریاپایه

سرمایه گذاری دراستان مازندران، دراختیار بخش خصوصی

برنامه راهبردی با محوریت اقتصاد دریا پایه مازندران را تدوین می‌ کنیم

اقتصاد دریاپایه در مازندران خوب احیا نشده است

توسعه کلان شهر مازندران با اجماع جمعی همه نمایندگان در مجلس

روند صعودی صادرات در استان‌های شمالی / بهبود اقتصاد کشور در گرو توسعه تجارت خارجی است

نگاه توسعه‌ای به حوزه اقتصاد دریامحور، کشاورزی وگردشگری داریم

تاکید استاندار مازندران بر تقویت اقتصاد دریا پایه

اقتصاد دریا پایه ظرفیتی نو و بکر در مازندران است

تاکید استاندار مازندران به اقتصاد دریا با رونق صنعت گردشگری

اقتصاد کشاورزی و صنعت در مازندران مغفول مانده است

پارک علم و فناوری از مجموعه‌های کلیدی در مردمی کردن اقتصاد در کشور است

ضرورت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی

حمایت مردم ایلام از طرح «نور»فراجا

از آرای مردم صیانت می‌کنیم / با شخصی مسامحه نداریم‌

انتخابات مرحله دوم به‌صورت الکترونیک در حال برگزاری است

پایین بودن ارزش پول ملی کشور یک مشکل است

راهپیمایی ایلامی‌ها در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار شد

پایداری شبکه ارتباطی شعب اخذ رأی در خرم‌آباد و چگنی

وضعیت ترافیک در محورهای مواصلاتی به تهران

2500 نفر وظیفه تأمین امنیت انتخابات در خرم‌آباد و چگنی را برعهده دارند

دختران جامعه اسلامی در مسیر تمدن سازی گام بردارند

محورهای کندوان و هراز در صورت ترافیک یک‌طرفه می‌شوند